Succé med kokbok för stekhäll – Oskar och Sara säljer tusentals ex via egen webbshop

Sara Hallonsten och Oskar Ekman har skapat Kokbok för stekhäll som blivit en försäljningssuccé. Foto: Privat.

Adlibris nobbade succéboken Kokbok för stekhäll med sitt krav på distributör. Författarna Oskar Ekman och Sara Hallonsten har istället sålt tusentals exemplar via sin egen webbshop och lokala bokhandlar och redan fått trycka 6 000 nya exemplar.

Boktugg har rapporterat om Adlibris nya krav på distributör för alla förlag som vill sälja böcker via nätbokhandeln. Det är lätt att tro att det bara drabbar egenutgivare med marginell försäljning, trots protester och uppmaningar till bojkott. Men här är ett exempel på motsatsen.

Oskar Ekman och sambon Sara Hallonsten har tillsammans skrivit Kokbok för stekhäll som är utgiven på nystartade Stekman förlag. Sara driver även det lilla förlaget Systerkonspirationen och har därför viss erfarenhet av att göra allt själv.

Stark plattform på webben

De har dessutom Stekman som kallar sig ”Sveriges största oberoende sajt om stekhäll & muurikka” med en tillhörande Facebookgrupp på 38 000 medlemmar. Kort sagt – bra kanaler till målgruppen som skulle få det att vattnas i munnen på vilket förlag som helst. Men de valde alltså att ge ut boken på eget förlag. Vilket idag är enklare än någonsin, möjligen med undantag för om man även vill sköta sin egen distribution.

Vad sa Adlibris när ni presenterade boken och förklarade att ni vill distribuera själva? De har inte ångrat sig efter era framgångar eller erbjudit er några krav att leva upp till för att få ha egen distribution?
– Vi försökte förklara bakgrunden till boken och övertyga Adlibris om att det skulle komma att handla om stora volymer. Men det var blankt nej, om vi inte skaffade distributionsavtal med Förlagssystem eller Stjärndistribution. Och de verkar inte ha ändrat sig. Däremot har vi fått några beställningar från Adlibris via Bokinfo, gissningsvis till deras bibliotekskunder. Snurrigt, men sant. Å andra sidan är deras nej antagligen en bra sak i slutänden. Folk hittar boken ändå och vi slipper ge rabatt på f-priset, säger Oskar Ekman till Boktugg.

Egen ehandel – och lokala bokhandlare

Boken släpptes 3 maj till återförsäljare. Men redan innan dess hade det nya förlaget rejält med förbeställningar via sin egen ehandel.

– Ja, redan en vecka innan det officiella släppet hade vi skickat ut 1 600 förbeställningar som kommit in via vår egen butik på stekman.se. Framför allt hade vi marknadsfört boken i den Facebookgrupp som jag administrerar om matlagning på stekhäll. 

Ett tag låg boken sjua på Bokus topplista i matkategorin – trots att denna återförsäljare bara stod för runt 4 procent av förlagets försäljning. Hela 90 procent gick via den egna webbshopen.

Resterande då, har ni sålt något till enskilda bokhandlare som beställt hem boken via Bokinfo?
– En hel del! Det är väldigt roligt att få beställningar från bokhandlare runt om i landet. Och på Åland säljer boken tydligen som smör. 

Den första upplagan var på 4 000 exemplar. Den sålde slut på lite mer än en månad och ett tilltryck är beställt.

När får ni hem nya böcker?
– Boken är slutsåld sedan en vecka och vi hoppas att den nya upplagan om 6 000 ex levereras till midsommar. Sommaren är ju högsäsong för den här typen av matlagning och det ska bli spännande att se om försäljningen kan fortsätta på den här nivån eller om vi redan nått ut till den stora gruppen frälsta. Det är minst sagt nervöst … 

Vad har ni gjort själva och vad har ni lejt ut?
– Vi har provlagat, plåtat, skrivit, redigerat och gjort formgivning. Kort sagt allt utom repro, som vi lejde ut till JK Morris.  

Du har ju gett ut ett antal böcker på andra förlag, vad är för- och nackdelarna med att ge ut på eget förlag tycker du?
– Det har varit otroligt lärorikt att göra allt på eget förlag. Och mycket roligare, skulle jag säga. Det är en skön känsla att ha kontroll över hela processen och veta att slutresultatet blir som man tänkt sig. Men att sköta marknadsföringen själva är nog den största fördelen. Vi känner målgruppen och vet att våra pressmeddelanden vinklas rätt och kommer till rätt personer. Jag inser nu att marknadsföringen av mina tidigare böcker varit i stort sett obefintlig, utöver en presentation i förlagskatalogen.

Hur ser framtidsplanerna för förlaget ut, ska ni göra fler böcker eller kokböcker om matlagning på stekhäll (muurikka) eller andra typer av böcker?
– Det kommer minst en bok till om matlagning på stekhäll, men med en annan vinkel. Vi lurar också på ett par andra kokboksidéer som känns ogjorda. 

Lägenheten blev distributionscentral

Om vi återgår till det här med logistik som ju trots allt är livsviktigt när man säljer fysiska böcker. Boktugg (och många läsare) undrar hur de rent praktiskt löst logistiken, det är ju inte alla som har plats för lastpallar med böcker eller utrymme att packa hundratals eller tusentals böcker.

– Vår lägenhet har fungerat som distributionscentral i några månader nu. Ett par lastpallar med kartonger går att trava upp längs väggarna, resten förvarar vi i ett vanligt hyrförråd. Den största utmaningen är tiden. Det är tidskrävande att packa alla kuvert och att få iväg dem till posten, säger Oskar.

Det finns flera småförlag som är nyfikna på att testa direktförsäljning via egen shop.

– Rådet till andra småförlag är: våga testa! De tekniska lösningarna finns, de är billiga och det finns många användare i olika Facebook-grupper för nätförsäljning som gärna delar med sig av sina kunskaper när något krånglar. Men en viktig del är att också skapa en ”backstory” till boken och dess ämne på sociala medier eller i exempelvis en blogg. Då får man en direktkontakt med potentiella köpare och får sökmotoroptimeringen på köpet.

Om jag räknar rätt har ni snart sålt böcker för en miljon kronor, hade ni vågat hoppas på det?
– Det låter kaxigt, men vi visste att fick vi bara boken färdig så skulle vi åtminstone få tillbaka pengarna för tryckkostnaden. Allt utöver det känns som en bonus.

Ehandeln växer och alla har förutsatt att det gynnar Bokus och Adlibris. Men det har heller aldrig varit enklare att starta en egen ehandel för ett förlag eller en författare. Vad tror du om framtiden, kommer nätbokhandlarna att få konkurrens av direktsäljande förlag?
– Det tror jag. Jag är övertygad om att både fler förlag och författare kommer att sälja direkt till kund. Är du bara beredd att lägga lite tid på det praktiska och administrativa går det att få ekonomin att gå ihop även för mindre upplagor. För mig personligen är det första gången jag kan ta ut en bra timlön för nedlagt arbete. 

LÄS ÄVEN: Analysbrevet – Bokhandlare är vi allihopa

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Relaterade nyheter

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL