Landskampen : Nokia vs Ericsson i svensk och finsk press

Landskampen : Nokia vs Ericsson i svensk och finsk press
Författare
Förlag Mediestudier
GenreEkonomi
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor154
Vikt0
Utgiven2005-03-22
SABQz Ericsson
ISBN 9789170553318
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen
Ericsson och Nokia har blivit nationella symboler och deras framgångar, motgångar och nederlag följs av en ofta engagerad allmänhet i Sverige och Finland. Koncernerna är ständigt bevakade av ekonomijournalister i och utanför Norden. Medan Nokia under ett decennium var mediernas gunstling tvingades Ericsson i början av 2000-talet mitt i ett ekonomiskt stålbad utstå skoningslös mediekritik. Våren 2004 var rollerna i det närmaste ombytta. Osårbara Nokia befann sig i chocktillstånd. På uppdrag av Institutet för Mediestudier har den finländske tv-reportern och medieforskaren Carl-Gustav Lindén gjort en jämförande studie av mediebevakningen under två för företagen dramatiska perioder. I långa stycken har jämförelsen i medierna gestaltats som en landskamp. Detta dramaturgiska grepp används trots att det är hårdraget. Det skymmer också det faktum att journalisterna har svårt att få verklig insyn i Ericsson och Nokia. Enligt författaren styr bolagen mediernas rapportering i hög eller avgörande grad. När utomstående får komma till tals är det aktieanalytiker med tunga, men oredovisade, ekonomiska intressen som får stå för kommentarerna. Carl-Gustav Lindén har i en ingående granskning funnit klara skillnader i ekonomijournalistiken på båda sidor om Ålands hav. Den kritiska svenska traditionen är stark också i bevakningen av Ericsson, medan journalisterna i Finland är måna om att vara det mäktiga Nokia till lags. Författaren finner skäl att kritisera bägge riktningarna. Den svenska kritiska journalistiken har manipulativa drag. Den finskas auktoritetstro är i sin tur så stark att Nokia närmast ostört kan förverkliga sin PR-strategi. Carl-Gustav Lindén är ekonomireporter på TV-nytt i Helsingfors med tjugo års erfarenhet av branschen. Han har tidigare varit chef för Hufvudstadsbladets ekonomiredaktion.