Nu letar Spotify erfaren förläggare till Original Audiobook-satsning

Editorial Lead för Spotify Audiobooks heter det i en platsannons, en tjänst som är stationerad i New York. Foto: iStock. Montage: Boktugg.

Spotify har redan en Head of Audiobooks. Nu söker bolaget en erfaren förläggare som ska få titeln ”Editorial Lead” med uppdrag att sköta ”Spotify Original Audiobooks program”. Stationerad i New York.

Det var förra hösten som Spotify gick ut och sökte en global chef, med titeln Head of Audiobooks, som skulle stationeras i New York eller Los Angeles. Valet föll på Sean McManus, som sedan 2017 jobbat åt Audible, de sista två åren med titeln Senior Director, International Business Affairs and Content Strategy. Dessförinnan jobbade han nästan fyra år på HarperCollins.

Förra veckan gick Storytel och Spotify ut och presenterade ett samarbete som innebär att den som har Storytelabonnemang ska kunna koppla sitt konto till Spotify och lyssna på ljudböcker i Storytelappen.

Men att Spotify inte kommer att nöja sig med det vet vi sedan tidigare. De har redan investerat flera miljarder i podcasts och nu blickar de mot ljudböcker.

I en platsannons söker Spotify just nu en ”Editorial Lead – Spotify Audiobooks” och utifrån kravspecifikationen verkar det som om man letar efter en erfaren redaktör. Minst 8-10 års erfarenhet av att sjösätta bokprojekt och/eller ljudboksprojekt i toppklass samt gedigen kunskap om den amerikanska bokbranschen och bra relationer till förlag, viktiga litterära agenter och författare.

Det verkligt intressanta är dock att Spotify på flera ställen i platsannonsen hänvisar till ”Spotify Original Audiobooks Program” och uppdraget att skapa framtidens ljudböcker och ta dessa från idé till färdig produkt.

En del av uppdraget är att köpa ljudboksrättigheter av förlag, författare, agenter och förvaltare (av litterära rättigheter till författare som inte längre lever).

Men det är också väldigt tydligt att Spotify inte kommer att nöja sig med att köpa rättigheter till existerande böcker utan man tänker bygga upp en redaktion för att producera egna ljudböcker, originalinnehåll som – förmodar vi – är tänkt att vara exklusivt för Spotify.

Därmed utmanar Spotify kanske inte i första hand Storytel, utan Amazonägda Audible. På dess hemmaplan.

Fotnot: I en annan platsannons söker Spotify även en Senior Creative Producer med placering i Los Angeles eller New York.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL