I Söderköpings bokhandel sätts både böcker och kunder i centrum

Louise Malmström och Anders Karlin framför sin bokhandel. Foto: Magnus Media

Söderköpings bokhandels personliga tilltal är en nyckel till framgång. Omsättningen har fortsatt öka både under och efter pandemin och det är böcker som utgör största delen.

För drygt åtta år sedan tog Anders Karlin och Maria Malmström över Söderköpings bokhandel & antikvariat. Då fanns inte antikvariatsdelen av verksamheten, den är en bit i parets önskan att sätta boken i fokus och hjälper också till med att jämna ut omsättningen under året.

Hur går det, så här efter pandemin?
– Det går väldigt bra. Vi har ökat varje år sedan vi tog över och det märkliga med pandemin är att vi ökade då också.

Vad är hemligheten?
– Det första vi gjorde var att satsa på böcker. Vi ville ha en riktig bokhandel där boken är i centrum. Det kanske är det som är hemligheten. Vi har gratulationskort, spel och lite kontorsmaterial, men boken står för närmare 75 till 80 procent av vår omsättning och är det primära.

Söderköping med sina cirka 7 000 invånare har kanske inte den storlek man tänker sig ska vara optimal ur kundkretsperspektiv, men Anders Karlin har en helt annan erfarenhet.

– Söderköping är en bra plats att ha en bokhandel på. Vi har en trogen lokal kundkrets och det bor rätt många i omkretsen runt Söderköping. Norrköping ligger en kvart bort och Linköping 30 minuter bort och vi har väldigt mycket stamkunder, även därifrån.

Mötet med kunderna är en avgörande del, och har varit det sedan början.

– Vi har ett personligt tilltal, och tar in många böcker efter tips från kunderna. Det har en slags förstärkande effekt, där de kommer tillbaka eftersom de hittade vad de sökte – eller något annat de blev intresserade av. Vi har ett kundsegment som är kvalitetsmedvetet och som fortsätter att komma hit.

Lojaliteten går inte att ta miste på, Anders Karlin berättar om kunder som när de har besök från andra håll i Sverige tar med sig sina gäster för att visa upp bokhandeln. Till de många evenemang som bokhandeln arrangerar, antingen på egen hand eller i samarbete med studieförbund eller bibliotek, kommer inte bara kunder. Programverksamheten är väldigt uppskattad och brukar ge en rejäl utdelning.

– Söderköpingsborna är väldigt på tårna när det gäller att delta i kulturella sammanhang.

När pandemin kom förberedde bokhandeln sig på sämre tider. Beställde inte så många böcker som vanligt, såg till att få iväg fakturor och rustade sig. Och det kom en dipp på vårkanten 2020, men den var kort. Kunderna kom till butiken eller skickade in sin beställning via telefon eller mejl. Böckerna lämnades ut i en kasse genom dörren eller på förstukvisten hemma hos kunden, när bokhandlaren ”ändå var på väg hem”.

– Vi ligger i en liten stad, vi har en egen ytterdörr, kunderna behöver inte gå in i något köpcentrum och det är lätt att hålla koll på om det är några andra i butiken, så många fortsatte att handla hos oss som vanligt.

Hur ser planerna ut framåt?
– Nu kanske jag säger emot mig själv. Vi ska vässa oss och satsa på lite mer spets på kontors- och pappersvaror. Vi ska ha kvalitetspennor, bläck på flaska och vackra anteckningsböcker. Vi har kunder som kommer in och letar efter en fin reservoarpenna i present till en student. Fina anteckningsböcker är det många som köper på impuls, nästan. Och vi ser fram emot en stark sommarsäsong.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Christina Kihlström

Christina Kihlström

Christina Kihlström frilansar som journalist och skribent.

christina.kihlstrom@gmail.com

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL