Sommartuggare 2018: Anders H Blomström

Anders H Blomström är indieförfattare och har sålt en hel del av sina böcker från husbilen i olika sammanhang.

Anders H Blomström kallar sig själv indieförfattare. Han passar på att ryta till mot både nätbokhandlare och distributörer som han menar bygger dyra trösklar för de allra minsta förlagen.

En förbannad indieförfattare tänker högt

Text: Anders H Blomström

Om – eller när – Amazon kommer till Sverige. Då kommer en del i bokbranschen klara omställningen. Andra kommer försvinna. En mätare på vilka som blir kvar, det kan mycket väl vara hur de förhåller sig till oss indieförfattare. När återförsäljarna hävdar att vissa böcker är för dyra och vill låta författarna och de små förlagen ta stöten. Eller när de kräver att den fria leveransmånadens kredit skall förlängas med två månader, igen på bekostnad av de små. Då förvånas jag över hur lite de stora jättarna verkar ha fattat av den förändring som redan är på gång.

Kanske är det min bror Eriks förtjänst att jag blev författare. Jag har alltid skrivit, men han sa en gång att mitt språk var romanens och att jag borde bli författare. Så när min chef tvingade mig ta ut innestående barnledighet, då började jag skriva på min första roman.

Bland förlagens refuseringar fanns tre som verkligen läst och kom med positiva omdömen. Inte så illa, var visst på rätt väg. Att man kunde anställa lektör och redaktör själv hade jag ingen aning om då, 2010. Bestämde mig för att ge ut boken och räknade med några tiotusen i förlust. Såg det som läropengar. Till min förvåning så fick jag igen mina utlägg. Trots att jag skapat en inbunden pocket genom att trycka in sexhundra sidor på fyrahundra.

Då började jag skriva på min nästa bok.

Jag valde medvetet en stor och tydlig målgrupp, de många tiotusentals besökarna av Medeltidsveckan varje år. För Eldskytten är inte bara en medeltidsdeckare, utan även en bok om Valdemar Atterdags invasion av Gotland 1361. Utgick från att boken skulle kunna säljas under många år. Vågade trycka en ovanligt stor förstaupplaga på 4 200 böcker.

Till min förvåning blev Eldskytten nominerad till Årets bästa deckardebut 2016 internt inom Deckarakademin. Men ingen utsågs det året. Blev ändå jag som gjorde det vinnaren brukar få göra, att tala på Deckarvännernas årsmöte. Året därpå satt jag vid hedersbordet och lyssnade på Niklas Natt och Dag med 1793.

Blev trots allt utsedd till Årets bästa deckardebut 2016, men av Deckarlogg istället.
Än viktigare var att boken uppmärksammades av flera av de stora förlagen och av den agent som representerar de flesta stora deckarförfattarna. Då min nästa bok är en kärleksroman och inte en deckare, så uppmanades jag att skicka in mina två nästa manus.

Jag hade lyckats med att hamna på förlagens nyfikenhetslista, det första stora klivet som författare. Mina manus kommer bli lästa direkt de lämnats in till några av de stora förlagen framöver. Så nu gäller det att bevisa att jag kan skriva mer än en bra bok. Särskilt deckare. Klart taktisk miss att byte genre. En miss, trots att råmanuset till nästa bok i två år i rad gått till final i Harlequins romancetävling. Men blev nöjd med resultatet. Ge mig fri ser jag som en svensk Outlander, fast utan inslag av Sci-Fi. Släpps i augusti. Skriver nu för fullt på Smutsiga hjärtan, min nästa deckare.

Anders H Blomström ser till att synas när han gör signeringar av sin bok Eldskytten.

Att ha lyckats skriva en bra bok, det betyder inte ett dugg om jag inte kan skriva fler bra böcker. Men flera förlag blev intresserade av Ge mig fri, min nästa bok. Två av de stora tvekade. Så mycket att mitt manus gick ut på en andra läsning.

erbjöds jag kontrakt av ett mindre men seriöst förlag, med flera bästsäljande författare. Men då snurrade det till. Visste inte vad jag ville. Inte minst för att jag hade lovat mina läsare att komma ut med nästa bok nu i år, inte nästa eller året därpå. Det slutade med att jag lät kontraktet glida mig ur händerna.

När jag pustat ut efter den persen, och Ge mig fri låg där färdigtryckt, då började jag fundera på var jag stod. Eldskytten sålde bra. Så bra att den inte bara finansierat sig själv. Den hade även finansierat nästa bok Ge mig fri. Lektörer, redaktör, omslag, sättning, korrektur, tryckning …

Ändå funderade bokhandelskedjorna inte ens på att köpa in Eldskytten. Märkligt! Fast det är klart, jag måste ju bevisa att jag förmår skriva mer än en bra bok för att vara intressant.
Men kunde bokhandelskedjorna ens köpa in mina böcker, om de skulle vilja? Det började jag fundera på. Och svaret det blev till min förundran ett dundrande NEJ.

