Adam Dahlin blir förlagschef och delägare på The Book Affair – lämnar Forum

Under 2022 går Adam Dahlin in som ny delägare och tillträder som förlagchef på bokförlaget The Book Affair.

The Book Affair värvar ett tungt namn: Adam Dahlin från Bonnierägda Forum blir ny förlagschef och delägare. Det blir startskottet för en satsning på skönlitteratur.

– Efter närmare tjugo fantastiska år på Bonnierförlagen där jag har varit med och utvecklat Bokförlaget Forum till ett av bokbranschens största och mest lönsamma förlag, är jag redo att ta mig an nya utmaningar. The Book Affair erbjuder mig både en möjlighet att fortsätta utveckla och utmana mig själv men också bokbranschen i stort. Deras affärsmodell är nytänkande och deras driv är imponerande och jag ser fram emot att kunna bidra med mitt perspektiv och min kunskap i verksamheten, säger Adam Dahlin, tillträdande förlagschef på The Book Affair, i ett pressmeddelande.


ANNONS


Exakt när han tillträder är inte klart, men det blir någon gång under 2022. Han har precis sagt upp sig från sin tjänst på Bonnierförlagen där han ersätts av biträdande förlagschefen Annie Kabala samtidigt som förläggarna Ebba Östberg och Martin Ransgart träder in i nya roller som publicistiska chefer för skönlitteratur respektive facklitteratur.

– Annie Kabala har gjort ett mycket bra jobb i rollen som tillförordnad förlagschef och jag vet därför att hon är helt rätt person att leda förlaget. Annie, Ebba Östberg och Martin Ransgart bildar en trio som tillsammans med övriga teamet på Forum kommer att göra avtryck. Jag vill även tacka Adam Dahlin som på ett imponerande sätt varit med om att bygga upp Forum till vad det är i dag och jag önskar honom all välgång framöver, säger Bonnierförlagens vd Mattias Fyrenius i ett annat pressmeddelande.

När Boktugg når The Book Affairs VD Alexandra Torstendahl så skålar hon och kollegan Alexandra Lidén i champagne för att fira nyheten.

– Det är fantastiskt roligt, det känns som att en stor pusselbit faller på plats i bygget av The Book Affair. Nu kan vi göra en satsning mot den genre (skönlitteratur) som Adam varit verksam inom i tjugo år, säger Alexandra Torstendahl.

The Book Affair har växt organiskt under sina första år då omsättningen ökat till 9,5 Mkr (2020) och för 2021 lär landa någonstans uppemot 15 Mkr. Förlaget har nästan uteslutande gett ut facklitteratur. Men i höstas kom det två romaner.

– Det är två juveler som vi inte kunde låta bli att ge ut. Leons bok (av Gabriel Francke Rodau) har sålt bra i tryckt form, den fick vi in på Akademibokhandeln och han har fått mycket press tack vare sin bakgrund som kriskommunikatör på Swedbank. Cristina, din vilja bor i skogen (av Sara Hammarkrantz) har inte ännu tagit fart som den starka berättelsen förtjänar. Hon har skrivit flera fackböcker tidigare. Kanske är det genren som är en blandning av true crime och roman, säger Alexandra Torstendahl.


ANNONS


Dessutom har förlaget redan författare på sin lista som skrivit romaner utgivna på andra förlag, exempelvis Agneta Sjödin, som kanske blir aktuella framöver.

– Skönlitteratur kräver ett annat grepp när det gäller sälj och marknad och även PR-mässigt. En fackbok säljer du på ämne. Så vi har varit försiktiga med skönlitteratur hittills.

Förra året blev det 14 titlar och det är inte så att utgivningslistan ska växa enormt mycket framöver.

– Vi är väldigt noga med vilka böcker och författare vi väljer. Vår idé är att ge ut få titlar som säljer mycket. Vi tar inga chansningar utan vill vara säkra på att varje utgivning passerar brytpunkten för lönsamhet, för alla inblandade.

The Book Affair kallar sig inte hybridförlag, utan fokuserar på att de har en författartillvänd modell som dock innebär att 70 procent av intäkterna går till författaren. Men också att författaren är med och investerar.

– Vi tjänar inga pengar på produktionen utan bara om boken säljer. Vi jobbar med samma redaktörer, formgivare och strateger som andra stora förlag använder, säger Alexandra Torstendahl.

Kalkylen ser olika ut för varje projekt eftersom det skiljer mycket mellan vilka som är inblandade och hur mycket författaren väljer att sköta själv.

– Ibland är det så att de har en egen fotograf eller PR-agent de vill använda. Eller en redaktör som de jobbat med tidigare. Vi vänder oss till författare som har en egen plattform och vill ha ut något mer av sin utgivning än vad många traditionella förlag kan erbjuda.

Och även om författarna har egna plattformar och ofta kan sälja tusentals böcker direkt till sina följare eller samarbetspartners så måste det vara böcker som fungerar ute i handeln.

– Vi har en väldigt hård cut på vad en bok ska (kunna) sälja i retail för att vi ska ge ut den.

Med andra ord lär det inte vara aktuellt att bygga okända skönlitterära debutanter. Snarare kommer The Book Affair att blicka mot etablerade författare som vill få bättre villkor och stöd att bygga sitt varumärke.

– Men vi kommer inte att rycka i andra förlags författare, det har vi inte gjort hittills. De författare som är nyfikna på TBA får kontakta oss. Faktum är att de flesta av våra nya författare kommer genom att befintliga författare rekommenderar oss. Det är den bästa kvalitetsstämpeln vi kan få, säger Alexandra Torstendahl.

Utan tvekan är det dock så att Adam Dahlins namn kan öppna nya dörrar och göra en helt ny kategori författare nyfikna på The Book Affair.

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Den här artikeln är möjlig tack vare

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Vill du bidra med mindre belopp går det bra att swisha på 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Relaterade nyheter

Koll på böcker och bransch på 5 min

Få vårt nyhetsbrev, måndag och fredag. Håll dig uppdaterad om trender och nyheter. Och få lite boktips. Gör som över 9000 andra.