Sommartuggare 2018: Fridah Jönsson

Fridah Jönsson, PR-person och journalist. Foto: Privat

Fridah Jönsson jobbar med PR, bland annat med författare och förlag. Här berättar hon om den vanligaste fråga hon får av ”sina” författare, och varför det inte alltid är bäst att synas i de allra största kanalerna när det finns mindre, mer nischade forum.

”Vad sa Nyhetsmorgon?”

Text: Fridah Jönsson

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare? Stötta oss gärna genom att swisha ett bidrag.

Om jag en dag skriver en handbok om att lyckas i PR-branschen ska den ha titeln Vad sa Nyhetsmorgon?. Det är nämligen den absolut vanligaste fråga jag får av författarna jag jobbar med.

Jag har jobbat med PR sedan 2013, först med artister och de senaste åren även med entreprenörer, influencers och författare. Det som förenat dem alla är att de har velat vara med i Nyhetsmorgon.

Det är fullt förståeligt. TV4 och dess morgon-TV är en jätte som går att länka till, som är fin att printscreena och lägga ut i sina olika kanaler och som faktiskt har en tydlig påverkan på försäljningssiffror.

Problemet är att alla vet just detta. Därför slåss alla, från författare till politiker, för att få sprida sitt budskap i morgonsoffan – vilket gör att det nålsöga som Nyhetsmorgons redaktörer styr över är mycket, mycket litet. Därmed säger Nyhetsmorgon ofta inte något alls när man kontaktar dem, för de får så många förfrågningar att de inte hinner återkoppla till alla som vill vara med.

Vi PR-personer har därför ofta svårt att ge något annat svar än ”de tittar på det” eller ”de tackade för förslaget” när någon ställer frågan ”Vad sa Nyhetsmorgon?”, för om redaktörerna inte uttryckligen sagt antingen nej eller att de tycker att det låter intressant så svävar vi i tomma intet hos dem.

Jag är en förespråkare för att man som författare ska sträva efter att vara med i Nyhetsmorgon, och i Morgonstudion, och i P4 Extra och i Go’ Kväll och i DN och i alla andra stora sammanhang som ”alla” tittar på. Men jag är också en förespråkare för att vidga vyerna och hitta det rätta forumet – för rätt forum och störst forum är nämligen inte alltid samma sak.

Att gästa en bokpodd som har 300 lyssnare kan ge mycket mer för ett författarskap än en intervju i DN:s lördagsmagasin. Att skicka en roman med personlig och handskriven hälsning till en nischad influencer med 2 000 hängivna, bokläsande följare kan ge en enormt större effekt än att skicka samma roman till Sveriges största youtubers som knappt öppnat en bok i sitt liv och definitivt inte i Youtube-kanalen ifråga.

TV4 och SVT i all ära, de är ju störst. Men när rätt person, rätt bloggare eller rätt podcast nappar, så är de kanske istället bäst. Och då är det till slut inte längre så viktigt att veta vad Nyhetsmorgon sa.

Om gästbloggaren

Fridah Jönsson driver Rim & Reson Media som bland annat gör PR för författare och bokförlag. Hon frilansar också som journalist och i augusti släpper hon Alcazar – Carpe Disco, en biografi om bandet hon anser är Sveriges mest kompetenta popgrupp.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare? Stötta oss gärna genom att swisha ett bidrag.

info@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Gnistrande intelligent om kärlek och vänskap

Irländska Caroline O’Donoghue har jämförts med Sally Rooney och driver prisbelönta podden Sentimental Garbage. Hon skrev Kapitlet Rachel för att muntra upp sig själv under pandemin. Resultatet blev en roman som tagit henne en bra bit på vägen mot litterär stjärnstatus.

Adoptionsdrama i inbördeskrigets skugga

En utplånad bondby på Sri Lanka och två överlevande systrar som inte känner varandras existens tar oss in i ett virrvarr av händelser och en hel palett av människoöden både på den mytomspunna ön samt i Sverige och Frankrike.

En balansgång i ondska

Anne Agardhs ”Med slavar i lasten” är en historisk roman baserat på ett verkligt livsöde; en svensk man som var slavhandlare på 1700-talet.

För tjugo år sedan ville Anne Agardh veta mer om sin släkt.