ANNONS

Helena Lindstedt ny utvecklingschef när Norstedts Förlagsgrupp möblerar om

Helena Lindstedt, ny utvecklingschef på Norstedts Förlagsgrupp. Foto: Kajsa Göransson.

Helena Lindstedt blir utvecklingschef med ansvar för både HR och IT. Linda Säresand, operativ chef, ska därmed kunna fokusera mer på affärsutveckling. Något som vd Otto Sjöberg tror kommer att krävas de närmsta åren.

– Efter några år av omställning och besparingar med fokus på stabil lönsamhet är det nu dags för nästa fas, med fokus på utveckling och tillväxt. Medielandskapet har förändrats vilket påverkar vår digitala miljö, men även behoven av att personalen får den kompetensutveckling som behövs. Ingen är bättre skickad för detta än Helena som kan organisationen och är utbildad både inom HR och IT, säger Otto Sjöberg, VD på Norstedts Förlagsgrupp i ett pressmeddelande.

Helena Lindstedt har arbetat på förlaget sedan 2006 och kommer närmast från en roll som operativ förlagschef på Norstedts. I rollen som utvecklingschef får hon nu ansvar för hela förlagsgruppens HR- och IT-frågor. Förutom Norstedts ingår Rabén & Sjögren, Massolit, B. Wahlströms, Printz Publishing, Tiden och Norstedts Kartor i förlagsgruppen.

Den här artikeln är INTE låst.

Om du har möjlighet, hjälp oss gärna att hålla våra nyhetsartiklar olåsta utan betalvägg. Antingen köp en prenumeration på Boktugg INSIDER Basic eller Insider Business. Eller gör en engångsdonation via Swish eller kort.

25 kr 50 kr 75 kr 150 kr 500 kr Annat Swish

– Det är väldigt kul att få förtroendet att leda dessa två spännande utvecklingsområden, som dessutom är en perfekt mix för just mig. Jag har jobbat länge inom förlagsgruppen vilket ger mig en bred kunskap om verksamheten, våra medarbetare och vad som är viktigt att fokusera på framåt, säger Helena Lindstedt.

Helena Lindstedt kommer nu att ingå i förlagshusets ledningsgrupp och rollen som utvecklingschef är ny. I samband med omorganisationen har förlagsgruppen också tillsatt två affärsutvecklare för att stärka förlagsgruppen: Cecilia Wolf med ansvar för den digitala affärsutvecklingen och Ulrica Lindblom, som jobbar med Rabén & Sjögrens non books-utgivning.

– En del i att Helena nu får den här rollen som utvecklingschef är att Linda Säresand får mer tid att fokusera på affären och hur vi ska tjäna pengar i framtiden. Hon får resurser på analyssidan och ambitionen är att vi ska få ett bättre fokus framåt, säger Otto Sjöberg till Boktugg.

– Hypotesen är att vi har några ganska omstöpande år framför oss. Det kommer att bli spännande och bitvis innebära både oro och blodspillan i bokbranschen. Så brukar alla transformationer vara.

ANNONS

(Och bara timmen efter den här intervjun meddelade förresten Libris att de ska skära ner från åtta till två tjänster på förlaget).

Det är alltså i det ljuset man ska se förändringarna i organisationen. Helena ska utveckla hur man jobbar med den kompetenshöjning som kommer att krävas för att överleva. Med en börsnoterad ägare så är det givet att tillväxt hamnar i fokus – även för förlagsdelen. Förvärvet av Printz Publishing som blev offentligt häromdagen är ett sätt.

– Vi har sett på tidigare förvärv som Massolit och B Wahlström, även om de kom inifrån koncernen, att vi kan växa och växa med lönsamhet, säger Otto Sjöberg.

Men om B Wahlström hade en stor skatt i katalogen av många barn- och ungdomstitlar så ligger värdet i Printz Publishing kanske lika mycket i grundarna.

– Det är väldigt duktiga och passionerade personer bakom Printz. Vi märkte snabbt att vi gärna ville jobba ihop och kunde båda se att vi kunde ha tydliga fördelar av varandra. Egentligen är det inte så komplicerat med en sådan affär, säger Otto Sjöberg.

Svensk Bokhandels avslöjande att Bonniers har ett bättre avtal än alla andra förlag med Storytel (som äger Norstedts) skapade säkerligen en del diskussioner även bland förlagen i Norstedtshuset.

ANNONS

– Jo, så är det. Ur mitt perspektiv är ersättningsmodellen intressant, den kommer att förändras och det blir en väldigt viktig fråga. Det var bara en tidsfråga innan diskussionen skulle komma efter hand som förlagen ser att de digitala intäkterna ökar, säger Otto Sjöberg.

Bokförsäljningsstatistiken nyligen pekade tydligt på att den digitala bokförsäljningen fortsätter öka samtidigt som ehandeln växer på bekostnad av den fysiska bokhandeln. I statistiken bakas nätbokhandel och bokklubbar ihop så sannolikt är ökningen än större för ehandeln.

– Det finns ju inte en bokklubb som växer. Det går att hålla dem vid liv med hårt arbete men enda möjligheten är att driva dem väldigt effektivt. Det var ju därför som vi köpte ut Opal ur Barnens bokklubb och samma resonemang bakom att vi sålde vår andel i Månadens bok till Bonniers, säger Otto Sjöberg och tillägger:

– Prenumerationstjänsterna är de nya bokklubbarna men med skillnaden att nu styr konsumenterna mer än i de gamla.

Han ser framför sig att det kommer att hända många och oväntade saker i bokbranschen framöver. Samma dag som nyheten om Helena Lindstedts nya roll meddelade Publit att de inleder samarbete med Speed Logistics (fd Samdistribution som tidigare ägdes av Bonniers) – dit för övrigt Norstedts flyttade alla sina böcker under besparingsprocessen.

– Då var det vi som tog det förbjudna steget och kontaktade Bonniers. För mig som kommer från tidningsbranschen var det egentligen inget konstigt. Aftonbladet och Expressen befinner sig i en blodig konkurrens varje dag om nyheter och läsare, men samarbetar samtidigt kring distribution och har annonssamarbete. I bokbranschen konkurrerar vi ju inte om distributionen, säger Otto Sjöberg.

Lär dig mer om bokbranschen!


Över 6400 personer prenumererar redan på Boktuggs nyhetsbrev. Två gånger i veckan får du koll på nya trender, nya förlag, spännande författarskap och böcker. Bäst allt - det är helt kostnadsfritt. Missa inte nästa stora grej. Anmäl dig nu!

Förutom kanske då på den digitala sidan, skulle man kunna invända med tanke på kampen mellan Norstedts ägare Storytel och Bonnierägda Bookbeat.

– Jag tror man måste våga se nya konstellationer. Vi behöver möta de utmaningar som branschen ändå står inför och då gäller det att utveckla både system och hur vi jobbar på förlagen, säger Otto Sjöberg.


❤ Gillade du den här artikeln? Vi hoppas det.
Kanske fick du lite kunskap eller tips eller bara ett gott skratt… I så fall har vi lyckats. Som du märkte slapp du betalvägg, eftersom vi vill välkomna nya läsare och göra det enkelt för trogna boktuggare. Om du gillar det vi gör och har möjlighet tar vi gärna emot ditt bidrag. En slant som tack för en bra artikel eller en Insider-prenumeration för dig som är författare eller jobbar i branschen. Stötta den hårdast arbetande lilla redaktionen i landet.
Antingen köp en prenumeration på Boktugg INSIDER Basic eller Insider Business. Eller gör en engångsdonation via Swish eller kort.
25 kr 50 kr 75 kr 150 kr 500 kr Annat Swish

Om du har bråttom:

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till nio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Amerikanska författaren Terry Goodkind är död

Terry Goodkind är mest känd för sin fantasyserie Sanningens svärd (Sword of Truth) vars första elva delar översattes till svenska (uppdelade i totalt 25 delar) av B Wahlströms och Damm förlag under 90- och 00-talen. Serien har sålt i över 25 miljoner exemplar världen över och blivit översatt till fler än 20 språk. Den låg också till grund för tv-serien Legend of the Seeker som sändes 2008–2010.
Goodkind hade dyslexi och började skriva först som 45-åring. Han debuterade år 1994 med Wizard’s first rule (Sökaren och Trollkarlens första regel i den svenska översättningen).

Läs hela artikeln »