Bonniers: Intäktsdelning hör inte hemma på den svenska bokmarknaden

Sara Börsvik, vd Bonnierförlagen. Foto: Pressbild

Vår uppfattning är att intäktsdelning som modell inte hör hemma på den svenska bokmarknaden, skriver Bonnierförlagen i ett debattinlägg på SvB.

Igår fick vi ett tips till redaktionen: ”Storytel har plockat bort samtliga Bonnierböcker från sina listor i appen.” Jag tittade själv igenom och letade, kunde inte hitta några Bonniertitlar. Gick in på Bonnierägda Bookbeat för att se hur de hanterar Norstedttitlar och även om det är Bonnierböcker som dominerar listan så hittar man fortfarande en och annan titel från Storytelägda förlag.

Vi har skrivit en del om konflikten och låtit bland annat Bookbeat ge sin syn, liksom Bonnierförfattare, en Storytelförfattare och ett annat ljudboksförlag. Den uppenbara frågan har varit: Hur viktig är ersättningsnivån respektive ersättningsmodellen för Bonnierförlagen? Det är klart att de vill ha bäst betalt, de sitter ju på de allra starkaste och bäst säljande titlarna i Sverige. I alla fall när man jämför topplistorna för 2018.

Men idag publicerar Svensk Bokhandel ett debattinlägg som undertecknats av Bonnierförlagens operativa chef Sara Börsvik och Daniel Sandström, litterär chef på Albert Bonniers Förlag. Enligt dem så upptäcktes i mars att Storytel valt att dölja alla böcker från Bonnierförlagen i sina boktips och kategorilistor.

”De hindrar därmed aktivt sina lyssnare från att hitta våra författares böcker. Det är som om en bokhandel skulle ställa alla våra böcker i källaren”, skriver Börsvik och Sandström.

Det var alltså den direkta anledningen till att de slutade släppa nyheter till Storytel. Precis som de kanske inte hade släppt Läckbergs nya bok till Akademibokhandeln ifall böckerna hade placerats längst in i ett hörn utan skyltning.

I debattinlägget framgår tydligt att Bonnierförlagen inte tänker acceptera revenue share eller intäktsdelning i sitt nya avtal med Storytel. Därmed är konfliktlinjen tydlig. De drar paralleller till Amazons konflikt med Hachette 2014 då de ville sänka priserna på eböcker.

När man läser debattinlägget så känns det inte som att förhandlingen är något som Storytel och Bonnierförlagen kommer att lösa över en Swedish Fika före påsk. Det här kan mycket väl vara första steget mot en framtid där ingen av streamingtjänsterna har tillgång till alla nyheter.

Slutklämmen på debattinlägget skickar en tydlig signal, och kanske en förhoppning om att fler förlag ska ansluta sig till Bonnierförlagens krav:

”Vår uppfattning är att intäktsdelning som modell inte hör hemma på den svenska bokmarknaden. Digital konsumtion är inom flera genrer på väg att gå om läsningen av pappersböcker. Därför rör denna konflikt så mycket mer än det faktiska pris som vi förhandlar om, vad som står på spel är bokens värde i Sverige.”

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL