Lasertryck tar bookbox till Sverige i samarbete med Stjärndistribution

Bookbox tror på små upplagor men inte enstaka exemplar. Foto: iStock. Animation: Boktugg.

Genom ett samarbete med Stjärndistribution hoppas danska Lasertryck att konceptet bookbox få många nya kunder i Sverige. När lagret börjar bli tomt beställs automatiskt 40-50 exemplar, optimerat efter hur många böcker som ryms i en kartong (box).

– Jag tycker bookbox verkar vara en superbra tjänst för både små och stora förlag som vill hålla liv i titlar som inte säljer enorma mängder, säger Peter Boqvist på Stjärndistribution i Hofors.

Det är ingen hemlighet att de tryckta upplagorna sjunker. Bokbranschen befinner sig i en brytningstid där den digitala försäljningen ökar kraftigt och samtidigt sjunker försäljningen av fysiska böcker. Det innebär inte att pappersboken är död, den kommer med all sannolikhet att finnas kvar under många decennier.

Men det innebär att tiden då förlagen tryckte 2 000 exemplar och skickade på pall till lagret är förbi. Upplagorna sjunker successivt och ingen vill bli sittande med ett stort lager.

Vi har tidigare skrivit om POD (print on demand) där Publit är marknadsledande i Sverige, där lagret elimineras helt och det faktiskt trycks endast ett exemplar åt gången när en beställning kommer in. Styckpriset blir dock högre än då man trycker en upplaga, hur liten denna än är.

Lasertryck i Danmark (med 450 anställda) trycker bokstavligt talat allt från rollups och muggar till böcker. Och det är kring det sistnämnda som de nu skapat ett koncept kallat bookbox.

”Med bookbox® har du för första gången ett totalpris som inkluderar produktion och frakt till lagret, och dessutom övervakning av lagret”, skriver Lasertryck på sin hemsida.

Bookbox har vad de kallar för en bokplockbox och utifrån mått och sidantal räknar de fram hur många som ryms i en box och anpassar antalet exemplar efter detta för att optimera frakten.

Lasertryck producerade enligt egen utsago 19 159 titlar olika titlar under 2019 och tryckte totalt över 7,5 miljoner böcker.

Genom ett avtal med Stjärndistribution hoppas de nu göra tjänsten ännu mer populär i Sverige. Det innebär nämligen att ett förlag (eller en egenutgivare) som har avtal med Stjärndistribution registrerar titeln både där och hos Bookbox och sedan kryssar i att de vill ha påfyllning automatiskt. När antalet exemplar i lager sjunker till en bestämd nivå läggs en beställning på 50 exemplar (eller vad man nu valt) per automatik.

”Våra beräkningar visar att Bookbox® alltid är billigaste lösning, om du räknar med att sälja högst 400 st. av titeln”, skriver Lasertryck (som även använder namnet Scandinavian Book i samband med boktryckning).

Böckerna trycks antingen i mjukband, danskt band eller hårdband.

Första gången man lägger upp en titel betalar förlaget en startavgift på 150-400 kr (beroende på hur många titlar man lägger upp vid samma tillfälle). Därefter betalar man endast styckpris per tryckt bok, ingen frakt eller ytterligare avgifter.

Nyheten om samarbetet mellan Lasertryck och Stjärndistribution presenteras nästan samtidigt som Adlibris meddelat att de säger upp kommissionsavtalet med 1 200 förlag och egenutgivare – där de rekommenderar Stjärndistribution som alternativ.

För förlagen blir det allt fler alternativ att utvärdera och framför allt kombinera. Det är fortfarande så att många böcker behöver tryckas i en första upplaga på tusentals exemplar för att minimera tryckkostnaden. Därefter ska de växlas över till print on demand eller kanske tilltryck i mindre upplagor på 50-400 exemplar åt gången. Svårigheten ligger utöver det som alltid varit svårt – att förutspå hur mycket man kan sälja av en titel – nu även i att digitaliseringen gör att förutsättningarna förändras för varje år. En titel som sålde 3 000 exemplar i print för fem år sedan kanske bara säljer 1 500 exemplar idag. Hur många ska man då trycka?

Egenreklam från Boktugg: Du vet väl att du som prenumerant på Boktugg Business har rabatt hos bland annat Lasertryck?

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL