Spotify lanserar Kids-app för barn som ska erbjuda musik och ljudböcker

Den nya appen Spotify Kids ska locka barnen till Spotify med musik och ... ljudböcker. Foto: Pressbild.

Spotify Kids är namnet på Spotifys nya app riktad mot barn som i första hand är ett svar på Tiktok, men eftersom det utöver musik även ska finnas ljudböcker konkurrerar den med ljudbokstjänsterna.

– Efterhand som vi utvecklar upplevelsen i Spotify Kids planerar vi att utöka funktionerna för föräldrakontroll och erbjuda ännu mer möjligheter att skräddarsy. Vi kommer också att använda vår expertis på ljud med lyssnarupplevelser som går bortom musik – som exempelvis fler berättelser och ljudböcker och så småningom podcasts, säger Alex Norström, chef för Spotify Premium, i en intervju på Spotifys sajt.

Spotify Kids är en fristående app tillgänglig exklusivt för abonnenter på Spotify Premium Family och riktar sig till barn över 3 år. Innehållet är utvalt av redaktörsteam och har en bakgrund på Nickelodeon, Disney, SVT … och Bookbeat …!

– Ja, det stämmer. Spotify rekryterade tyvärr i maj Agnes Junker som var en av BookBeats stjärnor som arbetar med innehållsutveckling, tillika en av våra första anställda. En supervärvning för Spotify. Vi har satt ihop marknadens bästa team, likt en fotbollsklubb får vi helt enkelt finna oss i att de ibland blir uppvaktade av konkurrenter som vill spetsa sin laguppställning, säger Niclas Sandin, VD för Bookbeat till Boktugg.

Designen av Kids-appen är mer lekfull än den vanliga Spotifyappen och baserad på olika tecknade karaktärer. Till att börja med kommer Spotify Kids att betatestas på Irland och därefter rullas ut på alla marknader där Family-abonnemanget finns under de kommande månaderna.

Att Spotify har satsat hårt på poddar har knappast undgått någon, det har vi skrivit om tidigare på Boktugg. Köpen av Gimlet Media och Anchor i februari sägs ha kostat sammanlagt över 350 miljoner dollar, och köpet av Parcast ytterligare över 40 miljoner dollar. Så totalt uppåt 3,7 miljarder kronor.

Spotify släppte sin kvartalsrapport i måndags och överraskade med att leverera ett plusresultat. Omsättningen ökade 28 procent jämfört med samma kvartal förra året till 1,73 miljarder euro och antalet användare ökade till 248 miljoner (varav 113 miljoner betalande). I samband med rapporten intervjuades flera analytiker. En av dem pekade ut just ljudböcker som en logisk breddning av audioutbudet:

– Ljudböcker är också ett troligt område för Spotify. Där skulle svenska börsnoterade Storytel kunna vara ett intressant förvärvsobjekt, sa Tomas Otterbeck, teknikanalytiker på aktieanalysfirman Redeye, till TT.

Spotify tar idag 149 kronor för sitt familjeabonnemang men det går rykten om att det priset ska höjas med 13 procent vilket skulle kunna innebära 169 kr per månad – samma nivå som Storytel har för ett vanligt konto.

Ljudböcker finns det redan på Spotify, vi berättade förra året om att Bloomsbury skulle lansera ljudböcker i ett samarbete med Spotify och det finns en del svenska förlag som testat plattformen de senaste åren. Utbudet kan dock inte jämföras med de dedikerade tjänsterna och frågan är nu ifall Spotify kommer att försöka råda bot på detta inför satsningen på Kids-appen? Genom att göra egna ljudboksproduktioner?

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL