fbpx

Nextory: Exklusivitet är en farlig väg

Shadi Bitar, grundare och vd för Nextory. Foto: Anna Ek.

Nextory tänker inte börja jobba med exklusivitet. Tvärtom menar Shadi Bitar, VD för streamingtjänsten, att exkludera böcker från försäljningskanaler är en farlig väg.

Boktugg avslöjade tidigare idag att Storytel skrivit avtal om exklusivitet med två förlag, dels Dag Öhrlunds nya bok (inläst av Stefan Sauk) som släpps på fredag och dels den flitigt lyssnade barnboksserien som hjälper barn att somna av Carl-Johan Forssén Ehrlin. Både Bookbeat och Nextory blir snuvade på Öhrlund-premiären och har tvingats plocka bort Sömnserien.

När fick ni veta att ni inte får tillgång till Dag Öhrlunds nya bok?
– Vi fick veta detta för ett par veckor sedan, säger Shadi Bitar, VD för Nextory.

ANNONS

Kaninen som så gärna ville somna och uppföljarna i serien finns bara hos Storytel sedan 1 maj, har ni fått besked om hur länge exklusiviteten gäller?
– Nej, i nuläget har vi inte något besked om hur länge.

Det här kan tolkas som ett nytt steg mot att i alla fall Storytel försöker skaffa sig mer exklusivt innehåll, hur påverkar det er?
– Om vi saknar någon enstaka titel kommer vi inte att påverkas, men detta är en
större fråga än så. I ett demokratiskt land som Sverige är tillgängligheten till böcker en av grundstenarna i demokratin. Att sträva efter att en titel bara ska sälja i en kanal och exkludera den för alla andra kanaler är en farlig väg för samhället. Sedan är det självklart dåligt för hela bokbranschen, såväl för förlag som författare – men även för alla konsumenter.

Nextory har också haft liknande avtal om förhandssläpp på kortare perioder eller hur?
–  Vid ett tillfälle för två år sedan hjälpte vi ett förlag att marknadsföra en ny bokserie och då erbjöd de oss exklusivitet för en kampanj som pågick i två veckor, vilket vi testade.

Kommer Nextory att ompröva sin strategi och skaffa eget innehåll likt Storytel Original eller exklusiva avtal på utvalda titlar likt Öhrlund och Ehrlin?
– Nej, vi kommer inte jobba med exklusivitet. Vårt mål och vision är att öka läsande och det gör man inte genom att ta bort tillgängligheten av böcker från majoriteten av marknaden. Vi tänker istället konkurrera genom att erbjuda den bästa läsupplevelsen för att se till att en del av all skärmtid som läggs på tv och sociala medier omvandlas till läsning, säger Shadi Bitar och tillägger:

– Om vi skulle ge ut böcker och driva förlag igen kommer vi vara trogna förläggeriets viktigaste uppgift, vilket är att maximera böckernas tillgänglighet, försäljning och därmed författarnas ersättning. Detta kan man inte göra om en bok säljs via en enda kanal.




❤ Tack för att du kom hit och läste …
… det gör oss stolta och glada. Som du märkte slapp du betalvägg. Ett val vi gjort, eftersom vi genuint älskar litteraturen och vill sprida våra artiklar till alla bokälskare. Är du trogen boktuggare och gillar det vi gör – stötta gärna den hårdast arbetande lilla redaktionen i landet. Varje bidrag vi får från läsare som dig, litet eller stort, gör att vi kan fortsätta ta med er bakom kulisserna i bokbranschen. Stöd Boktugg från 35 kr/mån eller 250 kr/år. Det tar bara en minut. Tack.

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till nio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Stäng meny