Mattias Lundgren, grundare av WAPI.

Mattias Lundgren, WAPI: ”Revenue share har fungerat bra för oss”

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

När debatten börjat handla även om revenue share vs fast pris passar vi på att fråga ett av Sveriges största ljudboksförlag, WAPI, hur de ser på modellerna och ersättningsnivåerna.

Boktugg har de senaste dagarna låtit flera personer i bokbranschen komma till tals och ge sin syn på de strandade förhandlingarna mellan Bonniers och Storytel, men även om prisnivåerna på streamingtjänsterna i Sverige. Det finns många små förlag som bara kan titta på när jättarna drabbar samman. Men det finns också ett par specialiserade mellanstora förlag som är stora på ljudböcker. Ett av dessa är WAPI (Word Audio Publishing International).

Word Audio har väl precis som de flesta andra Storytelkunder nyligen förhandlat om sitt avtal, kan du berätta lite hur upplägget skiljer sig från det tidigare?
– Där tidigare avtal utgått från x antal timmar/tecken för att få full pott, är nu avtalet baserat på tid generellt. Man får mer betalt ju längre boken är helt enkelt, säger Mattias Lundgren, CEO.


ANNONS


Hur gick er förhandling med Storytel?
– Jag vill alltid ha en bättre deal. Samtidigt tycker vi att avtalet i stort är fair och passar våra expansionsplaner.

Bonniers valde att strypa sina nyheter från Storytel, hur ser du på det som åtgärd – hade ni kunnat göra det ifall ni inte hade kommit överens med Storytel?
– Egentligen var det väl bara en tidsfråga innan detta skulle inträffa. Det är ett spännande läge och vem vet vad som händer framöver. Jag föredrar att göra upp avtal i godo, där båda parter har vinning av samarbetet. Vi hade kunnat använda det som en stridsåtgärd, men vinsten av det hade i längden varit liten.
– Exklusivitet är inte den ultimata modellen för streaming, även om det är ett maktmedel – vem hatar inte att behöva ha både Netflix och HBO? För WAPIs del spelar maktkampen mellan Bonniers och Storytel mindre roll just nu, våra böcker finns överallt och kommer så göra även fortsättningsvis, säger Mattias Lundgren och tillägger:

– Man kan ju också fråga sig hur författarna som missar en kanal som står för en klar majoritet av den totala digitala försäljningen känner?

Vad tycker du allmänt om ersättningsnivåerna i streamingtjänsterna, finns det en nivå där det blir för lågt och inte lönsamt för förlagen (och författarna)?
– Alla vill alltid ha mer betalt, men samtidigt är streaming inte samma sak som den gamla fysiska marknaden. Till skillnad från en del i branschen ser jag streaming och teknikutveckling som en språngbräda för författare och branschen som stort. Och som en möjlighet att utveckla vår förlagsverksamhet. Vi har många exempel på författare som genom vår digitala utgivning gjort sig ett namn och nått en väldigt bred publik. I vissa fall har det lett till agentavtal, utlandsdealar och så vidare. Hela bokbranschen behöver en uppgradering från det konservativa gamla tankesättet.

ANNONS

Revenue share vs fast ersättning, vad föredrar ni?
– Om vi fått 50 kr/bok säger jag flat rate. Med närmare en miljon sålda böcker på Storytel 2018 är det valet ganska lätt. Men vår generella inställning är att testa oss fram. Revenue share har funkat bra för oss och vi har på så sätt även varit med och byggt upp en tjänst som nu är vår största distributör.

Nu stoppade Bonniers sina nyheter, men all backlist ligger kvar. Hur är det egentligen med nyheter vs backlist i streamingtjänster, de flesta tjänster betalar mer för nyheter än äldre titlar. Hur resonerar ni?
– Vår ståndpunkt är att man inte ska skilja på front- och backlist. En bra story är en bra story när den än är utgiven.

Enligt vissa uppgifter fick Bonniers 50 kr/bok av Storytel 2018 samtidigt som andra förlag fick nöja sig med 17-20 kr (varierande per kvartal) per bok. Kommentar?
– Tråkigt och orättvist på alla sätt, en relik från förr. Man kan ju knappast påstå att de är lika generösa i avtalen vi signat med Bookbeat.

Någon fråga jag borde ha ställt?
– Vad betalar egentligen Nextory per såld Bonnierbok?

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

❤️ Tack för att du läste ända hit. Hoppas att läsupplevelsen var bra. Som du märkte slapp du betalvägg. Mycket tack vare läsare som väljer att stödja oss ekonomiskt genom donationer:

(Om du redan är Supporter – tack!)

❤️ Tack för att du läste ända hit. Hoppas att läsupplevelsen var bra. Som du märkte slapp du betalvägg. Mycket tack vare läsare som väljer att stödja oss ekonomiskt genom donationer:

(Om du redan är Supporter – tack!)

Lär dig bokbranschen på 5 minuter

Få vårt nyhetsbrev, måndag och fredag. Håll dig uppdaterad om trender och nyheter. Och få lite boktips. Gör som över 8000 andra.

Utgivningar idag: Bland ett 30-tal titlar fastnar vi för Bokhunden Edgar och tågmonstret av Ingrid Jönsson, Spöket av Aase Berg och Krig i Europa: Inblick, överblick, ögonblick av Sebastian Laneby.

🎂 Födelsedagar: Tove Jansson (1914-2001) var född den 9 augusti och sedan 2020 är det en inofficiell flaggdag i Finland, då Tove Jansson-dagen firas. Hon är framför allt känd för sina böcker och tecknade serier om mumintrollen, den första, Småtrollen och den stora översvämningen, utkom redan 1945. Förutom författare var hon illustratör, konstnär och serieskapare. Katarina Wennstam (född 1973) har födelsedag idag. Journalist, författare och debattör som senare i höst kommer med Dödsbädden, den tolfte boken i hennes Justitiaserie.

👩‍🍳 Den 9 augusti är tydligen Rulltårtans dag men även Internationella dagen för världens ursprungsfolk. Recept på rulltårta hittar du i böcker som Baka i långpanna deluxe av Frida Skattberg. Dagens andra boktips får då bli Ursprungsfolkens religioner – Land, minne, kultur av Daniel Andersson.



🚫 52 böcker. PEN America rapporterar att det största skoldistriktet i Utah har bannlyst 52 böcker av 41 författare som ska avlägsnas från biblioteken i distriktet. PEN ser det som en ”bekymrande eskalering i bannlysandet av böcker”. Bland de bannlysta böckerna finns exempelvis Den sommaren av Mariko Tamaki och Jillian Tamaki och en bok av David Levithan (som i flera böcker ifrågasätter föreställningar om kön, genus och sexualitet, och tänjer gränserna för hur det kan skildras i ungdomslitteraturen). 42 % av titlarna som plockats bort har HBTQ-karaktärer eller -teman.

🤟 Mer än Tiktok. Colleen Hoover dominerade USA-topplistan för första halvåret 2022 vilket förklaras av #BookTok på TikTok. Eller? Slate gör en djupdykning och finner att Hoover var stor på både Youtube och Instagram långt innan Tiktok dök upp. Hon bryter även mot ”regeln” att hålla sig till en genre – till skillnad från många andra bästsäljande författare. Romantik är dock en återkommande ingrediens i vad som summeras ”the everything bagels of popular fiction”. I september kommer hennes nya roman Minnen av honom på svenska – på Modernista.

Mikael Strömberg, författare. Foto: Eva Lindblad

✍️ Skrivkramp. Från en bok med skrivkramp, ett år med skrivkramp till ett riktigt flyt och nya böcker på gång – för första gången utan övernaturliga inslag. Mikael Strömberg vill kalla sig författare, inte skräckförfattare.

🧻 Dyrare papper. Ännu en våg av prishöjningar på papper kan komma att drabba bokbranschen. Två papperstillverkare, Mitsubishi HiTec Paper och Sappi Europe, aviserar prishöjningar i storleksordningen 8-15 % i september, skriver Printweek. Detta trots att de redan höjt priserna med 10-25 % tidigare i år. Återstår att se hur detta påverkar tryckpriserna för böcker.

🏆 Tyskt pris. Författaren Emine Sevgi Özdamar (född 1946 i Turkiet) är årets mottagare av Georg Büchner-priset, Tysklands finaste och största pris till ett författarskap med en prissumman på hela 50 000 euro. Det delas sedan 1923 ut av Deutsche Akademie für Sprache und Dichtung. Emine Sevgi Özdamar kunde inte fortsätta som skådespelare i Turkiet efter militärkuppen 1971 och 1976 gick hon i exil. På svenska finns Özdamar utgiven på Rámus med Sällsamma stjärnor stirrar mot jorden i Anna Lindbergs översättning, en självbiografisk roman från 70-talets Berlin, om en delad stad, exilen från Turkiet, små- och stora kärlekshistorier och framförallt kärleken till teatern. Özdamar är den fjärde Büchnerpristagaren i Rámus utgivning efter Felicitas Hoppe, Jan Wagner och Terézia Mora. 

📦 Distributionsbråk. Flera danska förlag rasar mot prishöjningar som DBK gjort, skriver Bogmarkedet. DBK har dubbla roller, både bokdatabas och 3PL-tjänster (tänk som om Förlagssystem och Bokinfo var ett bolag) – monpol kaller kritikerna det. DBK höjdetitelavgiften för de förlag som inte nyttjar deras lagertjänster (från 2,50 till 9 kr/månad och titel) och sänkt den för sina 3PL-kunder (från 10 till 9 kr). Dessutom höjs uppstartsavgiften för nya förlag till hela 17 500 DKK (motsvarande 24 400 SEK). DBK drivs som en fond sedan 1894. Överskott delas ut som stöd till projekt som främjar läsning. 2021 gjorde DBK en vinst på 3,9 milj DKK och omsatte 129 milj DKK.


Uppdateras under dagen …