Bookbeat nu över 150 000 abonnenter – ska växa ännu mer 2019

Niclas Sandin, vd BookBeat. Foto: Andreas Carlfors

Streamingtjänsten Bookbeat växte 163 procent under 2018 och har nu passerat 150 000 betalande användare. Tillväxten var starkast andra halvåret och 2019 räknar man med att öka antalet upp mot en kvarts miljon kunder i Sverige, Finland och Tyskland.

Streamingtjänsten Bookbeat ökade kraftigt antalet lyssnare under 2018. Antalet betalande användare på den svenska, finska och tyska marknaden växte under året till över 150 000, från 57 000 i december 2017. En tillväxt med 93 000 användare eller 163 procent. Tillväxten har varit som starkast årets sista sex månader när antalet användare ökat med över 11 000 i snitt per månad. Den svenska marknaden står fortfarande för majoriteten av användarna, men den finska växte mest i absoluta tal under året, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

– Vi har ett riktigt bra momentum. Detta är tredje året sedan vi lanserade och tidigare år brukar tillväxten avstanna lite efter sommaren men i år har den fortsatt hela vägen till årsskiftet. Bara under mellandagarna har vi växt med flera tusen användare, säger Niclas Sandin, VD för Bookbeat, i samma pressmeddelande.

Hela 2018 var ett framgångsrikt år för de svenska streamingtjänsterna Storytel, Bookbeat och Nextory. Bookbeat passerade 100 000 användare i juli månad och nu alltså även 150 000 i december. Frågan är vad målet för nästa år blir?

– Vill inte ge några exakta mål mer än att vi 2019 beräknar att växa mer än 2018 i absoluta tal, säger Niclas Sandin till Boktugg.

Fler än 93 000 nya kunder alltså, det skulle innebära att Bookbeat totalt närmar sig 250 000 kunder. Fortfarande en bit efter Storytel som tidigare indikerat att de kommer att ha mellan 780 000 och 790 000 kunder vid årsskiftet. Inom någon vecka lär de rapportera utfallet.

Ni är fortfarande hemlighetsfulla kring fördelningen mellan Sverige, Finland och Tyskland. UK är fortfarande marginellt men hur går utlandsetableringen?
– Finns ingen anledning att ge för mycket information till konkurrenterna när vi inte är ett noterat bolag. Som du säger ligger fokus på Sverige, Finland och Tyskland. I Sverige och Finland har vi kommit så långt att det är gasen i botten när det gäller marknadsinvesteringarna. I Tyskland har 2018 varit ett första provkörningsår där vi fått bättre och bättre effekt samt kommer sätta in högsta växeln 2019, säger Niclas Sandin.

– Framåt beräknar vi att Tyskland ska bidra med den största tillväxten. Totalt kommer våra internationella marknader att gå om Sverige i antalet betalande användare 2019.

Har ni märkt någon effekt av DN-samarbetet ännu?
– Inte något väsentligt än. Första gemensamma kampanjerna kommer ske först i år när vi främst fokuserat på att fixa konverteringsflödena och skruvat på erbjudandet hittills baserat på feedback från prenumeranterna.

Alla tre stora streamingtjänster har nu familjeabonnemang, medan den fjärde Bokus Play fortfarande inte riktigt kommit igång. Vad är din känsla, växer marknaden som helhet fortfarande?
– Streamingmarknaden i Sverige växer fortfarande. Sa inför året att jag räknade med 30 procents tillväxt för marknaden som helhet, dock mycket högre för oss som vill växa mer än marknaden och ta andelar. Första halvåret var tillväxten 37 procent och när hela året summeras i statistiken om en till två månader tror jag den hamnar där runt 30 procent. Visst är det en minskning mot tidigare års siffror men fortfarande en helt sjuk tillväxt. Framåt 2019 gissar jag att tillväxten fortsätter att gå ner mot 20 procent, däremot ska vi även i år växa mer än marknaden och ta andelar.

Det ryktas om att Piratförlaget ska satsa på streaming och Amazon har varit på väg till Sverige länge. Dessutom finns ju Bookmate som ännu bara kör eböcker (men som är etablerade i Danmark) i kulisserna. Finns det plats för fler streamingtjänster?
– Beror förmodligen på vilka ambitioner tjänsterna har. Det kan nog bara finnas ett fåtal som är riktigt stora på lång sikt. Men så länge marknaden växer är jag bara glad om fler hjälper till att öka kännedomen.

Hur har det gått för er med omstöpning till timbaserad ersättning till förlagen?
– Omförhandlingarna går enligt plan.

I en krönika nyligen resonerade undertecknad kring hållbarheten i buffémodellen som tillämpas idag, där man kan lyssna/läsa obegränsat i streamingtjänsten mot en fast månadsavgift. En utmaning kan bli storkonsumenter som lyssnar på flera böcker i veckan och därmed långt över vad de faktiskt betalar för.

Ser du en risk i att konsumtionen av böcker blir för hög? Samtidigt som ni vill att folk ska använda tjänsten för att stanna kvar så ska de inte lyssna/läsa för mycket?
– Detta med snittkonsumtionen är en intressant fråga. Ska vi kunna konkurrera om människors tid med Netflix och Spotify blir det lite självmål om vi som bransch sätter nivåer för hur mycket folk ska lägga på vår produkt samt tvingar kunderna till massa nya köpbeslut varje månad, säger Niclas Sandin men tillägger:

– Däremot kan man titta på varianter hur man gör detta för att hantera mycket konsumtion.

I Tyskland där snittlyssningen är högre än i Sverige kör Bookbeat exempelvis en hybrid där användarna i grundabonnemanget (14,90 euro) kan lyssna upp till 30 timmar vilket räcker för de flesta.

– För de som vill lyssna helt obegränsat kan man sedan uppgradera till Bookbeat Premium som kostar lite mer (19,90 euro) vilket hittills våra storlyssnare verkar göra. Ett exempel på hur det kan hanteras, kommer säkert dyka upp fler i framtiden. Denna lösning skulle däremot inte vara möjlig i Sverige nu sett till konkurrenssituationen, men kanske i framtiden, säger Niclas Sandin.

I februari kommer branschstatistiken, då får vi äntligen siffror på hur stor den svenska streamingmarknaden som helhet blev 2018. Efterhand som tjänsterna blir mer internationella blir det nämligen allt svårare att utröna av deras egen information om tillväxten under året. Ja, bortsett från Storytel då som tack vare börsnoteringen måste vara väldigt transparent när det gäller abonnenternas antal och än så länge har särredovisat Sverige.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL