ANNONS

Spelet om den digitala affärsmodellen

Barack Obama (foto: Pari Dukovic) släpper första delen av sina memoarer idag - samtidigt på 26 språk däribland svenska. Men ljudboken får svenskarna vänta ett tag till på - om man inte vill lyssna på engelska.

Det är nu som striden om den digitala affärsmodellen börjar på allvar. På ena sidan: svenska streamingtjänsterna Storytel & Co, på andra sidan: världens största förlag Penguin Random House.

Den här artikeln är INTE låst.

Hjälp oss att hålla Boktuggs nyhetsartiklar olåsta utan betalvägg.

KÖP SUPPORTER-PREN fr. 1 kr/dag

I veckan fick vi se ännu ett exempel på krocken mellan nya och gamla affärsmodeller i bokbranschen. Barack Obama släppte då första delen av sina memoarer och boken slog försäljningsrekord i USA med 890 000 sålda exemplar (alla format) första dygnet.

Boken släpptes dessutom samma dag på 26 språk, däribland svenska. Ett förlovat land ligger i skrivande stund etta hos både Bokus och Adlibris och är en förväntad storsäljare i bokhandeln.

ANNONS

Däremot syns den inte till på exempelvis Storytels topplista. Förklaringen är enkel: det amerikanska förlaget Penguin Random House, som köpte världsrättigheterna och sedan sålde dem vidare till förlag runtom i världen, har en ny policy som säger att deras böcker inte får finnas i prenumerationstjänster som erbjuder obegränsad lyssning.

På svenska finns eboken – men endast som download. Däremot valde Albert Bonniers förlag att inte läsa in någon ljudbok. Det räcker nämligen inte med att sälja MP3-filer för nedladdning och CD-skivor för att få lönsamhet i en ljudbok år 2020. Du måste ha prenumerationstjänsterna.

För Storytel är detta en nyckelfråga om de ska kunna ta sig in på exempelvis den brittiska och amerikanska marknaden – att få de globala storförlagen att acceptera att deras böcker säljs som en del av en ljudboksbuffé.

Storytel har ett tungt argument: om inte förlagen ser upp så kommer istället Spotify att göra böcker till en del av mixen med musik och podcasts. Ljudbokstjänster betalar bättre än ljudtjänster.

Ännu en aktör har förresten siktet inställt på podcasts: Youtube. Nyligen gjorde bolaget det möjligt för annonsörer att köra reklam utan bild. Detta eftersom en växande del av tittarna inte tittar utan istället använder Youtube för att lyssna på podcasts.

Kommer du ihåg att jag skrev om videoboken som nästa format? Det var inte så far off som en del först trodde.

Fotnot: Denna text är tidigare publicerad i Boktuggs nyhetsbrev #254 som utkom i fredags. Missa inte våra nyhetsbrev i framtiden, prenumerera nedan.

Lär dig mer om bokbranschen!


Över 7000 personer prenumererar redan på Boktuggs nyhetsbrev. Två gånger i veckan får du koll på nya trender, nya förlag, spännande författarskap och böcker. Bäst allt - det är helt kostnadsfritt. Missa inte nästa stora grej. Anmäl dig nu!

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till nio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

SPONSRAT INNEHÅLL