Bokusgruppen Q3-2023: Analys och intervju Maria Edsman

Maria Edsman, VD Bokusgruppen. Pressbild.

Bokusgruppens rapport för tredje kvartalet (Q3) 2023 visar minskad omsättning men ökad bruttomarginal tack vare hård kostnadskontroll. Bokförsäljningen minskar med 1,5 procent under årets nio första månader. VD Maria Edsman är hoppfull inför sista kvartalet.

Att bedöma hur det går för Bokusgruppen är lite knepigt eftersom det fjärde kvartalet (och framför allt den sista månaden) är helt avgörande då perioden okt-dec utgör en tredjedel av omsättningen (runt 34 % både under 2021 och 2022) och framför allt en stor del av lönsamheten.

Så hur gick det då under det tredje kvartalet? Vi saxar siffrorna ur rapporten:

  • Nettoomsättningen minskade med 1,2% och uppgick till 416,1 (421,0) Mkr
  • Bruttomarginalen ökade till 42,6 (39,5) %
  • EBITA uppgick till 23,5 (14,9) Mkr
  • EBITA exkl. jämförelsestörande poster ökade med 7,1 MSEK till 22,0 (14,9) Mkr
  • Periodens resultat förbättrades till 5,7 (0,6) Mkr

Bokusgruppen består av butiksdelen (Akademibokhandeln) och onlinedelen (Bokus, Bokus Play och Akademibokhandeln.se). För 2022 var fördelningen online-butik 41-59 procent. Under tredje kvartalet i år är det nätbokhandeln som står för tappet, medan butik ökade sin försäljning med 4 procent.

Än viktigare är att Akademibokhandeln lyckats få sina butiker lönsamma, även under ett tufft år som 2023. I statistiken nämner man att 98,6 % av butikerna redovisar ett positivt driftsbidrag för Q3.

– Det är faktiskt bara en butik som går med förlust. Och det är en butik som vi jobbar med och vill vända utvecklingen. Så man får säga att vi har ett hälsosamt butiksnät, trots tuffa utmaningar med hyreshöjningar och i år även löneökningar på 4 procent. Dessutom höjda priser på böcker och andra varor, säger Maria Edsman, VD för Bokusgruppen, till Boktugg.

En liten titt bakåt visar att 2013 hade Akademibokhandeln totalt 116 butiker (80 centralägda och 36 franchiseägda). Idag har man totalt 94 butiker (69 centralägda och 25 franchise).

– Antalet franchisebutiker har ju minskat i olika steg i samband med att vi skrivit om avtal och ställt krav på att följa sortimentet och konceptet Akademibokhandeln. En del butiker har gått över till Ugglan. Av de centralägda butiker vi stängt så har det i de allra flesta fall handlat om att vi haft mer än en butik på orten, säger Maria Edsman.

Därmed har man också stängt ner olönsamma butiker. Det ska också sägas att omsättningen från franchisebutikerna inte riktigt syns i Akademibokhandelns rapport utan döljer sig under övriga intäkter (42,9 Mkr rullande 12 månader i butikssegmentet). Totalt omsätter de 25 franchisebutikerna runt 250 Mkr.

För att överleva är Akademibokhandeln tvungna att hålla hårt i kostnaderna. I rapporten skriver Edsman framåtblickande: ”Indexklausuler för butikshyror och högre lönerevision än normalt kommer vara vår verklighet även nästa år, vilket gör att vi dedikerat fortsätter optimera, effektivisera och förhandla för att leverera en lönsam tillväxt.”

Bokusgruppen har en bit kvar till de tillväxtmål som sattes i samband med börsnoteringen då man satsade på en årlig tillväxt på 10 procent online och idag ligger på 1,8 % årlig tillväxt under perioden 2020-2022 samtidigt som butiksförsäljningens tillväxtmål är ”i nivå med ekonomin” men ligger på 0,8 % per år under perioden.

Bakom den minskade onlineförsäljningen döljer sig dels minskade inköp av kurslitteratur då studenterna antingen väljer begagnade eller digitala alternativ, och dels generell försiktighet och minskad köpkraft hos kunderna.

Under kvartalet har Bokus lanserat ett mindre urval av övrigt sortiment som varit framgångsrik. Därför kommer sortimentet att utökas under hösten. Även ute i butik ökade försäljningen av andra varor än böcker och andelen egna varumärken av denna försäljning (från 25.2 % till 26,2 % jämfört med Q3-2022). För det tredje kvartalet stod böcker för 59,4 (60,1) procent av försäljningen i butik.

Så hur går det med Bokus Play? Det går att se på två sätt. Det ena är att digitala böcker utgör en väldigt blygsam del av Bokusgruppens omsättning. Andelen digitala böcker ökar från 3,51 till 4,05 % när man tittar på bokförsäljningen. Samtidigt ökade den digitala försäljningen under Q3 med 1 Mkr vilket motsvarar 8 procent. Under de första nio månaderna är ökningen 13,8 % (från 32 till 36,4 Mkr).

– Vi kommer inte att bli som de tre stora [Storytel, Nextory och Bookbeat]. Vi satsar inte som de gör utan fokuserar på att rekrytera via våra egna kanaler. Vi ska kunna erbjuda de kunder som vill ha ett abonnemang att få det från oss. Vi har en bra tillväxt och har fått det att funka, säger Maria Edsman.

Däremot har styckeförsäljningen av framför allt eböcker inte fått det lyft som man hoppats på. Men kanske det blir ändring på det framöver.

– Tidigare hade vi ett ganska dåligt kunderbjudande med den gamla Dito-appen. Men nu har vi ju satsat på Bokus Reader som fungerar på svenska eböcker och vi är på väg att lansera stöd även för de utländska eböcker som kräver DRM. Frågan är hur stor efterfrågan är på styckförsäljning? Vi tror ju att fortfarande att det finns kunder som vill kunna äga sin ebok och en del som vill ha faktaböcker, säger Maria Edsman.

Tittar ni något på att erbjuda en egen läsplatta, inte minst nu när det kommer nya generationer med stöd för att kunna antecka på plattan?
– Nej hårdvara i form av läsplattor är inget vi tittar på i dagsläget. Det är fokus på utvecklingen av våra appar Bokus Play och Bokus Reader.

Inför det viktiga fjärde kvartalet är Maria Edsman hoppfull. Tuffa tider kanske rentav kan gynna bokhandeln som kan erbjuda förhållandevis billiga presenter även med det senaste årets prishöjningar.

– Förra året hade vi problem med leveranser i vår ehandel och vågade inte riktigt gasa på med kampanjer så där tror jag vi tappade lite försäljning online. Nu fungerar leveranserna bra och vi tror att det kan locka tillbaka kunder inför julhandeln.

Årets jul där julafton ligger på en söndag bör gynna fysiska butiker med tanke på att nätbokhandeln inte blir ett alternativ de tre sista dagarna (fredag-söndag) och kanske inte ens torsdagen på många produkter.

– Det är ett ganska bra år för butik så det bör ju gynna oss som har största delen av vår försäljning i butik. Men som vanligt kommer vi inte att veta hur det gått förrän på julafton, säger Maria Edsman.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL