Bookbeat och Dagens Nyheter i samarbete – ljudböcker för 99 kr i månaden

Niclas Sandin, vd BookBeat. Foto: Andreas Carlfors

Nästa drag i streamingkampen: Bookbeat inleder ett samarbete med Dagens Nyheter som låter tidningens prenumeranter få tillgång till ljudböcker för 99 kronor i månaden.
– DN har verkligen lyckats exemplariskt med att öka betalningsviljan för digitalt innehåll med hög kvalitet. För oss blir de en klockren partner när vi förmodligen har likvärdiga målgrupper, säger Niclas Sandin, VD på Bookbeat i ett pressmeddelande.

Den svenska streamingmarknaden för böcker har växt kraftigt de senaste åren och någonstans så kommer tillväxten att avstanna och kampen om befintliga marknadsandelar ökar. Med det som bakgrund är det intressant att Bookbeat nu väljer att ge sig in i ett priskrig och erbjuder tjänsten för endast 99 kronor till prenumeranter på Dagens Nyheter.

Genom samarbetet kan nu alla DN-prenumeranter lägga till Bookbeat till sin prenumeration för ett rabatterat pris. Bookbeat har idag över 130 000 betalande användare, varav majoriteten på den svenska marknaden. Dagens Nyheter har idag över 150 000 digitala prenumeranter i Sverige.

Även Anna Åberg, chef för DN.se är mycket nöjd med det nya samarbetet.

– BookBeat har på kort tid växt fram som en stark spelare inom ljudböcker. Vi ser det som ett utmärkt komplement till vårt digitala erbjudande, säger Anna Åberg.

Erbjudandet kommer att vara tillgängligt för både nya och befintliga DN-prenumeranter.

– Genom en sampaketering kan vi erbjuda ett förmånligt pris för de som är intresserade av att prova båda produkterna. Vi ser det som ett mervärde till våra prenumeranter, säger Anna Åberg.

Erbjudandet innebär initialt att en DN-kund som exempelvis betalar 99 kr för sin digitala prenumeration kan binda upp sig på en längre tid och få möjlighet att lägga till Bookbeat för ytterligare 99 kr per månad.

Nyligen gick New York Times och Scribd ut med ett liknande erbjudande för deras prenumeranter i USA. Vi sökte därför Bookbeats vd Niclas Sandin för att höra mer om tankegångarna bakom.

Blev ni inspirerade av NY Times eller har detta samarbete planerats länge?
– Vi har testat massa spännande saker med DN de senaste två åren och löpande utvärderat vad som fungerar bäst och kan gynna båda parter så mycket som möjligt. Sedan några månader tillbaka har vi diskuterat detta upplägg där vi via DN får möjlighet att skapa nya lojala ljudbokslyssnare som i sex månader kan testa vår tjänst och skapa beteendet. DN får samtidigt möjlighet att öka sina användares lojalitet och ge dem en rabatt på 300 kr på ett sex månaders BookBeat-abonnemang. En win-win, säger Niclas Sandin till Boktugg.

Vet ni hur många av era befintliga kunder som redan är DN-prenumeranter med tanke på tidigare kampanjer via DN?
– Har ingen exakt siffra men gissar på att det är några tusen som kommit in den vägen.

Bonniers äger ju även ett antal andra dagstidningar, exempelvis Sydsvenskan/HD, finns det planer på att utöka samarbetet till dessa om det blir framgångsrikt?
– Hittar vi ett upplägg som är vettigt ur ett kundperspektiv där kalkylen går ihop för båda parter så skulle det självklart vara intressant att titta på nya möjligheter. Det är däremot lite tidigt att säga och nu vill vi bara komma igång med detta experiment och se till att det blir en succé.

Hur har er utveckling sett ut under hösten, märks det någon avmattning?
– Vår tillväxt under hösten har varit bättre än samma månader föregående år så det känns positivt. Totalt passerade vi för några veckor sedan 130 000 betalande användare där majoriteten finns på den svenska marknaden. Med det har vi redan slagit vår målsättning för i år så det känns riktigt bra.

Går det att räkna hem det lägre abonnemangspriset på 99 kr i ett längre perspektiv för Bookbeat? Är den kommande momssänkningen en del i kalkylen?
– Priset i samarbetet är villkorat med bindningstiden på sex månader. Detta är inte en lönsam affär för oss under de första månaderna utan snarare ett sätt att locka användare med betalningsvilja och få dem att utveckla ett lyssnarbeteende. Efter de första sex månaderna övergår kunderna till ordinarie pris om de inte väljer att binda upp sig igen. På det här sättet skapas det en intäktskrona från dag ett till skillnad från när man exempelvis ger bort tre månader gratis. Känns som en mer hållbar väg för branschen oavsett momssänkningen.

Julen är en stark försäljningsperiod för fysiska böcker – hur är det med streamingabonnemang?
– Förra året sålde vi flera tusen presentkort, särskilt stor var andelen dagen innan julafton när vi levererar via mailkorgen så man behöver inte förlita sig på exempelvis Postnord. Oavsett den fördelen och försäljningen ligger vi nog i lä mot den fysiska boken här, vilket känns rimligt när den är en perfekt gåva. Däremot är mellandagarna en riktig högsäsong för oss när inflödet liknar det på sommarens semestermånader så det är det vi siktar in oss på, säger Niclas Sandin.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL