Ser Spotify framtiden som en hybrid mellan podcast och ljudbok?

Så här ser artisten Audiobooks ut på Spotify. Med spellistor som omfattar första kapitlet i en rad böcker har musikjätten gjort det möjligt att lyssna på ljudböcker efter lite trixande. Skärmdump: Boktugg.

Spotify satsar på ljudböcker. Men än så länge har streamingtjänstens appar rätt dåligt stöd för ljudboken och utbudet är begränsat till färre än tiotusen engelska titlar.

En liten men stor nyhet i veckan var att Spotify i en platsannons söker en Head of Audiobooks. Märkligt nog har de inte publicerat den på Boktugg. Och dessutom har de tänkt sig att placera den här nya tjänsten i Los Angeles eller New York. Borde det inte vara i Sverige som ju ändå leder utvecklingen inom ljudböcker?

Kanske är det en signal om att Spotify ser ljudbokens framtid ur ett annat ljus? Jag roade mig med att leta lite på Spotify efter ljudböcker. Det finns ingen ”flik” för ljudböcker likt musik och podcasts. Istället har de skapat det som IT-branschen kallar ”fulhack”.

Det finns en artist som heter Audiobooks som skapat ett antal spellistor. Dessutom: i en spellista kallad ”All Audiobooks” som ska omfatta alla ljudböcker (på engelska) i tjänsten finns strax under 5000 titlar. Inte mycket alltså. Den största marknaden för ljudböcker på Spotify sägs vara Tyskland. Artisten Hörbucher har mycket riktigt 6900 titlar på sin lista över Alle hörbücher. Någon motsvarande svensk artist med namnet Ljudböcker finns inte ännu.

Varje sådan spellista består sedan av första kapitlet i en ljudbok och om man gillar den får man klicka sig vidare på albumtiteln som är bokens titel. Ja, ni hör. Det är inte smidigt. Men känner vi Spotify rätt så kommer det att bli smidigare. Kanske köper de appen Spooks vi skrev om i somras som skapat en egen player ovanpå Spotifys bibliotek.

Eller så köper de Storytel, Nextory eller … nej, kanske inte Bookbeat är till salu ändå?

Men det kan också vara så att Spotify ser en helt annan framtid för ljudboken. En som ligger närmare podcasts. Tittar man på en del av de nyare ljudboksserier som Storytel släppt så kan man fråga sig om de inte ligger närmre podcasts än ljudböcker, exempelvis nya Medium.

Och för att förvirra det ytterligare släpper nu Natur & Kultur en true crime-podd med Peter Englund. Sedan tidigare har Historiska Media en rejäl satsning på podcasten Historia Nu. Englund utlovar ”sex avsnitt ger dig det som inte stod i boken – från första idén till sista meningen. Vi hör historien om en mordutredning som var gigantisk 1965 men är bortglömd i dag.” Bonusmaterial till boken.

Men när blir en podd en bok och när blir en bok en podd?

Satsar Spotify sina pengar på att den gränsen kommer att suddas ut? Den logiska frågan blir förstås den som man länge ställt sig bland journalister på tidskrifter: När blir ett magasin en bok? Du har väl inte missat bokasintrenden som inte försvunnit – även om tryckta magasin tappar mark.

Och borde vi i så fall ha lanserat Magasinet Boktugg som en bok istället för ett digitalt magasin?

Eller som en podcast.

Fotnot: Denna text är hämtad ur fredagens utgåva av Boktuggs nyhetsbrev som skickas ut två gånger i veckan till över 6300 personer.

Lär dig mer om bokbranschen!
Över 9000 personer prenumererar redan på Boktuggs nyhetsbrev. 1-2 gånger i veckan får du koll på nya trender, nya förlag, spännande författarskap och böcker. Bäst allt – det är helt kostnadsfritt. Missa inte nästa stora grej. Anmäl dig nu!
Prenumerera kostnadsfritt!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL