Mattias Lundgren, WAPI: ”Revenue share har fungerat bra för oss”

Mattias Lundgren, grundare av WAPI.

När debatten börjat handla även om revenue share vs fast pris passar vi på att fråga ett av Sveriges största ljudboksförlag, WAPI, hur de ser på modellerna och ersättningsnivåerna.

Boktugg har de senaste dagarna låtit flera personer i bokbranschen komma till tals och ge sin syn på de strandade förhandlingarna mellan Bonniers och Storytel, men även om prisnivåerna på streamingtjänsterna i Sverige. Det finns många små förlag som bara kan titta på när jättarna drabbar samman. Men det finns också ett par specialiserade mellanstora förlag som är stora på ljudböcker. Ett av dessa är WAPI (Word Audio Publishing International).

Word Audio har väl precis som de flesta andra Storytelkunder nyligen förhandlat om sitt avtal, kan du berätta lite hur upplägget skiljer sig från det tidigare?
– Där tidigare avtal utgått från x antal timmar/tecken för att få full pott, är nu avtalet baserat på tid generellt. Man får mer betalt ju längre boken är helt enkelt, säger Mattias Lundgren, CEO.

Hur gick er förhandling med Storytel?
– Jag vill alltid ha en bättre deal. Samtidigt tycker vi att avtalet i stort är fair och passar våra expansionsplaner.

Bonniers valde att strypa sina nyheter från Storytel, hur ser du på det som åtgärd – hade ni kunnat göra det ifall ni inte hade kommit överens med Storytel?
– Egentligen var det väl bara en tidsfråga innan detta skulle inträffa. Det är ett spännande läge och vem vet vad som händer framöver. Jag föredrar att göra upp avtal i godo, där båda parter har vinning av samarbetet. Vi hade kunnat använda det som en stridsåtgärd, men vinsten av det hade i längden varit liten.
– Exklusivitet är inte den ultimata modellen för streaming, även om det är ett maktmedel – vem hatar inte att behöva ha både Netflix och HBO? För WAPIs del spelar maktkampen mellan Bonniers och Storytel mindre roll just nu, våra böcker finns överallt och kommer så göra även fortsättningsvis, säger Mattias Lundgren och tillägger:

– Man kan ju också fråga sig hur författarna som missar en kanal som står för en klar majoritet av den totala digitala försäljningen känner?

Vad tycker du allmänt om ersättningsnivåerna i streamingtjänsterna, finns det en nivå där det blir för lågt och inte lönsamt för förlagen (och författarna)?
– Alla vill alltid ha mer betalt, men samtidigt är streaming inte samma sak som den gamla fysiska marknaden. Till skillnad från en del i branschen ser jag streaming och teknikutveckling som en språngbräda för författare och branschen som stort. Och som en möjlighet att utveckla vår förlagsverksamhet. Vi har många exempel på författare som genom vår digitala utgivning gjort sig ett namn och nått en väldigt bred publik. I vissa fall har det lett till agentavtal, utlandsdealar och så vidare. Hela bokbranschen behöver en uppgradering från det konservativa gamla tankesättet.

Revenue share vs fast ersättning, vad föredrar ni?
– Om vi fått 50 kr/bok säger jag flat rate. Med närmare en miljon sålda böcker på Storytel 2018 är det valet ganska lätt. Men vår generella inställning är att testa oss fram. Revenue share har funkat bra för oss och vi har på så sätt även varit med och byggt upp en tjänst som nu är vår största distributör.

Nu stoppade Bonniers sina nyheter, men all backlist ligger kvar. Hur är det egentligen med nyheter vs backlist i streamingtjänster, de flesta tjänster betalar mer för nyheter än äldre titlar. Hur resonerar ni?
– Vår ståndpunkt är att man inte ska skilja på front- och backlist. En bra story är en bra story när den än är utgiven.

Enligt vissa uppgifter fick Bonniers 50 kr/bok av Storytel 2018 samtidigt som andra förlag fick nöja sig med 17-20 kr (varierande per kvartal) per bok. Kommentar?
– Tråkigt och orättvist på alla sätt, en relik från förr. Man kan ju knappast påstå att de är lika generösa i avtalen vi signat med Bookbeat.

Någon fråga jag borde ha ställt?
– Vad betalar egentligen Nextory per såld Bonnierbok?

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL