Bonnierförlagen sålde 14 miljoner böcker 2016 – digitala volymen växer

Håkan Rudels, VD för Bonnierförlagen.

Bonnierförlagen presenterar mängder av siffror för 2016, det mesta utom den totala omsättningen. Försäljningen är den högsta sedan rekordåret 2011 (då man omsatte 1,278 miljarder kronor) och den digitala försäljningen exploderar på alla sätt.

– 2016 var ett fantastiskt år. I vår 180-åriga historia har vi aldrig haft så många olika titlar tillgängliga som under 2016. Det är en milstolpe i vår historia, säger Håkan Rudels, VD Bonnierförlagen.

Eftersom bokslutet inte är klart så kan Bonnierförlagen AB inte redovisa omsättning och resultat. Däremot har de släppt en hel del andra intressanta fakta om hur det gick under 2016.

Ett genomgående tema är att digitala böcker nu börjar synas. Av de 14 miljoner böcker (exemplar) som Bonnierförlagen (Albert Bonniers Förlag, Bonnier Carlsen, Bonnier Fakta, Bokförlaget Forum, Wahlström & Widstrand, Kartago, Bonnier Audio, Bonnier Pocket, Månpocket, Max Ström, Reseförlaget) sålde så var nästan tre miljoner i digitala format. Dvs runt 20 procent.

Däremot är det fortfarande pappersformaten som står för den största delen av omsättningen. Bonnierförlagen uppger att den digitala omsättningen passerade 100 miljoner kronor. Den totala omsättningen landar någonstans mellan 1,133 (2012) och 1,278 miljarder (2011) så medan digitalt står för 20 procent av volymen, uppgav Bonniers i en tidigare artikel på Boktugg att digitala böcker stod för 17% av omsättningen.

Digitala milstolpar

Men en annan intressant digital milstolpe: För första gången översteg antalet sålda digitala unika titlar antalet sålda titlar i fysiskt format. Under förra året gav Bonniers ut hela 1169 digitala böcker, att jämföra med att de släppte 463 nya titlar. Utvecklingen går mot en ökad andel digitalt i takt med att antalet tillgängliga digitala titlar fortsätter att öka.

– Det är alldeles uppenbart att berättelsen står starkare än på länge. 2017 räknar vi med att öka försäljningen med cirka 1 miljon böcker, och av vår totalförsäljning kommer var fjärde såld bok att vara digital, säger Håkan Rudels.

När volymerna av digital försäljning ökar så kan man tänka sig att vi också får se en ebok som blir viral och får en helt galen försäljning på kort tid. Men när Bonnierförlagen summerar 2016 så landade den mest sålda eboken på 10 499 exemplar. Det var Liane Moriarty – Öppnas i händelse av min död. En bok som samtidigt sålde 152 000 exemplar i pocket (årets mest sålda pocket på Bonnierförlagen för övrigt).

55 000 sålda böcker per arbetsdag blir det när man slår ut det över året. De två största försäljningskanalerna för Bonnierförlagens böcker var internet med 34 procent av försäljningen, medan fysisk bokhandel stod för 31 procent.

Årets mest sålda bok alla format: Lars Kepler – Kaninjägaren 266 000 ex

Årets mest sålda barnbok: Martin Widmark – Modemysteriet (LasseMajas detektivbyrå) 87 000 ex

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL