Q2-2022: Storytel visar liten vinst – om man räknar bort Ryssland

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

Storytel visar vinst för andra kvartalet 2022 – om man räknar bort jämförelsestörande poster: +13 Mkr vilket motsvarade en EBITDA-marginal på 1,6%. I dagens rapport upprepades fokus på lönsam tillväxt på prioriterade marknader.

– Jag är stolt över att kunna konstatera att Storytel såg en streamingtillväxt exklusive Ryssland på 31 procent under det andra kvartalet, och en positiv EBITDA-marginal på 1,6% för koncernen justerat för jämförelsestörande poster. Detta drevs av fortsatt tillväxt på våra prioriterade marknader i Norden, Europa samt USA och ett målmedvetet engagemang för att effektivisera kostnader, investeringar och resurser i linje med vår fokuserade strategi, säger Ingrid Bojner, tillförordnad VD, Storytel, i ett pressmeddelande.


ANNONS


Storytel har varit under hård press, i alla fall när man tittar på börskursen, under i stort sett hela 2022. För ett år sedan var börskursen över 180 kr/aktie och klättrade sedan till hela 245 kr i mitten av september. Den senaste veckan har Storytel återhämtat sig – från 51 till 62 kr. Med andra ord en helt annan nivå.

Under våren har bolaget styrt med fast hand mot att kapa kostnader och öka lönsamheten (eller minska förlusten). Idag släpptes halvårsrapporten med siffrorna för Q2-2022. Låt oss titta på dem.

Antalet abonnenter minskade

Precis som för många andra företag som haft verksamhet i Ryssland påverkas siffrorna av att denna marknad havererat efter att den ryske presidenten bestämde sig för att invadera grannlandet Ukraina. Storytel hade dessutom kommit ganska långt och Ryssland var en av de första riktigt stora marknaderna där man förväntade sig ett genombrott. Men nu är Ryssland istället en jämförelsestörande post.

I rapporten skriver man att tillväxten i streamingintäkter var 31 % jämfört med föregående år – exklusive Ryssland och att EBITDA-marginalen var 1,6 % – när man räknar bort faktorer som påverkar jämförbarheten och utfasningen av Ryssland.

ANNONS

– Sedan den andra halvan av 2021 har vi steg för steg svängt från att vara ett ”tillväxt före lönsamhet”-företag till att jaga skalbar, hållbar och lönsam tillväxt med fokus på prioriterade marknader. Detta är territorier med en beprövad efterfrågan bland kunder som ligger i spetdsen för den växande globala ljudboksboomen, skriver Ingrid Bojner i rapporten.

Siffrorna skvallrar också om omsättningen i den ryska verksamheten var drygt 70 Mkr (Q2-2021 — Q1-2022) och på väg mot en årstakt på 100 Mkr.

Det innebär också att Storytel tappade abonnenter mellan Q1 och Q2 i år då antalet abonnenter sjönk från 2,051 miljoner till 2,031 miljoner. Inför Q3-2022 förutspår Storytel en ökning av streamingintäkterna med 20-25 Mkr men att denna ökning helt kommer i de nordiska länderna. Med andra ord: tappet i Ryssland kan inte direkt kompenseras av tillväxt i andra länder.

Men det är också tydligt att det är just utanför Norden som den stora tillväxten finns. Nu nämns inte USA-förvärvet i början av året som en jämförelsestörande post men när man studerar streamingintäkter för Non-Nordics tar dessa ett skutt mellan Q4 och Q1 på nästan 100 Mkr.

Dessutom har Storytel skurit i kostnader även på andra håll i världen, minskat personal och kontorsytor.

Så hur ser det ut ekonomiskt då? Storytel ökade omsättningen totalt till 780 Mkr (611) för Q2 och resultatet efter skatt var -54 Mkr (127). Med andra ord en rejäl förbättring men man bränner fortfarande pengar. I kassan fanns vid halvårsskiftet 448 Mkr (1258).

Minskad lokal närvaro – men satsning på fler marknader

I rapporten skriver Storytel även om satsningen på Basic-prenumerationen som är tidsbegränsad istället för obegränsad. Den är både ett alternativ till prenumeranter som annars avslutar sitt abonnemang för att de inte har råd och ett sätt att locka in nya målgrupper med ett lägre pris.


ANNONS


Ett annat stort skifte är att Storytel väljer bort lokal närvaro för att istället jobba med ett centralt team (baserat i Stockholm). För detta syfte har man skapat en global app-version som blir tillgänglig för användare i hela världen med en one-size-fits-all-upplevelse.

”I slutet av Q2 började vi rulla ut vår globala app i LATAM-regionen”, skriver Storytel i rapporten. Och enligt uppgifter till Boktugg innebär det att den lokala närvaro som fanns i regionen samtidigt till stor del avvecklas.

Fördelen enligt Storytel är att de kan gå in på nya marknader utan att expandera sin lokala närvaro (som kostar mycket pengar under uppbyggnaden). Nackdelen är förstås att utan lokal närvaro är det betydligt svårare att skriva avtal med lokala förlag och bygga en ljudboksmarknad. Kort sagt: Storytel har inte råd att fortsätta med sin ambitiösa ursprungliga tillväxtplan.

Ny plattform för förlag – och författare

En intressant detalj i rapporten är beskedet att Storytel nu erbjuder ”partners och kreatörer inom EU möjligheten att skriva distributionsavtal och publicera ljudböcker och eböcker genom vår Publisher Portal – en helt automatiserad process som har 15 minuter.” En stark kontrast till hur Storytel i Sverige blockerat små förlag och hänvisat dessa till att gå via distributörer som Publit och Axiell Media.

”Detta verktyg gör det möjligt för Storytel att skala antalet innehållspartners och transparensen på ett mer effektivt sätt eftersom portalen även inkluderar verktyg för att analysera slutkonsumentens beteende liksom förbättrade utbetalningsflöden. Vi är dedikerade till att bli den partner som våra förlag föredrar och hjälpa dem att växa sina affärer på Storytels plattform genom att erbjuda de bästa verktygen”, skriver Storytel.

Det är oklart hur ny denna plattform faktiskt är och ifall den är fullt ut automatiserad även för svenska kreatörer. Vi får återkomma i den frågan.

Vad tyckte börsen om rapporten? I den inledande handeln steg den med 6 % till 66 kr. Vi får väl se hur det går under dagen när analytikerna sagt sitt.

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

❤️ Tack för att du läste ända hit. Hoppas att läsupplevelsen var bra. Som du märkte slapp du betalvägg. Mycket tack vare läsare som väljer att stödja oss ekonomiskt genom donationer:

(Om du redan är Supporter – tack!)

❤️ Tack för att du läste ända hit. Hoppas att läsupplevelsen var bra. Som du märkte slapp du betalvägg. Mycket tack vare läsare som väljer att stödja oss ekonomiskt genom donationer:

(Om du redan är Supporter – tack!)

Lär dig bokbranschen på 5 minuter

Få vårt nyhetsbrev, måndag och fredag. Håll dig uppdaterad om trender och nyheter. Och få lite boktips. Gör som över 8000 andra.

Utgivningar idag: Nästan 200 nya titlar idag, en av dem är Offervilja, den tredje och avslutande delen i mysdeckarserien Värnamord av Ewa Klingberg. En annan som ligger i tiden är Influencer marketing i praktiken av Johannes Gustavsson. Även i höst lär vi se många böcker om Ryssland, idag släpps Tsaren : Den sanna historien om pengatvätt, mord och att överleva Putins vrede av Bill Browder.

🎂 Födelsedagar: Edith Nesbit (1858-1924) föddes den 15 augusti och skrev över sextio barnböcker varav ett tiotal finns översatta till svenska, bland andra Huset Ardens gåta och Den sista draken. Stieg Larsson (1954-2004) var född denna dag och är som författare mest känd för världssuccén Millennium-trilogin som inleddes med Män som hatar kvinnor. I höst kommer för övrigt en fortsättning på Millennium-serien, skriven av Karin Smirnoff.

🧘 Den 15 augusti firar man i USA den nationella Avslappningsdagen. Kanske är det så en del föräldrar känner det när skolorna äntligen börjar igen? Ett bra boktips är då kanske Avslappningssagor. Sagor som hjälper ditt barn att koppla av av Laura Di Francesco och Helena Kubicek Boye.



🎧 1984. Att 1980-talet är hett (Stranger Things, Top Gun och mode) vet vi. Men i detta fall är det George Orwells 1984 som Storytel gjort en storsatsning på att förvandla till mer än ”bara” ljudbok. Produktionen släpps idag den 15 augusti på tio språk samtidigt i Sverige, Finland, Danmark, Polen, Nederländerna, Bulgarien, Turkiet, Italien, Spanien och Mexiko. I den svenska versionen görs huvudkaraktärerna av skådespelarna Sofia Kappel, Lucas Krüger och Andreas Rothlin Svensson. I romanen från 1949 skapar Orwell en vision av år 1984 som en värld av övervakning och dödlig diktatur, där storebror ser allt du gör.

💰 Skånemaffian. Ex-förlagsbossarna Erik Osvalds (Historiska Media) och Mattias Lundgren (Word Audio) slår sina pengapåsar ihop och investerar i Italien. Inte i vin, ost eller lufttorkad skinka utan distributionsplattformen StreetLib som är något av en motsvarighet till Publit och Axiell Media – men med internationellt fokus från start. Läs vår intervju med Mattias och StreetLibs VD.

🗝️ Deckardirektör. Årets Glasnyckel (det stora nordiska priset till bästa kriminalroman) går till Morten Hesseldahl som förutom författare även är VD för Danmarks största förlag Gyldendal. Det innebar även att den svenska sviten med fem raka titlar bröts. Inte någon av hans böcker finns på svenska. Ännu.


Uppdateras under dagen …