ANNONS

Axiell Media vann upphandling – får leverera till Bibblix som hoppas expandera

Barn mellan 6 och 12 år är målgruppen för appen Bibblix där de kan låna utvalda digitala böcker. Foto: iStock.

Barnboksappen Bibblix hoppas nå fler folkbibliotek runtom i Sverige efter en upphandling som vunnits av Axiell Media.

Boktugg har tidigare berättat om Bibblix som lanserades 2016 och är skapad av Stockholms Stadsbibliotek och Malmö Stadsbibliotek och används även i Katrineholms och Norrtälje kommun.

Den här artikeln är INTE låst.

Hjälp oss gärna att hålla Boktuggs nyhetsartiklar olåsta utan betalvägg. Bli en INSIDER från 96 öre per dag. Du kan också ge ett bidrag på 25 kr eller kanske 500 kr. Eller helt valfritt belopp. Vi tar även Swish

Men nu kan Sveriges alla folkbibliotek få tillgång till barnbiblioteksappen Bibblix, skriver Axiell Media i ett pressmeddelande.

”Axiell Media som vunnit innehållsupphandlingen till tjänsten kommer fortsätta att utveckla katalogen till Bibblix, i samverkan med den ideella föreningen Sambruk. Sambruk har 2020 tagit över ansvaret för förvaltning och utveckling av Bibblix och erbjuder tillsammans med Axiell Media en fast prismodell för boklånen, beroende på kommunstorlek. Kontraktet har en löptid på sammanlagt fyra år, två år med möjlighet till förlängning ytterligare två år, när tjänsten nu blir nationell och rullas ut till kommunerna under året.”

ANNONS

Appen Bibblix är en del i det läsfrämjande arbetet och idén är att barn 6-12 år själva ska hitta sin läsning och upptäcka sin läslust. I Bibblix kan barn hitta läsinspiration och låna tusentals digitala böcker att läsa direkt i sin surfplatta eller smartphone.

– Möjligheten för alla kommuner att ansluta till Bibblix ger folkbiblioteken jämlika förutsättningar i att utveckla barns läsande. Att få bidra i detta demokratiarbete och att erbjuda en långsiktigt hållbar lösning, är vi oerhört stolta över. Axiell Media arbetar hårt för att ständigt förbättra våra tjänster och vårt tydliga mål är och har varit att göra det i nära samarbete med våra kunder. Att bli nationell leverantör till Bibblix känns som ett fint bevis på att vi är på rätt väg, säger Eva Houltzén, vd för Axiell Media, i samma pressmeddelande.

– Att Axiell Media blir innehållsleverantör till Bibblix skapar goda förutsättningar för en positiv utveckling av tjänsten när vi nu sprider den till hela Sverige. Intresset är stort och vi kan nu på allvar påbörja arbetet med att ansluta nya kommuner, säger verksamhetsledaren Mats Löfberg på Sambruk.


❤ Gillade du den här artikeln? Vi hoppas det.
Kanske fick du lite kunskap eller tips eller bara ett gott skratt… I så fall har vi lyckats. Som du märkte slapp du betalvägg, eftersom vi vill välkomna nya läsare och göra det enkelt för trogna boktuggare. Om du gillar det vi gör och har möjlighet tar vi gärna emot ditt bidrag. En slant som tack för en bra artikel, via smidig kortbetalning25 kr eller 150 kr eller välj annat belopp. Du kan även swisha till 123-483 18 71klicka här för QR-kod. Stötta den hårdast arbetande lilla redaktionen i landet.
Är du författare eller jobbar i branschen? Då ska du prenumerera på INSIDER Basic eller Business och läsa Skrivtugg och Analysbrevet.
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till nio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se