Ett strategiskt och pedagogiskt misstag av Adlibris – riskerar bojkott

I sociala medier sprids just nu en uppmaning att "stå på författarnas sida" och därför beställa böcker hos Bokus istället för Adlibris. Foto: iStock. Montage: Boktugg.

Adlibris ultimatum till de allra minsta förlagen med krav på distributör är ett strategiskt misstag som kunde ha undvikits med bättre lyhördhet. Upprörda författare uppmanar nu sina läsare att handla alla sina böcker hos Bokus eller hos småförlagen.

Som vi berättade nyligen har Adlibris meddelat alla de förlag som ännu inte gjort det att de måste skaffa en distributör – annars plockas deras titlar bort ur sortimentet den 31 augusti.

Ur Adlibris perspektiv är det rationellt. Det är enklare att ha en handfull eller ett dussin stora distributörer som levererar alla böcker istället för att ha hundratals små leverantörer. Det är enklare att garantera leveranstider gentemot slutkunden och hålla nere fraktkostnader.

Om vi vänder på steken och tittar ur förlagens perspektiv så är ett problem att Adlibris hanterar bokbranschen som om den vore … säg modebranschen. Eller hemelektronikbranschen. Både för den som befinner sig i och utanför branschen är det svårt att förstå hur liten den faktiskt är, eller rättare sagt hur liten försäljningen av en enskild produkt (boktitel) är.

En bok omsätter väldigt lite pengar

Säg så här: om vi bortser från de titlar som tar sig in på topplistorna så omsätter ett enda exemplar av en populär bilmodell mer pengar än alla exemplar av en enskild titel under dess livstid för förlaget. Något mer i återförsäljarledet.

För Adlibris är det såklart småpengar dessa små utgivare och små titlar omsätter var för sig. Om de sålt 200 exemplar på tre år är det kanske maximalt 50 000 kronor i försäljning. För förlaget är omsättningen 35 000 kronor genom just den kanalen på den titeln.

För de här små förlagen var det inte lika rationellt att gå från att ha lagret hemma i garaget och posta en beställning till återförsäljare någon gång i veckan – till att istället betala en distributör 20 procent i provision på varje bok. Det motsvarar 7000 kr. Den summan hade kunnat gå till att betala någon av de inblandade frilansarnas arvode.

Bokus har inte satt något krav motsvarande Adlibris på de minsta förlagen. Ännu.

Istället för ultimatum kunde Adlibris varit smidigare

Tänk om Adlibris börjat i andra änden, gått ut med en enkät till de minsta förlagen för att se hur de jobbade och varför de valt att inte använda en distributör. Då hade de fått höra kritiken mot de befintliga distributörerna och även fått veta hur mikroförlagen räknar.

Om Adlibris sedan i nästa steg istället för ett ultimatum gått ut och sagt att det är alldeles utmärkt om ni fortsätter med egen distribution, men det kommer att innebära att vi måste göra ett högre påslag på era böcker (eftersom frakten kan hamna på ett exemplar av en bok istället för att fördelas över en hel lastpall från en större distributör) och vi måste ange en längre leveranstid eftersom vi inte kan vara helt säkra på att ni klarar att posta böckerna till oss samma dag som vi skickar beställningen.

En del av de mikroförlag som nu är upprörda och förbannade hade då kanske sett att en distributör ändå har fördelar som att det sparar tid även om det minskar marginalen. Och leder till lägre pris för kunden. En del hade velat fortsätta men hade då vetat effekten av att göra det.

De hade även kunnat göra en lista över alla distributörer som lever upp till de krav som ställs och erbjudit respektive förlag att skriva ett distributörsavtal. Istället förutsatte de att förlagen inte var kompetenta att göra det. Sanningen är ju att det finns tredjepartslogistikföretag utanför bokbranschen som är minst lika (enligt vissa ehandelsexperter mycket bättre) än de stora distributörerna av böcker i Sverige.

Framför allt kunde de ha undvikit att ställa ett ultimatum med ett hot: vi tar bort dina titlar om du inte gör som vi vill.

Uppmanar till bojkott

Vad händer istället? Jo, just nu har flera förbannade egenutgivare och mikroförlag uppmanat sina vänner, läsare och andra utgivare att styra bokinköp till Bokus och andra återförsäljare istället för Adlibris.

I slutet av augusti försvinner ett stort antal svenska titlar från Adlibris. Kommer det att gynna nätbokhandeln att sortimentet krymper – oavsett hur liten försäljningen är av just dessa titlar? En del av affärsidén har väl ändå varit att erbjuda alla svenska titlar som finns i tryck? Med start i höst kommer bokköpare att lära sig att Bokus har ett större sortiment än Adlibris av svenska titlar. Har Bonnierledningen verkligen reflekterat över detta?

Det är klart. Man kanske har tänkt sig att plocka in dem bakvägen via Bokbörsen som ju aktivt uppmanar förlag att börja sälja via deras plattform.

Det här ska även ses i kölvattnet av Amazons intåg på den svenska marknaden. Och Amazon har än så länge bara en liten del av de svenska titlar som finns i tryck eftersom de ställt höga krav på både distribution, rabatter och andra leveransvillkor. Och dessutom inte har ordning på tekniken för att aktivera alla omslag och titlar.

Men det känns som ett strategiskt misstag som skadar Adlibris.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.