Ny ljudbok av Dag Öhrlund släpps exklusivt på Storytel

Dag Öhrlunds nya bok är efterlängtad av många ljudbokslyssnare - men den släpps exklusivt på Storytel som även avtalat om exklusivitet på ljudboksfavoriterna i Sömnserien. Bakgrundsfoto: iStock.

Dag Öhrlund är en av de mest lyssnade författarna i Sverige. Hans nya ljudbok släpps denna vecka endast hos Storytel som även skaffat exklusiv rätt till en av de mest lyssnade barnboksserierna (Kaninen som så gärna ville somna med uppföljare).

Vi fick tips från flera håll om att Storytel börjat uppvakta förlag om att släppa utvalda titlar exklusivt på Sveriges största streamingtjänst. Samtidigt uppmärksammade användare att vissa titlar försvunnit från konkurrenterna Bookbeat och Nextory. Låt oss titta närmare på det.

Storytel har haft exklusivt eget innehåll tidigare. Storytel Original-serien har skapat flera framgångsrika ljudboksserier som Virus och Svart stjärna och Storytel Dox-etiketten samlar reportage. Hittills har det dock varit främst mindre kända författare som anlitats. Med värvningen av den ryska författaren Dmitry Glukhovsky som skriver The Outpost som släpps i flera länder tog man ett nytt steg.

Ett annat uppmärksammat avtal var det mellan Storytel och Pottermore om en nyinläsning av hela Harry Potter-serien som sedan fanns exklusivt endast hos Storytel under det första året. Den har nu löpt ut och JK Rowlings serie finns hos alla streamingtjänster.

När Bonniers ströp tillgången till nya titlar från Bonnierförlagen på Storytel den 1 april så undrade alla vad Storytels motdrag skulle bli. Nu kommer svaret.

Dag Öhrlund har skrivit den bästsäljande serien om Silverbielke tillsammans med Dan Buthler och därefter på egen hand den nya serien om Ewert Oswald Truut som blivit en nästan lika stor succé. Framför allt har Öhrlunds böcker med Stefan Sauk som inläsare varit väldigt populära hos alla streamingtjänster och enligt vissa beräkningar var Dag Öhrlund den mest lyssnade författaren i Sverige förra året.

Men när den femte delen i Truut-serien, Ingen lämnas kvar, släpps som ljudbok på fredag denna vecka sker det enbart hos Storytel som gjort ett avtal med Lind & Co. (Pappersboken släpptes redan den 16 maj.)

– Dag Öhrlund var stor på Storytel långt innan Bookbeat, Nextory och Bokus Play fanns. Man kan säga att de har byggt honom. När Bonnier håller sina starka titlar för sig själva är det inte konstigt att Storytel också vill ha vissa titlar exklusivt under en viss tid. Detta kommer inte att rita om någon karta. Detta innebär ingen ny världsordning, säger Kristoffer Lind, förlagschef på Lind & Co.

För Storytels konkurrent Bookbeat kom dock beskedet oväntat.

– Vi fick beskedet för någon vecka sedan när vi satt och planerade sommarens reklamkampanjer där denna bok, från en av BookBeats populäraste författare, skulle finnas med. När vi efterfrågade material till dessa fick vi besked att vi inte kommer få den när den släpps. Vi har inte fått något exakt datum för när den blir tillgänglig för oss, säger Niclas Sandin, VD för Bookbeat.

En exklusiv godnattsaga för Storytels kunder

Storytel har även skrivit ett avtal om exklusiv distribution av en annan streamingsuccé: Kaninen som så gärna ville somna av Carl-Johan Forssén Ehrlin samt uppföljarna Traktorn som så gärna ville somna och Elefanten som så gärna ville somna.

– Jag kan bekräfta att vi mycket riktigt har gjort en överenskommelse med Storytel. Villkoren i avtalet lyder dock under sekretess. Sömnserien har varit en fantastisk succé världen över sedan genomslaget 2015. Vår ambition är att böckerna ska fortsätta göra positiv skillnad för fler och fler barnfamiljer, och tillsammans med Storytel tror vi detta är möjligt, säger Fredrik Ljunggren på Ehrlin Publishing.

Han menar att uppgörelsen alltså inte handlar om ställningstagande i den större frågan om konkurrensen mellan de olika streamingtjänsterna.

– Det handlar om ömsesidig respekt och engagemang för dessa unika titlar. Våra övriga titlar på förlaget är tillgängliga även i andra tjänster och Sömnserien fortsätter även att säljas som download, säger Fredrik Ljunggren.

– Både Dag Öhrlunds Truut-serie och Carl-Johan Forssén Ehrlins sömnböcker är fantastiska succéer som verkligen uppskattas av Storytel-användarna och som i princip bosatt sig på våra topplistor. Det ska verkligen bli spännande att fortsätta utveckla de här författarskapen och deras starka relation till vår publik tillsammans med Lind & Co och Ehrlin Publishing, säger Storytels Head of Content, Lotten Skeppstedt.

Hur länge gäller exklusiviteten och har det att göra med omförhandling av förlagens avtal från fast till timbaserad ersättning?
– Några detaljer i avtal kan vi naturligtvis inte prata om eftersom de lyder under sekretess. Det är en princip som varken vi eller de flesta andra företag ruckar på. Dag Öhrlund är ett författarskap som Storytel har varit med och byggt upp över en längre tid, och vad gäller Carl-Johans sömnböcker vet vi att de verkligen är en del av väldigt många barnfamiljers vardagsliv. De här historierna tröttnar man aldrig på. De bygger starka relationer och en slags lugnande vänskap som gör att de lyssnas på om och om igen vid sängdags, säger Lotten Skeppstedt.

För Storytels konkurrenter kom beskedet som en överraskning.

– Vi fick beskedet vid månadsskiftet mars/april att vi måste plocka ned böckerna i den här serien av barnböcker senast sista april. Exklusiviteten verkar därmed ha avtalats i förväg under mars månad, säger Niclas Sandin, VD för Bookbeat.

Vad innebär denna typ av avtal, som exempelvis tidigare Harry Potter-serien, för konkurrensen?
– Sedan flera år tillbaka har Storytel gjort det mesta i sin makt för att tvinga fram en marknad där exklusiviteter är normen. Främsta exemplet är att de undanhållit populära Sagan om Isfolket från övriga tjänster. De valde även att, som du säger, betala extra för att vara ensamma om att ha Harry Potter när den släpptes som digital ljud för några år sedan. Sedan får man inte glömma att de drog igång hela Originalsatsningen för att kunna pynta sin app med orden ”exklusivt på Storytel”, säger Niclas Sandin.

Får ni mycket frågor från kunder om titlar som saknas?
– I fallen Harry Potter och Sagan om Isfolket har vi fått några enstaka frågor från kunder. Vad jag vet har vi aldrig fått någon fråga om en Originaltitel. Det visar vad som på riktigt har effekt i konkurrensen om nya användare, vilket är denna typ av större och välkända titlar.

”Storytel tvingar fram en ny marknad”

Storytel Original har ju funnits länge, men går kanske in i en ny fas nu när de börjat kontraktera redan bästsäljande författare till exklusiva avtal på global nivå (exempelvis Dmitry Glukhovsky)?
– Det viktigaste innehållet i denna typ av tjänster är det lokala, det har vår data visat oss sedan dag ett, säger Niclas Sandin. Noterar därför främst att Storytel valt att öka insatserna för att tvinga fram den här nya marknaden genom att köpa exklusivitet på Dag Öhrlunds senaste bok och Kaninen som så gärna ville somna inklusive uppföljare. Det är en ny marknad vi ser framför oss nu som tvingats fram av Storytels agerande avseende de lokala titlarna, snarare än releasen av den där ryska författaren.

Hur ska ni möta detta, kommer Bookbeat Original härnäst?
– Vi på BookBeat har sedan start pratat om att vi inte fokuserar på exklusiviteter när marknaden växer. Jag är fortfarande av övertygelsen att marknaden mår bäst om alla förlag säljer till alla tjänster som är villiga att betala det pris som de kräver. Men nu är läget så här tack vare Storytel och vi måste såklart förhålla oss till det och se över våra alternativ för att möta det här agerandet. Exakt hur får vi återkomma till, säger Niclas Sandin.

Storytel: Historiskt stark konkurrens

Det går naturligtvis att se detta på två sätt: antingen som ett direkt svar på Bonniers beslut att blockera nya titlar från Storytels tjänst – eller som helt normala tillfälliga samarbeten som då och då träffas mellan förlag och återförsäljare.

Ni har ju varit kritiska mot att Bonnierförlagen inte släpper sina nyheter hos Storytel, samtidigt blockerar ni nu själva en nyhet (Öhrlund-boken) och en populär barnserie från konkurrenternas tjänster?
– Storytel brinner för att ge våra användare de bästa berättelserna och upplevelserna i en underhållningsindustri där aktörer som Netflix, HBO, podcasts, gaming och sociala medier konkurrerar om människors tid. Givet den verkligheten gör Storytel affärer med förlag som bygger på en ömsesidig vilja att ingå avtal för lyfta fantastiska titlar, författarskap och utveckla relationer med masspublik – både lokalt och globalt, säger Lotten Skeppstedt på Storytel.

Är detta början på en utveckling där kunderna får vänja sig vid att vissa titlar (oavsett förlag) kommer att släppas exklusivt hos en av streamingtjänsterna och bli tillgänglig först senare för övriga likt hur det är med film/tv på HBO/Netflix/Viaplay?
– Människor idag översköljs av upplevelse- och underhållningserbjudanden. Ljudboksmarknaden tar definitivt för sig i den historiskt starka konkurrensen, men med respekt för den fantastiska utveckling och den expansiva tid vi befinner oss i vore det dumt att dra till med snabba patenterade slutsatser.

Storytel Original och Dox är exklusiva för Storytel, men hur stor del av ert utbud är exklusivt idag?
– Den övervägande majoriteten är icke-exklusivt innehåll, säger Lotten Skeppstedt.

Fortsättning följer som det brukar heta i en ljudboksföljetong.

Fotnot: Nextorys VD Shadi Bitar kommenterar det hela i en separat artikel och menar att exklusivitet är en farlig väg för bokbranschen.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL