Stenkoll på siffrorna: Adamsson Löfgrens lärdomar efter två böcker

Sofia Löfgren och Lukas Adamsson driver Adamsson Löfgren bokförlag. Bild: mgfoto.nu

Hur har det gått för förlaget som efterlyste mer öppenhet i branschen? I våras startade Adamsson Löfgren Bokförlag med ledorden personlighet och transparens, något grundarna Sofia Löfgren och Lukas Adamsson saknat hos andra förlag. Här summerar de ekonomi och erfarenheter från de första utgivningarna. Missa inte de konkreta tipsen för egenutgivare och mindre förlag!

I somras uppmärksammade Boktugg det nya lilla förlaget med stora ambitioner och efter två utgivningar är det dags för en uppföljning. Storleken som ger en flexibilitet tillsammans med grundarnas stenkoll på budgeten har varit två framgångsfaktorer för Adamsson Löfgren. Sofia Löfgren är ekonom och har lagt en avancerad budget för förlagets första år. Hon gör regelbundna uppföljningar och justeringar för att säkerställa att allt går åt rätt håll. Fördelen med att vara ett litet förlag är att det är lätt att ställa om när det behövs. Det har behövts, till exempel när planerade event och marknadsföring fått skjutas på framtiden och därmed inte gett den skjuts till försäljningen som tänkts.

Hur har det då gått? Förlaget har sedan starten gett ut två böcker, båda skrivna av grundarna. Relationsromanen Här slutar allmän väg släpptes 1 maj och spänningsromanen Handlöst fall kom ut 1 september.

Utgivningen av Här slutar allmän väg kostade 240 000 kronor och har gått plus. Av summan lades 50 000 kronor på ljudboken, 20 000 kronor på omslag, 70 000 kronor på en tryckt upplaga om 2 000 exemplar och 100 000 kronor på marknadsföring.

Utgivningen av Handlöst fall kostade nästan exakt lika mycket, men man har inte hämtat hem hela satsningen än.

– Men i det beloppet har vi räknat in tryckkostnader och sådant vilket gör att det blir lite missvisande, för det är ändå ett värde vi har kvar i bolaget. Vi säljer böcker hela tiden. Om man bara ser till andra kostnader så har vi gått plus på Handlöst fall också, säger Sofia.

Om de med facit i hand skulle gjort något annorlunda, skulle det vara att trycka färre böcker.

– Vi hade en förhoppning och en förväntan om att komma in centralt, men när den intäkten uteblev kom inte den där automatiska försäljningen man hade hoppats på, säger Sofia.

Starta marknadsföring tidigt

Erfarenheterna från den första utgivningen gjorde att marknadsföringen för Handlöst fall började tidigare. Helt enligt plan eftersom en stor del av satsningen på Här slutar allmän väg var att dra lärdomar om produktion, distribution och marknad.

– Många upplever att Handlöst fall har synts mer, vilket är avsiktligt. En läxa vi tog med oss från Här slutar allmän väg var att det var tungt och svårt att få i gång en bok efter boksläppet, och att man var tvungen att bygga intresset i förväg. Ungefär 30 procent av marknadsföringsbudgeten för Handlöst fall användes därför i förväg, säger Lukas.

Här fick förlaget användning för sin flexibilitet. När införsäljningen till bokhandlare centralt inte flöt på som förväntat ställdes den planerade fysiska marknadsföringen snabbt in och mer krut lades på den digitala.

Att satsa högt från början var en stor del av affärsplanen. Visionen var att gå ut stort för att visa att förlaget finns och vad det står för. Kostnaderna för marknadsföringen är höga, men planen är att bygga förlag och författarskap på lång sikt, till en nivå där igenkänning leder till försäljning. Sofia och Lukas påpekar att det krävs ett ego av stort format för att anta att folk ska flockas kring ens böcker utan att man berättar om dem.

Långsiktig satsning på relationer

Adamsson Löfgren är inte tysta. De ringer till tidningar och bokhandlare och åker runt till marknader, bokmässor, matbutiker och bokhandlare. Timpenningen är låg, satsningen betalar sig inte omedelbart. Men på så sätt skapas relationer, förtroende, igenkänning vilket skapar förutsättningar för bättre saker som i slutänden betalar sig.

– Om vi ska ta ett exempel där vi verkligen har lyckats med det så är det runt om i Dalarna. Här slutar allmän väg utspelar sig i Dalarna och jag ringde och fick in boken på alla butiker och alla bibliotek, vi stod på marknader och överallt, vi lyckades dessutom komma in i lokaltidningarna runt om i Dalarna. För ett par veckor sedan var vi i Leksand igen för att sälja böcker, och märkte att det lyckats. Var och varannan kund som kom in i butiken visste vem jag var, folk kom in bara för att jag var där. Att skapa relationer med läsare och butiker är jätteviktigt, säger Sofia.

Men kassaskrinet är inte oändligt och även Adamsson Löfgren behöver börja prioritera vad förlaget ska göra, hitta fler ben att stå på. Både Sofia och Lukas skriver på nya manus och genom manustävlingen som pågår fram till mars hoppas de hitta förlagets första externa författare. Sofia åtar sig uppdrag som lektör, redaktör och inläsare – kompetensen finns, varför inte utnyttja den.

Satsar på erotik-imprint

Ett annat ben är det nystartade imprintet Glödhet förlag, som är inriktat på erotik, allt från erotiska noveller till längre romance-serier. Förlaget drivs av Sofia som är en etablerad författare inom genren och har precis signat en ny författare, Lisen Strand, vars första bok på förlaget släpps i januari. Genom att Sofia är hela produktionsledet – hon skriver, gör omslag och läser in ljudböckerna – är upplägget flexibelt och kostnadseffektivt. När idén om en Halloweennovell kom kunde hon ta den från idé till utgiven ljudbok på två veckor.

