Adlibris avslutar kommissionsavtal för 1 200 förlag

Jonas Karlén, VD Adlibris. Foto: Juliana Wiklund.

Adlibris har sagt upp alla kommissionsavtal. De 1 200 förlag som idag lagerhåller böcker hos Adlibris erbjuds att kostnadsfritt flytta sina böcker till Stjärndistribution och deras kommissionsavtal – eller välja annan distributör.

I dagarna har Adlibris skickat ut ett mejl till alla de förlag som har kommissionsavtal (även kallat konsignationsavtal) med Sveriges största nätbokhandel. Det har varit en smidig möjlighet att lagerhålla böcker hos Adlibris i mindre antal utifrån förväntad försäljning. Inte minst nystartade förlag och egenutgivare har uppskattat denna service.

Men i ett brev meddelar Adlibris att de nu avslutar den här tjänsten och senast den 22 juni måste förlagen lämna besked om vad som ska ske med de böcker som då finns kvar på Adlibris lager.

Varför väljer ni att avsluta denna tjänst?
– Det beror främst på två faktorer. Som bekant så har vi haft ett par utmanande år bakom oss. Under hela förra året genomförde vi flera förändringar som nu börjar ge positiva effekter men vi behöver hela tiden fortsätta se över vår affär och effektivisera våra processer, säger Jonas Karlén, VD för Adlibris, till Boktugg.

– I tillägg till att vi inte har kunnat hantera konsignationsaffären på ett effektivt och rimligt sätt, har vi själva inte varit riktigt nöjda med den service som vi har kunnat ge alla 1 200 förlag som ingår i konsignationsavtalet. Då bestämde vi oss för att se om vi kunde hitta en annan distributör som var bättre lämpad att sköta hanteringen av förlagens böcker. För oss är det viktigt att bibehålla en god relation med alla förlag och skapa så bra förutsättningar för dem som möjligt att fortsätta hantera sin affär och därför har vi arbetat fram ett nytt alternativ med Stjärndistribution, men självklart är det upp till förlagen om de väljer Stjärndistribution eller någon annan aktör.

Märker ni av en minskad försäljning av pappersböcker och har detta spelat in i beslutet?
– Vi har under det senaste halvåret sett en fin försäljningsutveckling för böcker. Vårt beslut grundar sig på att vi behöver effektivisera våra processer och att vi inte är nöjda med den service vi har kunnat erbjuda alla förlag som ingår i konsignationsavtalet.

I brevet till förlagen framgår att Adlibris inte längre kopplar på ”nya enskilda avtal med egen distribution direkt från förlag, vilket gör att ni måste sälja era titlar genom en distributör” och ”Om du inte vill distribuera dina böcker via Stjärndistribution så finns andra distributionslösningar som till exempel Förlagssystem och Speed Logistics.”

Ni skärper även kraven så att ”egen distribution” inte längre godkänns utan förlag måste anlita en distributör, har ni någon lista med ”godkända” distributörer eller?
– Nej, vi har ingen lista för godkända distributörer utan samarbetar med flera distributörer i Sverige och i övriga länder.

Ni rekommenderar nu alltså en övergång till Stjärndistribution för dessa förlag?
– Vi är måna om att se till att göra det enkelt och smidigt för förlagen som ingår i konsignationsavtalet. Vi har noga övervägt hur vi smidigast kan genomföra uppsägningen och flytten av de lagerhållna böckerna, och då har vi tillsammans med Stjärndistribution tagit fram ett smidigt alternativ. Det går såklart alldeles utmärkt för förlagen att diskutera med andra aktörer.

För några år sedan talades det om att Adlibris skulle satsa på att erbjuda en egen POD-tjänst (print on demand), har dessa planer lagts på is?
– Det kan ha varit möjligt att ett sådant förslag har diskuterats för ett par år sedan. Det kanske vi erbjuder i framtiden men inget vi fokuserar på just nu.

Märker ni att fler väljer POD och att behovet av kommissionslager därmed också minskar?
– Vi har inte noterat några större förändringar. Återigen, så grundar sig vårt beslut på att vi behöver ha effektivare interna processer och att vi inte kunnat erbjuda riktigt bra service till förlagen.

Det innebär inte heller att Adlibris slutar sälja de titlar som finns hos de 1 200 berörda förlagen.

– Det är viktigt att poängtera att vårt utbud på vår sajt inte kommer påverkas. Konsumenter kommer precis som tidigare kunna hitta samma typ av litteratur av de förlag som flyttar till en annan distributör, säger Jonas Karlén. 

Många mindre förlag och egenutgivare har hört av sig till Boktugg och är besvikna över att kommissionslagret försvinner. Även om en del av dem håller med om att servicen blivit sämre på senare år så har det ändå varit bra villkor för förlagen och många är oroliga över att det nu ska bli dyrare frakt och försämrade marginaler.

”Avtalet med Stjärndistribution kommer fram till den 1 september 2021 att baseras på liknande kommersiella villkor som i det nuvarande avtalet”, skriver Adlibris till förlagen. För Stjärndistribution kan det här innebära ett stort antal nya, om än små, kunder.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL