Storaffär klar idag: Gyldendal köper ljudboksförlaget Word Audio för 100 Mkr

Mattias Lundgren word audio
Mattias Lundgren har sålt Word Audio till danska Gyldendal. Foto: Sebastian Borg/WAPI.

Danska storförlaget Gyldendal köper svenska ljudboksförlaget Word Audio International Publishing. Köpeskillingen uppgår till 100 Mkr.

– Jag är otroligt stolt över vad team WAPI och våra författare har åstadkommit och att vi idag har gjort denna affär med Gyldendal. Man kanske skulle tro att det skulle ligga närmare vår verksamhet att gå med en teknikorienterad aktör, men det är just det som jag är mest stolt över. Det som våra författare tillsammans med Jessica, Alexandra, Sebastian, Mårten, mig och alla i vårt team har skapat har defacto gjort ett stort avtryck i förlagsvärlden och bokbranschen som helhet, och att vi nu kommer fortsätta forma framtiden med Danmarks största förlag är helt enkelt mindblowing, säger Mattias Lundgren, grundare av Word Audio, i ett pressmeddelande.

– Gyldendal har de senaste åren sjösatt en rad ambitiösa digitala projekt som också sträcker sig utanför den danska bokmarknaden. Därför har vi under en tid letat efter möjligheter att sätta ytterligare fart på den digitala expansionen, säger Gyldendals VD Morten Hesseldahl i ett pressmeddelande.

– Med Word Audio Publishing International har vi funnit ett framgångsrikt förlag med duktiga medarbetare, starka digitala kompetenser, ett attraktivt författarnätverk och en katalog med ljudböcker som ska hjälpa till att driva våra internationella ambitioner. Tillsammans med Word Audio Publishing International kan vi lyfta våra danska, och nu även svenska, författares berättelser ut i världen. Det är bra både för författarna och oss.

Word Audio har idag en katalog på runt 1300 svenska titlar och 300 på andra språk. Word Audio omsätter 31,4 Mkr (2019) och gjorde en vinst på 11,4 Mkr. Gyldendal tar över företaget den 1 januari 2021.

Word Audio Publishing International blir ett dotterbolag och kommer att ledas av Erik Liedberg och Jessica Rudin, med huvudkontor i Malmö. Grundaren och nuvarande VD Mattias Lundgren kommer att sitta i styrelsen för Word Audio Publishing International med Morten Hesseldahl (ordförande), Mats Larsson och Karen Bender.

I pressmeddelandet lägger Mattias också ut texten om den förändring han ser framför sig i bokbranschen:
”Med detta köp ser jag en ny era för förlagsbranschen födas, ett nytt sätt att skapa berättelser och ett nytt sätt att arbeta på med kreativa människor och författare. För mig är detta en tydlig markering från Gyldendal att man inte bara vill, utan ska vara med och leda den framtida branschen för berättelser inte bara i Norden utan även på en global marknad.
Denna affär är också ett kvitto på att skapande och utförande utanför spelplanens traditionellt givna regler, vare sig det är som författare eller som entreprenör, speciellt när etablissemanget säger att det inte är möjligt, är det som för världen framåt.”

Mattias Lundgren (Word Audio) och Morten Hesseldahl (Gyldendal) skriver på köpeavtalet där det danska storförlaget betalar 100 Mkr för det svenska ljudboksförlaget. Foto: Pressbild.

Så hur känns det?
– Det känns väldigt bra. Framför allt är det en bra matchning med deras internationella intentioner. Gyldendal har en superbra ledning som insett att de måste förändras och gå internationellt, säger Mattias Lundgren till Boktugg.

Du har uppvaktats av flera koncerner som velat köpa Word Audio?
– Det har varit många intressenter genom åren, olika mediehus från olika länder. Vi har ju egentligen haft valet att antingen köra vidare och gasa och kanske ta in pengar, eller så hittar man en partner som man kan göra det tillsammans med. Jag fastnade för Gyldendal.

När Mattias tillsammans med Lasse Brahme drog igång Word Audio (då Hör Opp) 2006 kunde de knappast gissa att bolaget en dag skulle vara värt 100 Mkr.

– Nej, det var inte utgångspunkten heller. Men nu när jag jobbat hårt i femton år kan det vara skönt att ta det lite lugnt, kunna gå på stan utan att känna att det är något man måste göra. Jag är kvar i styrelsen tillsammans med deras VD som jag har stort förtroende för, deras marknadschef och Mats Larsson som har mycket erfarenhet, säger Mattias Lundgren och tillägger:

– Så jag kommer nog att ta det lugnt i några veckor, sedan står jag inte ut med det utan drar igång något nytt projekt. Jag är faktiskt involverad i några bolag redan.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Relaterade nyheter

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL