Ämnesbetyg i gymnasieskolan : en handbok

Ämnesbetyg i gymnasieskolan : en handbok
Författare
Förlag Gothia Kompetens AB
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor120
Vikt174 gr
Utgiven2024-04-29
SABEab
ISBN 9789177414445

<strong>Handboken som s&auml;tter fokus p&aring; betygss&auml;ttningen inom ramen f&ouml;r Gy25.</strong>

M&aring;nga l&auml;rare vittnar om att betygss&auml;ttning kan orsaka b&aring;de stress och press, och k&auml;nslan att vara ifr&aring;gasatt kopplas m&aring;nga g&aring;nger just till betygss&auml;ttningen. Som st&ouml;d och hj&auml;lp finns den h&auml;r boken som fokuserar p&aring; betygss&auml;ttningen inom ramen f&ouml;r Gy25 &ndash; en handfast guide f&ouml;r varje l&auml;rare som st&aring;r inf&ouml;r den viktiga och komplexa uppgiften att s&auml;tta betyg. Korta fr&aring;gor och svar varvas med resonerande texter f&ouml;r att belysa de avv&auml;gningar som du som l&auml;rare beh&ouml;ver g&ouml;ra.

F&ouml;rfattarna Pernilla Lundgren och Anna Karlefj&auml;rd har i boken valt att lyfta in forskning som belyser bakgrunden till Gy25 och dilemman kopplade till betygss&auml;ttning i gymnasieskolan eftersom s&aring;v&auml;l undervisning som betygss&auml;ttning ska vila p&aring; vetenskaplig grund.

Boken g&aring;r igenom allt fr&aring;n vad gymnasiereformen Gy25 inneb&auml;r och hur betygskriterier kan tolkas till vad som menas med betygss&auml;ttning p&aring; vetenskaplig grund och hur en sammantagen bed&ouml;mning g&aring;r till.

Med boken hoppas f&ouml;rfattarna synligg&ouml;ra hur triaden &auml;mnesbetyg, sammantagen bed&ouml;mning och storst&auml;dade betygskriterier tillsammans kan n&aring; syftena med Gy25.

Handboken riktar sig fr&auml;mst till verksamma och blivande l&auml;rare men &auml;ven skolledare och huvudm&auml;n. F&ouml;rfattarna st&ouml;djer sig p&aring; styrdokument och aktuell forskning och inneh&aring;llet baseras p&aring; fr&aring;gor som de ofta f&aring;r.

Pernilla Lundgren &auml;r f&ouml;rel&auml;sare om bed&ouml;mningsfr&aring;gor, gymnasiel&auml;rare och tidigare forsknings- och utvecklingsansvarig p&aring; Stockholms stads utbildningsf&ouml;rvaltning. Som undervisningsr&aring;d p&aring; Skolverket ansvarade hon f&ouml;r att ta fram Allm&auml;nna r&aring;d om betyg och betygss&auml;ttning. Hon har l&aring;ng erfarenhet av bed&ouml;mnings- och betygsfr&aring;gor och &auml;r en Sveriges fr&auml;msta experter inom omr&aring;det. Pernilla skrev bilagan Om betyg och betygss&auml;ttning &ndash; en forsknings&ouml;versikt i Betygsutredningen.

Anna Karlefj&auml;rd &auml;r gymnasiel&auml;rare, f&ouml;rel&auml;sare och utbildningsledare vid rektorsutbildningen p&aring; Karlstads universitet d&auml;r hon ocks&aring; forskat om styrdokument och bed&ouml;mning. Hon &auml;r expert p&aring; bed&ouml;mning och betyg inkluderat skolans styrdokument och dokumentation. Anna har varit involverad i att ta fram Allm&auml;nna r&aring;d om betyg och betygss&auml;ttning, grundskolans reviderade kursplaner samt Betygsutredningens bet&auml;nkande.