Bonnierförlagen köper förlaget Historiska Media i Lund

Mattias Fyrenius, VD Bonnierförlagen
Mattias Fyrenius, VD Bonnierförlagen. Foto: Pressbild.

En av årets stora förlagsaffärer presenterades vid halvårsskiftet: Bonnierförlagen förvärvar hela Historiska Media. Förlaget ska vara kvar i Lund och därmed får Bonniers en närvaro i Skåne.

Bokförlaget Historiska Media har en utgivningsprofil som kännetecknas av populärhistorisk och samhällsnära sakprosa, samt historiska romaner och deckare.

─ Det är roligt att få välkomna alla medarbetare och författare på Historiska Media till Bonnierförlagen. Historiska Media har en spännande och tydlig profil på sin utgivning med många imponerande författarskap. De ligger dessutom långt fram inom digital utgivning och podcast kopplat till sin utgivning. Sedan går teamets kunskap om historiska berättelser i vid bemärkelse inte att matcha på den svenska bokmarknaden, säger Mattias Fyrenius, vd, Bonnierförlagen, i ett pressmeddelande.

Det framgår även att Historiska Medias nio medarbetare fortsatt ska vara placerade i förlagets lokaler i centrala Lund. Historiska Media blir Bonnierförlagens första förlagsverksamhet som är lokaliserad utanför Stockholm.

─ Den geografiska aspekten är viktig för oss. Med Historiska Media får vi en intressant utgångspunkt utanför Stockholm som vi ser fram emot att utforska tillsammans med våra nya kollegor, med Christina Haugen och Lena Amurén i spetsen, säger Mattias Fyrenius.

Historiska Media ger ut cirka 70 nya titlar per år och har sedan starten år 1995 gett ut mer än tusen titlar av författare som Antony Beevor, Dick Harrison, Bengt Liljegren, Ewa Klingberg och Maria Gustavsdotter.

─ Det är självklart med blandade känslor jag nu lämnar över Historiska Media i Bonnierförlagens händer. Det har varit fantastiskt att tillsammans med mina enastående kollegor bygga upp förlaget till vad det är i dag. Historiska Media är i dag välmående såväl publicistiskt som kommersiellt. Jag är övertygad om att Bonnierförlagen med sin tradition och kunskap är helt rätt som ny ägare att förvalta och utveckla verksamheten tillsammans med hela gänget i Lund, säger Erik Osvalds, styrelseordförande och grundare, i samma pressmeddelande.

Historiska Media ingår i Bonnierförlagen från och med 1 juli 2022. I förvärvet ingår också poddbolaget A2C Productions AB som till 50 procent ägs av Historiska Media.

Däremot kommer Erik Osvalds att vara kvar i bokbranschen eftersom reseböckerna i Karavan förlag redan tidigare brutits loss ur Historiska Media och inte ingår i affären, enligt SvB.

Boktuggs analys: Ytterligare ett framgångsrikt mellanstort förlag köps upp av en av de stora koncernerna. Man kan tycka att det är både tråkigt för mångfalden och maktkoncentrationen i förlags-Sverige och samtidigt kul för en entreprenör i bokbranschen som får möjlighet att ”göra en exit” efter lång trogen tjänst. Prislappen för Historiska Media bör ligga i storleksordningen 40-60 Mkr, kanske rentav högre, sett till tidigare affärer och förlagets katalog. Bolagets senaste offentliggjorda bokslut (2020) landade på 32 Mkr i omsättning och ett positivt rörelseresultat på 3,5 Mkr.

Kommer vi att få se affärer framöver? Tidigare har Kristoffer Lind sålt majoriteten av sitt förlag till Storytel, Mattias Lundgren sålde Word Audio till Gyldendal, Pia Printz sålt till Norstedts (Storytel) och Michael Tegnér sålt till Polaris. Men vi har även sett det omvända där Pelle Andersson köpte loss Ordfront.

Digitaliseringen gör att backlist får ett större värde vilket förändrar spelplanen, men det gör även att förlagen i allt större utsträckning måste marknadsföra sig direkt mot slutkund via exempelvis sociala medier och andra digitala kanaler. Det kräver större resurser och kan göra att vi får en uppdelning i stora och små, där det svåraste läget blir att vara mellanstor. Som exempelvis Historiska Media.

I ett val mellan att försöka ta språnget i omsättning från 20-40 Mkr mot 80-100 Mkr och att sälja till en större aktör kan det senare framstå som attraktivt om man redan drivit förlaget i decennier.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL