Borde vi betala för att gå in i en bokhandel?

Framtidens bokhandel tar entréavgift? Illustration: iStock.

Ska framtidens bokhandlar ta inträde av sina kunder? Bokhandelsbossen James Daunt menar att nyckeln till överlevnad är att inte vara tråkig.

Vi har tagit upp bokhandelns dilemma tidigare: konkurrenterna på nätet erbjuder lägre priser och större utbud (ja, jag vet att alla fysiska bokhandlare kan beställa hem alla böcker som finns hos de svenska nätbokhandlarna men det vet inte kunderna).

Alltså skulle bokhandeln behöva sänka sitt pris till samma nivå som nätbokhandeln. Men när man tittar på kostnader för personal och lokaler så skulle de istället behöva höja priset på böcker. Lösningen har för många varit andra varor än böcker, vilket är tydligt för exempelvis Akademibokhandeln som satsat mycket på non-books.

Bokhandlarna kan i år dessutom ha fått en extra boost av att brädspel fått ett uppsving – samtidigt som flera kedjor som sålde leksaker gick i konkurs under och efter förra julen.

Men låt oss säga att bokhandlare vill ha fokus på böcker och kunna leva i första hand av det, även i framtiden. Vilken väg ska de då välja för att få ihop den omöjliga ekvationen?

En del sneglar på USA och framgångsrika indie-bokhandlare. Där ska man dock komma ihåg att det inte finns en enda gemensam framgångsfaktor. I vissa fall är det familjeföretag som överlever genom att ägarna inte tar ut lön, det är mer hobbyföretag som drivs med hjärta och passion. I andra fall överlever de tack vare en billig lokal, ibland till och med subventionerad av samhället då bokhandeln tar rollen som en kulturell samlingspunkt.

Vi skrev i veckan om två förebilder bland svenska bokhandlare: anrika Söderköpings bokhandel och relativt nystartade Gamla stans bokhandel. Den sistnämnda har stöd av två förlag, Volante och Polaris, och satsar hårt på att ha många författarkvällar och liknande evenemang i lokalerna.

Betala för att gå in i en bokhandel?

I en artikel i The New Yorker skriver Howard Fishman om tankarna på att bokhandeln skulle ta inträde. Helt enkelt för att kompensera sig för de kunder som går in i butiken, strosar runt och kanske får tips och råd av personalen men sedan ändå konstaterar att de kan spara tio dollar (95 kronor) på att köpa boken på nätet och få den hemskickad med fri frakt istället för att köpa den i butiken.

Men skulle det fungera? Skulle folk vara beredda att betala för att gå in i en bokhandel? Det finns internationella exempel, Livraria Lello i Portugal tar 5 euro i inträde som sedan dras av från eventuella inköp som kunden gör. Men det är en av de äldsta i Portugal och världsberömd då den ofta syns på listor över världens bästa eller vackraste bokhandlar. Även i Tokyo finns en bokhandel som tar inträde, Bunkitsu där det ska kosta motsvarande 14 dollar för att uppleva bokhandeln. Men då ingår obegränsat med kaffe och te.

Så skulle det fungera i Sverige? Ja, kanske inte med entré för en bokhandel så som den ser ut idag bara rakt av. Men för en bokhandel med extra allt. Exempelvis att det ingår någon form av fika, att det finns utställningar och framträdanden varje dag? Eller kanske ett litterärt lekland för barn med bokhyllor byggda för att klättra i eller miljöer hämtade ur populära barnböcker? Här finns säkert utmaningar med rättigheter, men om vi bortser från dem ett tag vore det spännande att se. Vi föräldrar vet ju att Leos lekland tar upp till 169 kr i entré (vuxna fri entré) per barn. Lockvaror i form av mat och dryck tillkommer.

Om en biograf lyckas ta betalt för att du ska gå och titta på filmer som du egentligen lika gärna kan se hemma i tv-soffan för en bråkdel av priset – borde inte då en bokhandel kunna skapa en upplevelse värd att betala för?

Bokhandeln som litterärt äventyrsland

Hur skulle ett litterärt äventyrsland se ut? Okej, jag vet att det finns exempelvis Astrid Lindgrens värld, Junibacken, Alfons Åbergs kulturhus och några till. Eller Harry Potter. Men ett mer generiskt? Där boken står i centrum för upplevelsen. Kanske för att du ska leta upp en bok som öppnar en gömd dörr, eller hitta svaret på en gåta i en bok? Möjligheterna är ju egentligen oändliga. Det är bara fantasin som sätter gränser. Och eventuellt ekonomin som kan hindra att du bygger en litterär berg- och dalbana eller skräcktunnel.

Men innan man instinktivt ropar ”det kommer aldrig att gå” så ska man fundera över alternativet. Att bara fortsätta som man alltid gjort, samtidigt som prenumerationstjänster växer lavinartat. Den skönlitterära försäljningen kommer aldrig att bli lika stor som den varit, fackböcker och barn- och ungdomsböcker kommer att följa samma väg. Vad innebär det i minskad omsättning för en mindre bokhandel?

Kanske entré och årskort inte är en så absurd idé som det först kan verka? Att faktiskt sätta ett värde på det mervärde som en bokhandel faktiskt innebär. Varje enskild bokhandel får då fundera över vilken målgrupp man ska nå. Är det att locka med te, kaffe och kaka för en lite mer mogen målgrupp – eller en variant på ett litterärt lekland.

Eller så gör man som en amerikansk bokhandlare som nämns i The New Yorker-artikeln. För att lyssna till författarsamtal (varav tydligen många hålls utanför bokhandelns väggar) så får åhörarna välja mellan att köpa boken direkt och få den signerad av författaren, eller köpa ett presentkort på 15 dollar (motsvarande 142 kr) att handla för i bokhandeln vid ett annat tillfälle. Indirekt inträde.

Den bokhandel som vill överleva får inte vara tråkig

Samtidigt finns en oro för att ta betalt av besökarna ytterligare skulle skrämma bort sällanköpare av böcker. Å andra sidan kanske det skulle höja värdet på de dagar då man erbjuder fri entré – exempelvis under julhandeln och bokrean? Och omvänt Leos leklands prismodell kan man erbjuda barn att gå gratis i sällskap med förälder.

I en tid när McDonalds skickar med gratis böcker med Happy Meal året runt kanske det är dags för bokhandeln att tänka nytt.

– Jag tror att om du vill överleva i denna nya tid av bokförsäljning dominerad av Amazon så är det en sak du inte kan vara och det är tråkig, sa Waterstones chef James Daunt som numera även är VD för amerikanska kedjan Barnes & Noble.

I ett tal vid konferensen Future Book i London menade han att personalen på Barnes & Noble ska ”driva ut tråkigt” och ge butikerna personlighet. Han gick så långt som att säga att de amerikanska butikerna led av att vara irriterande tråkiga, skriver The Bookseller.

Ska man ta inträde får man definitivt inte vara tråkig. Men knappast annars heller.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL