ANNONS

Daniel Åberg: Om Bonniers vill höja royaltyn borde inte Bookbeat priskriga

Författaren Daniel Åberg har gjort succé med serien Virus på Storytel Original. Foto: Sara Arnald.

Ljudboksförfattaren Daniel Åberg tycker att om Bonniers vill skapa bättre ersättning till författarna (och förlagen) borde de inte låta sin egen streamingtjänst Bookbeat kriga med lägre priser.

Vi intervjuade en Bonnierförfattare, Mariette Lindstein, vars bok släpps nästa vecka på alla streamingtjänster utom Storytel (eftersom Bonnierförlagen valt att stoppa alla nyheter till Storytel). Hennes agent Maria Enberg menar att det är bra att Bonniers tar strid för högre ersättning till förlagen och i slutändan författarna gentemot Storytel.

Daniel Åberg är en av de författare som skrivit mest direkt för ljud och gett ut flera ljudboksserier via Storytel Original. Böcker som därmed inte finns hos andra ljudbokstjänster. Han håller med om att ersättningarna borde höjas, däremot tycker han inte att Bonniers är riktigt ärliga i sin beskrivning.

ANNONS

– Jag tycker absolut att ersättningarna borde höjas för alla förlag och författare, men det är ju lite konstigt att Bonniers säger att de tar strid för detta, när de samtidigt i fjol sänkte månadspriset på sin egen ljudbokstjänst Bookbeat till 149 kronor i månaden, jämfört med de 169 som de tidigare hade och som Storytel och Nextory båda har. Där känns det ju som att de genom att börja konkurrera med pris sett till så att marginalerna snarare sänkts än höjts, säger Daniel Åberg.

Storytel var under många år ensamma på marknaden och de satte en nivå som de trodde att folk var beredda att betala. Frågar man förlag så är det alldeles för billigt och att det borde kosta som en inbunden bok minst varje månad, frågar man kunder (i alla fall de som inte lyssnar så mycket varje månad) så jämför en del med Spotify eller Netflix och tycker att ljudboksabonnemang är rätt dyrt.

– Något verkar ju vara skevt i priset som vi abonnenter betalar, i och med att ersättningarna blir så pass låga. Jag gick tillbaka och kollade i min fakturahistorik hos Storytel, och ända sedan jag började prenumerera på deras tjänst hösten 2010 har priset legat still på 169 kronor i månaden, säger Daniel Åberg och fortsätter:

– Det är ju så klart toppen för mig som konsument, men som författare kan jag ju tycka att prissättningen kanske borde följa med den allmänna prisutvecklingen i samhället – så att jag kan få skäligt betalt för mitt arbete, säger Daniel Åberg.

Lär dig mer om bokbranschen!


Över 6400 personer prenumererar redan på Boktuggs nyhetsbrev. Två gånger i veckan får du koll på nya trender, nya förlag, spännande författarskap och böcker. Bäst allt - det är helt kostnadsfritt. Missa inte nästa stora grej. Anmäl dig nu!

Konflikten eller avtalsförhandlingarna mellan Storytel och Bonniers är inte svart eller vit, den är komplex eftersom det handlar om både ersättningsnivåer och affärsmodeller. Dessutom en förhandling mellan två aktörer som sitter på dubbla stolar som ägare av både streamingtjänster och förlag.

Mittemellan sitter sedan författare som vill ha betalt för sitt jobb och läsare/lyssnare som inte vill betala för mycket för tillgång till böcker.

– Nu vet jag visserligen inte om Storytel skulle vilja höja sina priser, men i och med att Bookbeat lagt sig så lågt, tror jag att det är en akademisk fråga, för skulle prisskillnaden mellan tjänsterna bli större än 20 kronor i månaden tror jag folk skulle börja dra öronen åt sig, säger Daniel Åberg.

I sommar ska de tre streamingtjänsterna för övrigt ta ett beslut som handlar om mer än hundra miljoner. Nämligen hur den sänkta eboksmomsen från 25 procent till 6 procent ska användas. Sänkta priser för konsumenterna eller höjda ersättningar till förlag och författare – eller bättre marginal för streamingtjänsterna.

Där har i alla fall Storytel ett bra argument för revenue share-modellen, mer pengar in ska delas med förlagen. Ja, förutom då för Bonniers som har fast avgift i sitt avtal. Det är som sagt komplicerat.


❤ Gillade du den här artikeln? Vi hoppas det.
Kanske fick du lite kunskap eller tips eller bara ett gott skratt… I så fall har vi lyckats. Som du märkte slapp du betalvägg, eftersom vi vill välkomna nya läsare och göra det enkelt för trogna boktuggare. Om du gillar det vi gör och har möjlighet tar vi gärna emot ditt bidrag. En slant som tack för en bra artikel eller en Insider-prenumeration för dig som är författare eller jobbar i branschen. Stötta den hårdast arbetande lilla redaktionen i landet.
Antingen köp en prenumeration på Boktugg INSIDER Basic eller Insider Business. Eller gör en engångsdonation via Swish eller kort.
25 kr 50 kr 75 kr 150 kr 500 kr Annat Swish

Om du har bråttom:

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till nio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Amerikanska författaren Terry Goodkind är död

Terry Goodkind är mest känd för sin fantasyserie Sanningens svärd (Sword of Truth) vars första elva delar översattes till svenska (uppdelade i totalt 25 delar) av B Wahlströms och Damm förlag under 90- och 00-talen. Serien har sålt i över 25 miljoner exemplar världen över och blivit översatt till fler än 20 språk. Den låg också till grund för tv-serien Legend of the Seeker som sändes 2008–2010.
Goodkind hade dyslexi och började skriva först som 45-åring. Han debuterade år 1994 med Wizard’s first rule (Sökaren och Trollkarlens första regel i den svenska översättningen).

Läs hela artikeln »