Libris förlag satsar på PR – delar med sig av 5 PR-tips

Libris förlag är ett av Sveriges större förlag med fokus på existentiella frågor. Nyligen blev förlaget nominerat av Mynewsdesk till Årets bästa nyhetsrum i kategorin Kultur, underhållning och turism.

Nyhetsplattformen Mynewsdesk utser varje år Årets bästa nyhetsrum inom olika områden, där de bland annat tittar på hur företag och organisationer har valt att arbeta med sina nyhetsrum, hur man arbetar vidare med innehållet i sociala medier samt vilka företag som når ut bäst med sitt innehåll. Libris förlag är ett av tre företag nominerade i sin kategori. Vem som tar hem vinsten får vi veta den 26 januari.

– Vi jobbar aktivt med Mynewsdesk och gör vårt yttersta för att utnyttja deras utbud av tjänster på bästa sätt. Såväl när det kommer till pressutskick och journalistkontakter som när det kommer till att nå ut med vårt budskap i våra egna kanaler, berättar Minna Jonsson, PR-ansvarig på Libris förlag.

– En av de allra viktigaste sakerna är att rätt journalister och mediemänniskor får den information av oss som är relevant för just dem. Det är viktigare att hitta rätt än att skjuta brett när man vill nå ut med sin information.

Som en viktig del i sitt PR-arbete ser Libris kontinuerligt till att uppdatera informationen i sitt nyhetsrum och att allt av intresse ska gå att hitta där. Minna Jonsson berättar att de har börjat jobba mycket mer aktivt med film och rörligt material i nyhetsrummet, vilket blir mer och mer intressant för de digitala kanalerna.

– Sedan har vi det ju så bra, vi som jobbar med bok-PR, eftersom vi har alla snygga omslag från våra duktiga formgivare att fylla nyhetsrummen med, säger Minna.

Vad krävs för ett lyckat PR-arbete just inom förlagsbranschen?
– Det är viktigt att förstå att varje titel är unik och har sin egen målgrupp. Det tror jag är nyckeln till ett framgångsrikt PR-arbete i bokbranschen. Sedan är det ju en lyx att få jobba med PR för produkter som man själv brinner för, vilket jag tänker att de allra flesta som jobbar på bokförlag gör. Det gör ju hela arbetet så mycket enklare och mer lustfyllt!

Libris 5 PR-tips till andra bokförlag
  1. Planering av PR-strategi är A och O. Tillåt dig själv lägga tid på utvärdering av tidigare arbete och lägg ännu mer tid på att planera din nya strategi utifrån vad du har lärt dig av dina framgångar men framför allt vad du har lärt dig av dina misstag.
  2. Slarva inte med din research! Det kan ibland kännas som överflödigt arbete men att hitta de rätta kontakterna till just den boken och vinkeln är det allra viktigaste.
  3. Om press inte nappar på en bok vid utgivningen, hitta en krok längre fram i tiden. Sluta inte ha böcker i bakhuvudet bara för att de inte är dagsaktuella längre. De kan fortfarande bli intressanta i rätt sammanhang.
  4. Tänk på rubriker! En rubrik kan ibland göra skillnad på huruvida ditt mail blir läst eller ditt pressmeddelande öppnat.
  5. Ge de böcker som får mindre uppmärksamhet i traditionella media mer kärlek i dina egna sociala medie-kanaler. Lägg tid på att skapa ditt eget innehåll och ta makten över dina kanaler.
Nyheter och trender hos Libris

Under våren har Libris en hel del på gång. Bland annat kommer Kärlek i våldets huvudstad ut i april. Den handlar om svenska Miriam som flyttade till världens farligaste land för att göra skillnad. Hon startade upp en avdelning inom människorättsorganisationen ASJ som enbart inriktar sig på att gripa personer som förgriper sig på barn. I Honduras hittade hon också kärleken och blev kvar. Paret som boken handlar om kommer från Honduras på Sverigebesök i samband med boksläppet, en stor händelse för förlaget.

Andra exempel på vårens utgivning är Vänskap, böcker och mat, en bokcirkelinspirerande bok full av recept, tips och råd för den som vill starta sin egen bokcirkel eller inspiration för den som redan har en, en handbok i att ta hand om dödsbon (den första i sitt slag), och Anna Pellas gripande historia När du ler stannar tiden, om dottern Agnes som föds med en svår hjärnskada.

Vilka titlar gick bäst för Libris under 2016? Kan ni se några särskilda trender?
– Två titlar som sticker ut alldeles extra hos oss är Tomas Sjödins bok Den som hittar sin plats tar ingen annans och Tommy Hellstens När allting faller på plats. Båda handlar på sätt och vis om att hitta sig själv, sin plats i livet och att finna en mening med livet. Det är också en tydligt en trend även bland övriga böcker som går bra. Det märks att det finns en längtan efter att förstå sitt liv och att vilja mer. Det finns också ett stort intresse för existentiella frågor.

– En annan trend är pocketförsäljningen som fortsätter att öka år efter år. Här har vi flera titlar som har flera år på nacken men som fortsätter att skapa intresse. Ett exempel är Doris Dahlins och Maggan Hägglunds Drunkna inte i dina känslor, som kom ut 2012 och som nu har sålt i 85 000 exemplar varav 50 000 är i pocket. Och den fortsätter att sälja.

Fotograf: Caroline Andersson

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Anna von Friesen

Anna von Friesen

Anna von Friesen frilansar som journalist, redaktör, korrekturläsare och med andra redaktionella tjänster.

anna.von.friesen@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL