Nextory lanserar familjeabonnemang med individuella profiler

Shadi Bitar, VD Nextory

Nextory lanserar idag ett familjeabonnemang för sin streamingtjänst. Det gör att familjemedlemmarna kan skapa egna listor med böcker och lyssna samtidigt från olika enheter.

– Vi kommer fortsätta att utveckla vår tjänst för att ligga i framkant och erbjuda nya funktioner till våra kunder. Vår vision är att öka läsandet. Lanseringen av familjeabonnemang är ett viktigt steg för att personifiera och förenkla för alla i familjen. Nu är det lättare att få in läsandet som ett naturligt inslag i vardagen och på så sätt hinna läsa mer. Att läsning bidrar till barn och vuxnas välmående och ökad inlevelseförmåga är ingen hemlighet, säger Shadi Bitar, VD och grundare av Nextory i ett pressmeddelande.

Idag lanserar Nextory vad man kallar ”Sveriges första familjeabonnemang för böcker” med möjlighet att skapa upp till fyra profiler. Varje användare kan då skapa sina egna listor med böcker och även läsa och lyssna samtidigt från olika enheter. Det går även att skapa en profil för barn som enbart innehåller barnböcker. Familjeabonnemanget kostar 199 kr/månad. Övriga abonnemang kostar 119 kr/månad samt 169 kr/månad.

Många är sedan tidigare vana vid det här sättet att använda streamingtjänster från Netflix där många föräldrar är tacksamma över att kunna separera sitt eget tittande och barnens eftersom rekommendationerna bygger på vad respektive profil tittar på.

En tydlig trend är att alla streamingtjänster, och även bokförlagen, nu blickar mot de unga läsarna och därmed barnfamiljerna som en målgrupp för både ljudböcker och eböcker.

Vi skrev nyligen om Nextorys bokslut för 2016. Även Storytel och BookBeat har abonnemang som kan användas på flera enheter i olika omfattning vilket gör att de redan idag används av familjer. Men med Nextorys lansering tas det hela till en ny nivå eftersom det är tydligt uttalat att flera personer kan och uppmuntras att dela på samma abonnemang.

Den stora frågan för alla streamingaktörer blir dock givetvis hur kalkylen går ihop ifall en hel familj ska konsumera eböcker och ljudböcker – hur stor kan ersättningen per bok bli för förlag och författare? Samtidigt vet vi alla att även om man har ett streamingabonnemang är det inte varje månad som man nyttjar det så mycket som man borde för att få valuta för pengarna.

Och den andra intressanta frågeställningen är förstås om detta är ytterligare en pusselbit som kan leda till att streamingtjänster för böcker kan öka penetrationen i Sverige från dagens kanske fyra-fem procent till åtta eller rentav tio procent. Då kommer vi nämligen till en punkt där digitala böcker nästan omsätter mer än dagens fysiska nätbokhandel.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL