Vad har ett avsnitt av The Simpsons gemensamt med en rapport om vad brittiska författare tjänar? Och är författarens roll densamma som bondens?
Det började med att jag läste två liknande sågningar av rapporten UK Authors’ Earnings and Contracts 2022: A Survey of 60,000 Writers. Eftersom endast 2 759 personer bemödade sig att besvara enkätens 64 frågor så kan man förstås ifrågasätta om den ger en rättvisande bild av situationen för författare i allmänhet. Är de författare som tjänar dåligt mest benägna att svara?
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Hur ser det ut i Sverige? Det har vi ingen aning om. Författarförbundet försökte sig på en liknande övning för ett år sedan. De fick genast kritik för att enkäten var för omfattande och ställde frågor om helt fel saker (som hur de upplevde förlagens marknadsföring av deras böcker) istället för att fokusera på konkreta saker som hur mycket royalties författarna fick, hur stora förskott och hur många böcker de gett ut och när.
Medianinkomst i UK: 7000 pund
Förutom att 95 % av de som fick enkäten struntade i att svara på den så kan även den brittiska undersökningens fokus ifrågasättas. Det är lätt hänt att man förivrar sig och vill passa på att få svar på allt, en slags ”en undersökning som ger en total bild” istället för att avgränsa sig till ett minimum.
Så vad sa den brittiska undersökningen? Ja, rubrikerna handlade om att medianinkomsten från skrivande sjönk till 7000 pund per år från ca 10 500 pund vid förra undersökningen 2018 (då antalet författare som svarade på enkäten var dubbelt så många!). I svenska kronor motsvarar det 88 575 kr med dagens pundkurs.
Färre författare har det som huvudsyssla – 19 % jämfört med 28 % i förra undersökningen. Bara hälften av författarna fick förskott på sina böcker, något som lyfts fram som en trend – förskotten minskar.
The Simpsons: Mer än en hobby
Jag skulle kunna fortsätta gräva i siffror. Men frågan är om det är relevant? Det tydliga är nämligen att det är enorma skillnader mellan de som tjänar minst och mest på sitt författarskap. Men det är samtidigt stor skillnad mellan hur mycket de jobbar. Det finns ju de som inte gett ut en ny bok på flera år och ändå tjänar mer än den som skrivit på heltid. Författare har inte timlön, till skillnad från alla andra i branschen.
Som av en händelse såg jag ett avsnitt av tv-serien The Simpsons, säsong 31, avsnitt 6. Där kan vi tala om långkörare som fortfarande är otroligt träffsäker. I detta avsnitt upptäcker Marge att hon är duktig på att hugga träd med yxa. Hon möter ”timmersportaren” Paula som visar en film av hur det tävlas i skogshuggning (man kan se det även på svenska kabelkanaler ibland).
”Vilken fascinerande hobby”, säger Marge.
”Timmersport är mer än en hobby”, säger Paula upprört och fortsätter: ”Det är en obetald passion man gör på fritiden”.
Och jag tänkte genast på hur enkelt det är att byta ut timmersport mot författande.
Medianlön för författare, elitidrottare och bärplockare
Nu går topplocket på många, eftersom författare är något många drömmer om att vara och kunna göra på heltid och samtidigt få betalt för. Men sanningen är ju den att det för de allra flesta är en utopi. Man kan räkna på många olika sätt. Om vi utgår ifrån medianlönen i Sverige så var den 2021, enligt SCB, 33 200 kr. Men det kanske är högt.
Om vi istället tittar på de lägst betalda, bärplockare och professionella idrottsmän (!) så är medianlönen för de sistnämnda 22 800 kr. Bärplockarna har i median lite bättre betalt, 23 500 kr.
Om en författare ska tjäna som en median-idrottsman så blir det 273 600 kr per år. Lägg på sociala avgifter och pension och semesterersättning så landar du på strax under 400 000 kr.
Hur många svenska författare får ut över 400 000 kronor i royalties under ett år? Det motsvarar (med standardvillkor) runt 11 500 inbunda böcker (fpris 140) eller 91 000 strömmade ljudböcker) eller 50 000 pocketböcker. Eller en mix av dessa. För barnboksförfattare ännu större antal, för fackboksförfattare färre.
För den absoluta majoriteten författare i Sverige är och förblir författarskapet en hobby eller ett deltidsjobb. Det är enkel matematik.
Antalet sålda böcker i snitt per författare
Under 2021 såldes 27,3 miljoner böcker styckvis, främst fysiska och 43,7 miljoner strömmade via prenumerationstjänster, enligt rapporten Bokförsäljningsstatistiken helåret 2021. Hur många författare fördelas dessa på? Ja, det är både levande och döda, både svenska och utländska. Författarförbundet har haft runt 3000 medlemmar men det finns ju tusentals fler som inte är medlemmar och så då nämnda utländska författare.
Låt oss säga att dessa 71 miljoner böcker fördelas på 12 000 författare (lågt räknat) så blir genomsnittet 2275 fysiska och 3650 digitala böcker per författare. Eller en snittroyalty på 95 000 kr. Men det är ju snittet, medianen landar mycket lägre eftersom några författare får miljoner och andra tusenlappar. Eller hundralappar.
Så författarna kan konstatera att oavsett hur upphöjda de är med stipendier, priser och prisande på kultursidor så är det alla andra som har lön per timme eller månad: förlagsfolket och återförsäljarna.
Jobba ideellt i bokhandel?
Eller vänta, det kanske också kommer att förändras. Samma vecka läser jag nämligen en artikel i Dagens Nyheter som handlar om yngre generationers förväntningar på arbetsgivaren. Att kunna gå ner i arbetstid.
– Nu vill jag vara ledig en dag i veckan. På sommaren kanske jag bara åker och badar eller är i skogen. Jag kan kanske jobba ideellt i en bokhandel, något jag gjort tidigare. Eller så kan jag jobba för ideella organisationer, säger Kajsa Rosenblad i intervjun med DN.
Studsade du på samma formulering som jag? Jobba ideellt i bokhandel. Kanske inte så märkligt om man följt uppsvinget för oberoende bokhandlare i USA, det handlar ofta om bokhandlar som drivs mer av passion än pengar. Kärleken till böcker och den funktion en bokhandel kan fylla. Är det framtiden även för svenska bokhandlar som vill överleva trots digitala böcker och nätbokhandlar som konkurrenter?
Även svenska OS-idrottare lever knapert
Så hur mycket kan en författare i Sverige år 2023 förvänta sig att tjäna? Inte särskilt mycket om man inte skriver bästsäljare. Lite på samma sätt som elitidrottarna, medan fotbolls- och hockeyspelare kan tjäna miljoner per år så finns det olympier som lever på existensminimum.
”Enligt SOK:s siffror, som baseras på årsinkomster för svenska idrottare som ingick i Topp och Talang åren 2019-2021, lever i snitt 16 procent under existensminimum”, skriver SVT.
Det ska bli spännande att se om Författarförbundet under 2023 får till en inkomstundersökning för 2022. Risken är dock att inte heller en sådan ger några andra svar än att skillnaden är stor mellan de författare som tjänar mest (Camilla Läckberg och Fredrik Backmans bolag omsatte exempelvis vardera runt 45 Mkr 2021) och de som tjänar minst (en författare som sålde 400 böcker får mindre än 15 000 kronor i royalty). Ungefär som skillnaden mellan Zlatan och en bågskytt.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!