Bokförsäljningen minskade – men omsättningen ökade första halvåret 2023

En rapport som reser frågor.,

Bokförsäljningen under första halvåret 2023 landade på 2,31 miljarder kronor, +1,4 % jämfört med 2022, och den näst högsta siffran på sex år. Men bokförsäljningen i antal exemplar minskade – mest för tryckta böcker.

Det är ingen hemlighet att priserna på tryckta böcker har gått upp det senaste året. Förlagens höjda fpriser slår inte igenom fullt ut förrän nu, enligt en intervju med Bonnierförlagens VD tidigare i sommar.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare? Stötta oss gärna genom att swisha ett bidrag.

Idag släpptes statistiken för andra kvartalet och därmed första halvåret. Den positiva nyheten är att bokförsäljningen (i återförsäljarledet) ökade med 1,4 procent till 2,31 miljarder kronor. Det är det näst högsta
försäljningsvärdet för ett första halvår de senaste sex åren, endast överträffat av 2021 då med 2,32 miljarder.

Låt oss dra några punkter ur rapporten:

  • Digitala abonnemangstjänsterstod för den största ökningen, både räknat i kronor och i procent: 65,1
    miljoner kronor eller 9,4 procent.
  • Fysisk bokhandel ökade med 17,3 miljoner kronor eller 3,8 procent.
  • Internetbokhandel/bokklubbar minskade med 47,8 miljoner kronor eller 4,6 procent.
  • Dagligvaruhandel minskade med 1,9 miljoner kronor eller 1,8 procent.
Intressant statistikk ur rapporten.

Det här innebär alltså att kanalförskjutningen fortsätter. Visserligen på ett något märkligt sätt eftersom ehandel med fysiska böcker minskar på bekostnad av fysiska butiker. Internetbokhandel/bokklubbar var fortfarande den största försäljningskanalen med en marknadsandel på 42,4 procent. Så här såg det ut första halvåret:

  • Internetbokhandel/bokklubbar 42,4 procent, vilket var 2,7 procentenheter mindre än 2022.
  • Digitala abonnemangstjänster med en marknadsandel på 32,9 procent, en ökning med 2,4 procentenheter.
  • Fysisk bokhandel 20,2 procent, en ökning med 0,4 procentenheter.
  • Dagligvaruhandel 4,5 procent, en minskning med 0,1 procentenheter jämfört med föregående år.

Försäljning av tryckta böcker minskade

”Ökningen i Fysisk bokhandel kompenserade inte för tappet i Internetbokhandel/bokklubbar, och
försäljningen av tryckta böcker minskade med totalt 2 procent, vilket motsvarade 30,8 miljoner
kronor. Pocket ökade dock med 5,8 procent, medan Inbundet minskade med 3,9 procent och Övriga
tryckta format, dit exempelvis danskt band räknas, minskade med 6,2 procent”, skriver Förläggareföreningen och Bokhandlareföreningen i rapporten.

Bakom den ökade försäljningen (i kronor) finns alltså prishöjningar som därmed döljer den dåliga nyheten för bokbranschen: det såldes färre böcker.

Räknat i antal sålda exemplar sjönk den totala försäljningen av tryckta böcker med 5,1 procent, eller drygt 615 000 exemplar. Runt 100 000 exemplar färre per månad under första halvåret. Nu är ju hösten och julen av tradition den starkaste tiden för bokförsäljning under året så förlagen håller tummarna för att det tar fart igen.

Försäljningen av utländska tryckta böcker ökade med 6,1 procent eller 17,5 Mkr.

Höjda priser på streaming – men färre strömmade böcker

Prenumerationstjänsterna, streamingtjänsterna, de digitala abonnemangstjänsterna (som alla är olika namn för Storytel, Bookbeat, Nextory och Bokus Play) visade upp två på ytan motstridiga siffror:

  • Försäljningen av digitala strömmade böcker ökade med 9,4 procent eller 65,1 Mkr. Ännu en gång var det alltså den digitala tillväxten som stod för tillväxten på marknaden.
  • Försäljningen av digitala strömmade böcker minskade med drygt 487 000 ”exemplar” till 21,88 miljoner.

Så hur gick det här ihop sig? Det innebär att priset per bok ökade med 12 procent till 34,80 kr/st. En siffra som egentligen inte betyder någonting eftersom det styrs av längden på de böcker som lyssnas (och läses) mest.

Men det är tydligt att Storytels prishöjning nu syns i statistiken. Även de Bookbeats åtstramningar med lyssningstak ger effekt. Det blir färre lågprislyssningar i tjänsterna helt enkelt. Återigen: detta är återförsäljarledet och säger inget om ifall förlagen (och i slutändan författarna) fått bättre betalt eller om de faktiskt tjänade mindre eftersom antalet strömningar minskade.

I rapporten ser det också ut som att eböcker minskar kraftigt (-20,4 %) i prenumerationstjänsterna. Men eftersom ”okänt format” ökade med 31,5 % så har vi egentligen ingen aning.

Värt att notera i det här sammanhanget är att ifall man bryter loss det andra kvartalet så ökar prenumerationstjänsternas intäkter med 12,5 % (jämfört med Q2-2022) medan fysisk bokhandel står stilla, internetbokhandel backar 3,3 % och dagligvaruhandel -1,6 %.

Prenumerationstjänster snart största kanalen

Den vakne läsaren anar vad det betyder. Ja, marknadsandelarna under Q2-2022 är väldigt nära ett tronskifte. Räknat i kronor och inom parentes siffran för fem år sedan (2018).

  • Internetbokhandel/bokklubb 39,2 % (48,4 %)
  • Digitala abonnemangstjänster 37,1 % (18,4 %)
  • Fysisk bokhandel 20,2 % (28,1 %)
  • Dagligvaruhandel 3,5 % (5,2 %)

Återigen, försäljningen av fysiska böcker är starkare under hösten inte minst tack vare julhandeln. Annars hade kanske digitala abonnemangstjänster passerat internetbokhandeln och blivit den största försäljningskanalen redan nästa kvartal. Det kan fortfarande hända.

Men det finns en oroande fråga som lämnas hängande: det såldes 1,1 miljoner färre böcker under första halvåret 2023 jämfört med året innan. Prishöjningar parerade den nedgången, men långsiktigt behöver vi alltså öka läsandet och lyssnandet.

En faktor (som inte kan förklara hela minskningen) är förstås direktförsäljning från förlag och författare direkt till läsare. Att skapa en relation med slutkunden blir allt viktigare i branscher, så även i bokbranschen.

Och så en sak till: när ska branschen lösa problemet med att Bokinfo saknar så många titlar i sin databas? Första halvåret var alltså 16,7 % (12,4 %) okänt format för strömningar av digitala böcker. Det är faktiskt en ägarfråga för Bonnierförlagen, Förlagssystem, Natur och Kultur och Norstedts Förlagsgrupp. Så länge många förlag (inte ägarförlagen) fortsätter strunta i att registrera en stor del av de utgivna eböckerna och ljudböckerna hos Bokinfo så kommer statistiken för prenumerationstjänsterna att bli alltmer rumphuggen.

Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Kampen för livet – nu som ljudbok.

En klimatkollaps har drabbat jorden med förödande konsekvenser. Fyra personer får det svåraste av uppdrag, att leda ett projekt som ska rädda mänskligheten från att dö ut.

Gnistrande intelligent om kärlek och vänskap

Irländska Caroline O’Donoghue har jämförts med Sally Rooney och driver prisbelönta podden Sentimental Garbage. Hon skrev Kapitlet Rachel för att muntra upp sig själv under pandemin. Resultatet blev en roman som tagit henne en bra bit på vägen mot litterär stjärnstatus.

Carina Österholm släpper uppföljare till Identiteten

I den spännande romanen Gropen, en fristående uppföljare till Identiteten, återvänder vi till poliskommissarie Lars Jeppson och hans kollegor vid Göteborgspolisen. De konfronteras med en mörk härva av människohandel och mord,