Som allt annat förlaget gör är det genom att studera statistik, siffror och flexibilitet som den större satsningen på erotik kommer. Sofia insåg att hennes tidigare utgivna noveller, på andra förlag, fortfarande säljer, vilket gjorde det rimligt att satsa. I statistiken såg de också skillnaden i konsumtionsmönster vad gäller erotik och annan litteratur.

– Generellt är det väl ungefär 90 procent ljud och 10 procent e-böcker, men på erotiken är det 60 procent ljud och 40 procent e-böcker, det såg jag när jag tittade på siffrorna från ett annat förlag jag är utgiven på. Nu släpper vi allt som e-böcker också, så blev det 40 procent extra försäljning, säger Sofia.

Med sitt öppna förhållningssätt har förlaget fått många frågor från aspirerande författare och andra, de flesta gällande hur kommer man in på förlag och – om man inte gör det – hur ger man ut sin egen bok? Med tanke på att Adamsson Löfgren är ett litet och nystartat förlag kan de erfarenheter förlaget skaffat sig vara matnyttiga även för andra.

– Vi är ju ett traditionellt förlag, men samtidigt också egenutgivare och vi vill att folk ska ha det som alternativ i huvudet, speciellt som alternativ till hybrid, säger Lukas.

Här kommer Adamsson Löfgrens konkreta tips till en lyckad (egen)utgivning:

Sälj dina fysiska böcker direkt till släkt, kolleger och vänner, via sociala medier eller direkt i handen. I andra hand, sälj på marknader där folk går för att handla och där Läckberg aldrig står och du inte konkurrerar med tusen andra böcker. I tredje hand, sälj i matbutiker, till exempel Ica Maxi, där köper de in din bok för ett rimligt pris och säljer den ut till kund för 199 kronor i stället för 329 kronor för samma bok i bokhandeln. Varför inte bokhandeln? För att de inte vill ha dig där och ingen kund vill köpa din bok där. Finns det undantag? Självklart. Hitta dessa undantag oh gynna dem, bara dem.

Satsa på ljudboken och anlita en känd inläsare. Ljudbokstjänsterna är oändligt mer demokratiska än bokhandlarna. Inte nödvändigtvis för att bokhandlarna är onda, bara att en tryckt bok är en mycket svårare produkt med lagerhållning, frakt, begränsad yta i bokhandeln med mera. Allt sammantaget innebär att de inte har plats för sådant som de inte vet säljer, och det de vet säljer är sådant som varit där i alla år och sålt. Med ljudbokstjänster finns inget sådant problem. En känd inläsare (så länge det inte är Sauk) är inte heller så mycket dyrare än en okänd. En färdig speltimme kostar oftast någonstans mellan 2 000 till 4 000 kronor, och jag vågar nästan säga att du får tillbaka majoriteten av pengarna automatiskt genom att anlita en känd inläsare som ligger närmare 4 000 kronor.

Rikta marknadsföring mot ljudbokstjänsterna som egenutgivare, då de demokratiska och algoritmbaserade listorna faktiskt påverkas av antalet lyssnare, medan en egenutgiven bok som inte fått central distribution i bokhandlar och inte lyfts på nätbokhandlarsidor likväl är helt chanslös på dessa topplistor.

Undvik mellanhänder. Skapa i den mån det går direkta avtal med tryckerier, distributörer, ljudbokstjänster med mera. Det är en viktig del, inte bara att ha kontroll över din försäljning och dina streamningar, men också i att behålla verklighetsanknytningen. Många författare idag upplever inte bara att de får dåligt betalt, men också att de inte vet vad de får betalt för. Att undvika mellanhänder är ett fantastiskt sätt att inse, till exempel som vi, att vi behöver sälja ungefär 40 procent av vår upplaga om 2 000 ex för att få tillbaka investeringen och att vi behöver cirka 2 500 ljudbokslyssningar för att inhämta kostnaden för ljudboken.

Bygg din legend. Nej, vi pratar inte om att ljuga. Men du behöver som egenutgivare ta ett utzoomat perspektiv på dig själv som person och historia, och vara beredd att bygga ut den på sociala medier, när du pratar med folk, när du pitchar till bokhandlare, tidningar, tv med mera. Emelie Schepp är ett fantastiskt exempel då hon givit ut en bok själv och i praktiken är signad av de två största förlagskoncernerna, men ändå har legenden om sitt egenutgivande som bärkraft genom karriären. I vårt fall har vi gått ut väldigt hårt med att vi är för transparens, att vi satsar stort, att vi är ”uppstickare”. Det här är inte alltid en titel vi är bekväma med och vi hade ärligt talat mycket hellre bara setts som snälla och talangfulla, men vi behöver se objektivt på situationen och undra hur intressant det egentligen är. Med det sagt kan synen på oss och andra ändras och formas med åren, genom olika handlingar och ställningstaganden.

Att inte vilja ”sälja sig” som författare är ett slags självbedrägeri. Att sälja sina värderingar eller kompromissa på sin konst är en sak, men när man skalar bort allt handlar författande om att man vill bli läst: sedd, hörd, förstådd. Man vill uppleva det underbara i att påverka en annan människa genom sina ord och sina berättelser, oavsett om det är genom att agera tidsfördriv under en tråkig dag, eller om det är att träffa något så precist och äkta i hjärtat att det förändrar hela synsättet på livet.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Christina Kihlström

Christina Kihlström

Christina Kihlström frilansar som journalist och skribent.

christina.kihlstrom@gmail.com

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL