Bonnierförlagens sociala kanal Selmastories lanserar konceptet ”Luncha med bokhandlare”. Det innebär att en bokhandel tar över och sänder live på Selmastories Instagramkonto (med drygt 11 200 följare). Sändningen kan även ses i efterhand på IGTV. Bokhandlaren bestämmer själv vad sändningen ska innehålla, och tittarna kan ställa frågor och kommentera direkt.
– Med tanke på hur isolerat vi alla lever just nu och att många bokhandlare kämpar runtom i landet så tycker vi att detta är att ge både bokhandlarna och alla litteraturälskare något inspirerande. Vi läsare får möjlighet att genom skärmen resa till bokhandlar långt hemifrån – och bokhandlarna får möjligheten att besöka läsarna därhemma för att berätta att de finns, säger Johanna Stenius, kanalansvarig för SelmaStories, i ett pressmeddelande.
Först ut var Malin och Frederic Wall från Erik Hultgrens Bokhandel som sände direkt från butiken i Västervik. Efter ett dygn hade 1500 personer sett sändningen.