ANNONS

Idag sänks digitalmomsen – Bokus Play sänker priset och erbjuder hörlurar utan kostnad

Hörlurar utan kostnad och sänkt pris tack vare lägre digitalmoms. Det är vad Bokus Play hoppas ska ge dem övertag i jakten på nya ljudbokslyssnare i sommar. Foto: iStock.

Bokus Play väljer att använda den nya digitalmomsen till att sänka priset. Samtidigt lanserar de en stor sommarkampanj där nya kunder kan få ett par hörlurar utan kostnad.

Idag den 1 juli träder den nya lägre digitalmomsen i kraft. Sverige sänker till 6 procent på eböcker och digitala ljudböcker eller egentligen alla digitala publikationer, även tidningar.

Den här artikeln är INTE låst.

Om du har möjlighet, hjälp oss gärna att hålla våra nyhetsartiklar olåsta utan betalvägg. Köp en stödprenumeration och bli en Boktugg INSIDER. Avsluta när du vill.

35 kr/mån 350 kr/år
Eller valfritt engångsbelopp via Swish.

Några stora prissänkningar är dock inte att vänta. Snarare ser både förlag och återförsäljare det som en chans att öka marginalerna så att i slutändan författare kan få bättre betalt för streaming av ljudböcker och eböcker.

Ett undantag finns: Bokus Play. Den minsta av de svenska ljudbokstjänsterna men med den näst största ägaren i ryggen. Det är Sveriges näst största nätbokhandel, Bokus, som står bakom och som i sin tur ingår i Akademibokhandeln, Sveriges största bokhandelskedja.

Hittills har dock Bokus Play haft svårt att få fart på rekryteringen av abonnenter. Men nu i samband med momssänkningen väljer de, precis som tidigare indikerats, att sänka priset till den nivå de tidigare använt vid kampanjer: 79 kr/mån för en ljudbok och 139 kr/mån för obegränsad streaming.

Inte nog med det. I helgen gick Bokus Play dessutom ut med ett erbjudande till de över två miljoner medlemmarna i Akademibokhandelns vänner: ”Nu kan du prova Bokus Play fritt i 30 dagar och få ett par snygga hörlurar från Defunc på köpet. Först till kvarn – gäller så långt lagret räcker.” Hörlurarna hämtas ut i butik, vilket förstås är ett bra sätt att driva besökare dit och förhoppningsvis sälja några fysiska varor på samma gång.

ANNONS

Nu återstår att se ifall detta erbjudande är tillräckligt starkt för att göra avtryck i kampen om ljudbokskunderna i sommar. Både Bookbeat och Nextory har rullat med kampanjer på stortavlor runtom i Sverige den senaste veckan.

Det ser ut att bli en riktig ljudbokssommar. Samtidigt som de fyra streamingtjänsterna slåss om kunderna har Bonniers morgontidningar valt att köra ljudböcker i följetongsform under sommaren. En tydlig signal.


❤ Gillade du den här artikeln? Vi hoppas det.
Kanske fick du lite kunskap eller tips eller bara ett gott skratt… I så fall har vi lyckats. Som du märkte slapp du betalvägg, eftersom vi vill välkomna nya läsare och göra det enkelt för trogna boktuggare. Om du gillar det vi gör och har möjlighet tar vi gärna emot ditt bidrag. En slant som tack för en bra artikel eller en stödprenumeration för att du läser varje vecka. Stötta den hårdast arbetande lilla redaktionen i landet.
35 kr/mån 350 kr/år

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till nio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se