Mediavision: 120 000 nya hushåll skaffade ljudboksabonnemang 2021

Ljudböcker blir alltmer populära även bland barn. Foto: iStock.

Vi har inte nått taket för antalet abonnenter på digitala böcker ännu. Enligt Mediavision skaffade 120 000 nya hushåll en prenumeration på ljudböcker och eböcker hittills under 2021.

– Under en längre tid såg vi att antal abonnerande hushåll på ljudboksmarknaden var stabil. Nu kan vi notera en betydande tillväxt under 2021. Mediavisions slutsats är att det beror på dels ökad generell digitalisering, men också att innehållet i ökande grad kommit att differentieras. Möjligen har också pandemin spelat in. Sammantaget leder detta till fler kunder, säger Marie Nilsson, VD på Mediavision, i ett pressmeddelande.

Under 2021 (tom Q3 2021) har ca 120 000 nya hushåll i Sverige tecknat en ljudboksprenumeration – vilket är en ökning med 14 procent sedan årets början, enligt Mediavisions siffror. De menar att marknadsledande Storytel ”uppvisar en stabil hushållspenetration samtidigt som flera av konkurrenterna har vuxit”.

Vi ska ta siffrorna med en nypa salt (Mediavisions undersökning bygger på att 3 000 respondenter mellan 15 och 74 år intervjuas varje kvartal online i Sverige) men annars skulle 120 000 hushåll innebära en ökad försäljning via prenumerationstjänsterna i storleksordningen 150-200 Mkr per år.

Enligt Mediavision har kunderna blivit mer medvetna om att en del innehåll varierar mellan tjänsterna och att det inte längre enbart är lågt pris som påverkar val av ljudbokstjänst. Med tanke på att det egentligen bara är Storytel som har någon exklusiv katalog att tala om så är frågan hur mycket detta verkligen påverkar.

– Utvecklingen inom andra medieslag, där innehållsutbudet generellt sett har varit mer differentierat mellan tjänsterna, påvisar att ett starkt innehållsutbud kan minska churn – som fortsatt är hög för ljudbokstjänsterna, säger Marie Nilsson.

Idag är det nästan dubbelt så höga churntal för ljudböcker jämfört med till exempel videotjänsterna, enligt Mediavision. ”Det unika, eller exklusiva, innehållet spelar en stor roll i detta sammanhang”, skriver de i en pressrelease.

Analys: Kommer ljudbokstjänsterna att gå samma väg som videotjänsterna? Eller handlar det mer om att utveckla den tekniska plattformen, apparna? Även för videotjänster är det stor skillnad i kvalitet mellan olika streamingtjänster där Netflix hela tiden legat längst fram när det gäller hastighet, gränssnitt och stabilitet medan exempelvis HBO fått omfattande kritik för att appen kraschar och är krångligare att använda.

Det går inte heller att jämföra ljudböcker/eböcker och film/tv med varandra eftersom utbudet är så mycket större och så mycket bredare när det gäller böcker. Ett normalt år har en svensk långfilm premiär varje vecka. Under samma period släpps över 200 böcker på svenska. Även om man lägger till tv-serier så är utbudet i videotjänster så mycket mindre.

Det verkligt intressanta är snarare att tillväxten fortsätter även på den svenska marknaden. Att 120 000 hushåll adderas innebär ytterligare hundratusentals eller rentav miljoner sålda digitala böcker under ett år. Och givetvis en risk för att det kannibaliserar på pappersboksförsäljningen.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL