Storytels Original-kupp: släpper succé-ljudböcker hos konkurrenterna Bookbeat och Nextory

Storytel Original - numera även hos konkurrenterna. I alla fall första säsongen - av utvalda serier. Montage: Boktugg.

Strax efter midsommar smög Storyside ut flera Storytel Original-titlar i ljudboksformat. Nu är de tillgängliga hos både Bookbeat och Nextory. Men bara första säsongen.

– Vi är glada över att även kunna erbjuda ombearbetade versioner av förstasäsongerna för succéerna 1986, Virus och Gäddsimmerskan till lyssnare som finns på andra plattformar än Storytels. Det är härliga berättelser och skulle de lyssnarna bli nyfikna på att ta del av originalversionerna och övriga delarna i serierna så finns de exklusivt på Storytel, säger Dan Panas, kommunikationschef på Storytel till Boktugg.

Storytel Original har varit en het potatis på den svenska bokmarknaden eftersom de representerar något tämligen nytt – exklusivitet. Precis som Netflix har Storytel byggt en allt större katalog av titlar som inte finns någon annanstans.

Eller rättare sagt, en del av titlarna släpptes som pocket. Ett experiment som avslutades under våren. Nu har det ersatts av ett nytt experiment (?) då första säsongen av bland andra ljudboksserierna Virus, 1986 och Gäddsimmerskan släpptes i ljudboksformat den 26 juni. Titlarna går att hitta på både Bookbeat och Nextory, däremot inte (ännu?) på Bokus Play. De finns även som download hos Adlibris, Bokus och Bokon.

Nu har Storyside släppt ett antal Storytel Originalserier till alla streamingtjänster – men bara första säsongen. Kommentar?
– Det hade jag inte ens noterat att de gjort. Däremot känns det väl rimligt att de ger sina författare mer spridning när de steg för steg minskar sin andel av den totala marknaden. Kanske finns några guldkorn där som jag kan lyssna på i sommar, säger Niclas Sandin på Bookbeat.

Hans kollegor/konkurrenter på Nextory har däremot noterat att det kommit in ett par Storytel Original-titlar.

– Vi har redan många titlar från dem tillgängliga i vår katalog och ja, de har nämnt att vi kommer få en del Original-titlar också, säger Camilla Silfvenius, Head of Content på Nextory.

En av nyckelfrågorna blir förstås hur Storytel (och framför allt konkurrenterna) kommer att hantera serier som i de flesta fall består av mer än två säsonger, inte sällan med en rejäl cliffhanger i slutet på varje säsong. Det kan bli en indirekt marknadsföring för Storytel – om lyssnaren inte kan hitta hela serien hos konkurrenterna.

– Nu har vi aktiverat ett fåtal Original-titlar som vi just nu testar att ha i vår katalog, men vi får se hur vi kommer göra framöver. Vi vill kunna erbjuda våra lyssnare så kompletta serier som möjligt, säger Camilla Silfvenius.

I vissa fall har de här Storytel Original-serierna mötts av lite nedlåtande kommentarer från andra i branschen eftersom de skrivits direkt för ljud och det har ifrågasatts om de verkligen är lika bra som traditionellt utgivna böcker. Delvis för att de författare som fått chans att skriva Original-serier ofta varit mindre etablerade, inte bästsäljande författare.

Det här är ett intressant experiment av flera skäl. Kanske får vi svar på hur Storytelsuccéer som Virus, 1986 och Gäddsimmerskan klarar sig på egen hand utan den marknadsföring som Storytel Original-titlar får i den egna appen. Konkurrenterna kan förstås mäta genomlyssningen på dessa titlar och jämföra med andra för att få veta – är de mer beroendeframkallande än andra?

Samtidigt har de här titlarna bearbetats inför släppet i ljudbokstjänsterna – och för download via nätbokhandlarna – så att de inte längre består av tio avsnitt utan ligger som en hel bok.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL