Q2-2022: Storytel visar liten vinst – om man räknar bort Ryssland

Storytel visar vinst för andra kvartalet 2022 – om man räknar bort jämförelsestörande poster: +13 Mkr vilket motsvarade en EBITDA-marginal på 1,6%. I dagens rapport upprepades fokus på lönsam tillväxt på prioriterade marknader.

– Jag är stolt över att kunna konstatera att Storytel såg en streamingtillväxt exklusive Ryssland på 31 procent under det andra kvartalet, och en positiv EBITDA-marginal på 1,6% för koncernen justerat för jämförelsestörande poster. Detta drevs av fortsatt tillväxt på våra prioriterade marknader i Norden, Europa samt USA och ett målmedvetet engagemang för att effektivisera kostnader, investeringar och resurser i linje med vår fokuserade strategi, säger Ingrid Bojner, tillförordnad VD, Storytel, i ett pressmeddelande.

Storytel har varit under hård press, i alla fall när man tittar på börskursen, under i stort sett hela 2022. För ett år sedan var börskursen över 180 kr/aktie och klättrade sedan till hela 245 kr i mitten av september. Den senaste veckan har Storytel återhämtat sig – från 51 till 62 kr. Med andra ord en helt annan nivå.

Under våren har bolaget styrt med fast hand mot att kapa kostnader och öka lönsamheten (eller minska förlusten). Idag släpptes halvårsrapporten med siffrorna för Q2-2022. Låt oss titta på dem.

Antalet abonnenter minskade

Precis som för många andra företag som haft verksamhet i Ryssland påverkas siffrorna av att denna marknad havererat efter att den ryske presidenten bestämde sig för att invadera grannlandet Ukraina. Storytel hade dessutom kommit ganska långt och Ryssland var en av de första riktigt stora marknaderna där man förväntade sig ett genombrott. Men nu är Ryssland istället en jämförelsestörande post.

I rapporten skriver man att tillväxten i streamingintäkter var 31 % jämfört med föregående år – exklusive Ryssland och att EBITDA-marginalen var 1,6 % – när man räknar bort faktorer som påverkar jämförbarheten och utfasningen av Ryssland.

– Sedan den andra halvan av 2021 har vi steg för steg svängt från att vara ett ”tillväxt före lönsamhet”-företag till att jaga skalbar, hållbar och lönsam tillväxt med fokus på prioriterade marknader. Detta är territorier med en beprövad efterfrågan bland kunder som ligger i spetdsen för den växande globala ljudboksboomen, skriver Ingrid Bojner i rapporten.

Siffrorna skvallrar också om omsättningen i den ryska verksamheten var drygt 70 Mkr (Q2-2021 — Q1-2022) och på väg mot en årstakt på 100 Mkr.

Det innebär också att Storytel tappade abonnenter mellan Q1 och Q2 i år då antalet abonnenter sjönk från 2,051 miljoner till 2,031 miljoner. Inför Q3-2022 förutspår Storytel en ökning av streamingintäkterna med 20-25 Mkr men att denna ökning helt kommer i de nordiska länderna. Med andra ord: tappet i Ryssland kan inte direkt kompenseras av tillväxt i andra länder.

Men det är också tydligt att det är just utanför Norden som den stora tillväxten finns. Nu nämns inte USA-förvärvet i början av året som en jämförelsestörande post men när man studerar streamingintäkter för Non-Nordics tar dessa ett skutt mellan Q4 och Q1 på nästan 100 Mkr.

Dessutom har Storytel skurit i kostnader även på andra håll i världen, minskat personal och kontorsytor.

Så hur ser det ut ekonomiskt då? Storytel ökade omsättningen totalt till 780 Mkr (611) för Q2 och resultatet efter skatt var -54 Mkr (127). Med andra ord en rejäl förbättring men man bränner fortfarande pengar. I kassan fanns vid halvårsskiftet 448 Mkr (1258).

Minskad lokal närvaro – men satsning på fler marknader

I rapporten skriver Storytel även om satsningen på Basic-prenumerationen som är tidsbegränsad istället för obegränsad. Den är både ett alternativ till prenumeranter som annars avslutar sitt abonnemang för att de inte har råd och ett sätt att locka in nya målgrupper med ett lägre pris.

Ett annat stort skifte är att Storytel väljer bort lokal närvaro för att istället jobba med ett centralt team (baserat i Stockholm). För detta syfte har man skapat en global app-version som blir tillgänglig för användare i hela världen med en one-size-fits-all-upplevelse.

”I slutet av Q2 började vi rulla ut vår globala app i LATAM-regionen”, skriver Storytel i rapporten. Och enligt uppgifter till Boktugg innebär det att den lokala närvaro som fanns i regionen samtidigt till stor del avvecklas.

Fördelen enligt Storytel är att de kan gå in på nya marknader utan att expandera sin lokala närvaro (som kostar mycket pengar under uppbyggnaden). Nackdelen är förstås att utan lokal närvaro är det betydligt svårare att skriva avtal med lokala förlag och bygga en ljudboksmarknad. Kort sagt: Storytel har inte råd att fortsätta med sin ambitiösa ursprungliga tillväxtplan.

Ny plattform för förlag – och författare

En intressant detalj i rapporten är beskedet att Storytel nu erbjuder ”partners och kreatörer inom EU möjligheten att skriva distributionsavtal och publicera ljudböcker och eböcker genom vår Publisher Portal – en helt automatiserad process som har 15 minuter.” En stark kontrast till hur Storytel i Sverige blockerat små förlag och hänvisat dessa till att gå via distributörer som Publit och Axiell Media.

”Detta verktyg gör det möjligt för Storytel att skala antalet innehållspartners och transparensen på ett mer effektivt sätt eftersom portalen även inkluderar verktyg för att analysera slutkonsumentens beteende liksom förbättrade utbetalningsflöden. Vi är dedikerade till att bli den partner som våra förlag föredrar och hjälpa dem att växa sina affärer på Storytels plattform genom att erbjuda de bästa verktygen”, skriver Storytel.

Det är oklart hur ny denna plattform faktiskt är och ifall den är fullt ut automatiserad även för svenska kreatörer. Vi får återkomma i den frågan.

Vad tyckte börsen om rapporten? I den inledande handeln steg den med 6 % till 66 kr. Vi får väl se hur det går under dagen när analytikerna sagt sitt.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL