Genom att samla kommande litteraturhändelser på en och samma sajt hoppas Marcus Stenberg kunna locka fler människor till bokrelaterade evenemang.
I Marcus Stenbergs tillvaro finns böcker med på många kanter. Utöver sitt arbete på en av Pocket Shops butiker bokbloggar han på bokhora.se , driver litteraturpodden Ett eget rum med sin partner Helena och bästa vännen Tuva samt formger böcker åt Constant Reader. Avsaknaden på bra uppslutning vid diverse bokevenemang fick honom att dessutom starta en litteraturkalender: bokdatum.se.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
– Jag har länge känt att det är alldeles för glest med folk på författarmöten jag varit på, säger Marcus. I grunden har jag en fangirlmentalitet och blir sjukt irriterad när sånt jag tycker är bra inte får lika mycket uppmärksamhet som sånt jag tycker är dåligt. Förhoppningsvis kan fler upptäcka de bra sakerna om det är mer lättillgängligt. Irritation är en bra drivkraft för mig.
Sidan är tänkt att bli en knutpunkt i kalenderform för författarbesök, releasefester för böcker, boksamtal, poesiuppläsninger och allt annat som anknyter till ämnet.
– På sajten kan besökaren använda sökord eller gps-funktionen i sin telefon för att hitta evenemang i närheten eller gå igenom en kalendervy, berättar Marcus. När besökaren hittat något intressant går det att lägga till datumet i sin egen kalender via iCal eller Google calendar. Det ska lätt gå att hitta bokiga evenemang utan någon förkunskap om vilka som är kulturarrangörer på en ort eller vilka författare som är aktuella.
Att få sitt evenemang upplagt på bokdatum.se är helt kostnadsfritt – en gratis marknadsföring helt enkelt. Utan rangordning får alla som är med exakt lika stort utrymme i datumflödet och på så vis hoppas Marcus att mindre händelser ska kunna träda fram sida vid sida med exempelvis Crime Time på Gotland och Bokmässan i Göteborg. Härom dagen blev sidan offentlig på sociala medier vilket omedelbart återspeglades i antalet besökare:
– Det har varit väldigt många besökare första dygnet efter att jag delat länken på sociala medier. Dessutom blev det ett stort uppsving för antalet inskickade evenemang vilket jag blir jätteglad för, säger Marcus och tillägger: Jag tror alltid att allt jag gör är jättedåligt så det var skönt att folk direkt började använda sidan, det gav mig energi att lägga in nya datum i ännu högre takt. Jag älskar crowdsourcade sidor och hoppas kulturarrangörer, författare, bibliotek och förlag ska se värdet av en samlande sida och vilja bidra med datum jag missar.
Estetiken är viktig – det ska se snyggt ut. Men Marcus har också ambitionen att bokdatum.se ska vara enkel och användarvänlig oavsett om man sitter vid datorn hemma eller står på trottoaren med telefonen i handen.
– Jag är en superytlig person som älskar bra formgivning och köper böcker baserade på omslaget till 99% men sajten är väldigt basic trots denna elitism hos mig, berättar Marcus. Fokus är istället på att kunna filtrera datum på många olika sätt så att alla lätt kan hitta vad som passar dem. Det ska vara enkelt att använda den med vanliga appar för att slippa irra runt på måfå på jakt efter en blygsamt utmärkt abf-lokal där ens författaridol sitter och signerar böcker. Detta är ett ack så vanligt problem i litteratursverige för oss som var hemma och läste den dag som lokalsinne delades ut.
Sedan lägger han lite blygsamt till:
– Mitt dåliga självförtroende vill poängtera att sidan får nya funktioner hela tiden och att datum läggs till varje dag, så att ingen tycker sidan är sopig och aldrig kommer tillbaka menar jag. Vet någon en bra 90talsaktig svartgul ”under construction”-gif får de gärna höra av sig.
För att kolla vad som händer i bokvärlden eller anmäla ditt bokprojekt klicka vidare till bokdatum.se. Och för att ta del av Marcus andra projekt så kika ettegetrum.nu och bokhora.se.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!