Dyra distributörsavtal för att få sälja

Bestämde mig för att försöka begripa. Så jag kontaktade de tre bokhandelskedjornas inköpare. De som nu håller på att bli två. Och jag kontaktade ICA Maxis inköpare. Fick ungefär samma svar. Måste ingå avtal med Förlagssystem. Den sortens avtal där minsta kostnad är 3 000 kr i månaden. Alltså jag måste redan ha avtal INNAN jag blev inköpt! INNAN jag visste något om graden av motpartens engagemang. Menade de verkligen det? Jo, så uppfattade jag det. Kändes inte bara oseriöst, utan som ett slag i ansiktet.
Det var då jag blev förbannad. Om min bok var säljbar och en god affär eller inte, det betydde inget. Det fanns inte ens på inköparnas dagordning.

Jo, jag vet. Bokbranschen är en riggad storköpsmarknad som stänger oss oberoende författare ute. Det har jag fått höra många gånger. Men att det var så här galet, det hade jag inte fattat förrän nu.

Självklart så skall ingen bokhandlare köpa in böcker som de inte tror de kan sälja. Vi gråter alla tårar varje gång en pressad bokhandlare tvingas ge upp. Lika självklart är det att distributörerna inte kan hålla böcker i lager som bara står där och dammar. Böcker som bara ligger där som författarnas oförlösta drömmar. Och visst, det är väl mycket därför de tar ut så stora fasta kostnader.

Men vi indieförfattare är här för att stanna. Kvalitén på våra böcker stiger snabbt och vi blir bara fler och fler. Och är det något Amazon visar, så är det att vi blir kvar och att det är mellanhänderna som försvinner. De främsta av oss där över på andra sidan oceanen, som Bella Forrest, Mark Dawson och många andra. De tjänar så mycket på att vara just indieförfattare att de svenska förlagen bara kan erbjuda betydligt sämre villkor än vad de redan har.

En amerikansk förlagd författare får 15 % i royalty. Kostar boken 4,99 dollar och Amazon tar 30 %, då får författaren 0,52 cent per bok. En indieförfattare tar hem 70 % av 4,99. Får 3,49 dollar per bok. En indieförfattare tjänar alltså sju gånger mer än en förlagd författare. Fast i Sverige kommer skillnaden bli mindre, för svenska förlag har trots allt bättre avtal än amerikanska.

Amazon sätter inga priser. Det gör författarna och förlagen. Men Amazon använder styrmedel. E-böcker mellan 2,99 och 9,99 dollar får 70 % i royalty till utgivaren. Över och under ges bara 35 % i royalty. De traditionella förlagen ligger alla över 9,99. Att köparna kan välja att köpa två e-böcker till samma pris som en förlagsutgiven gör att indieförfattarna gradvis ökat sin andel av försäljningen. (Källa: Tina Back, styrelsemedlem i Egenutgivarna.)

De stora förlagen, bokhandlarna och distributörerna måste bli mycket mer medvetna om hur de agerar som grindvakter som stänger oss indieförfattare ute. Och jag menar det, det är bara de av er som fattar att detta inte håller på sikt som kommer klara av den framtid som redan är här.

Fast det finns ljus i mörkret. Stjärndistribution förändrar sina villkor i höst. De nya villkoren kommer i september enligt planen. Det andra steget Enkla avtalet ligger kvar med sin fasta kostnad på 472 kr per månad. Men första steget Standardavtalet och det tredje steget Volymavtalet kommer förändras.

Peter Boqvist, vi små måste få möjlighet att växa in i kostymen lite gradvis. Vi måste bli erbjudna ett standardavtal, första steget på trappan, där kostnader och risker upplevs som rimliga. Inte bara av jättarna, utan även av oss. Så är det inte nu. Den verklighet vi tycker oss se är en där bokhandlarna och distributörerna slänger en orimligt stor del av risken i knät på oss.

Peter, jag har inget svar på vad som är rim och reson. På vad som är en möjlig väg framåt. Min erfarenhet och utblick är för liten för det. Men en sak är jag stensäker på. Branschen har i längden inte råd att stänga oss ute. Så lyckas du skapa en distributionsmodell som upplevs som rimlig av både stora och små, då är du en framtidsman!

Men en detalj vet jag att du inte tagit till dig ännu. Det att vi små aldrig skall behöva betala dyra fraktkostnader. All frakt bör ske till de låga priser ni jättar åtnjuter. Jovisst, branschen löser det här redan – ibland. Till exempel för de av oss som har direktavtal.

Peter Boqvist, jag hoppas att du och Stjärndistribution lyckas glänta på den grind som stänger oss indieförfattare ute.

Det enda Amazon egentligen är bra på, det är att sälja rätt bok till rätt läsare. Det är de mycket bättre på än Bokus och Adlibris. Fast mest så handlar allt det här om att internet i sig gör att författarna kommer kunna rensa bort kostsamma och föråldrade mellanhänder. För att överleva in i framtiden måste Bokbranschen klara av att leverera kvalitet och det till lägsta kostnad. Men de måste även kunna erbjuda författarna och de små förlagen rimliga villkor. Att de idag ofta väljer motsatt väg, det har vi sett allt för många exempel på den senaste tiden. Just detta gör bara Amazon till ett ännu större hot. För er, inte för oss.

Vi små är en partner som allt för ofta ställs till sidan. Växande misstroende, det har ni stora i längden inte råd med. Partners lyssnar på varandra, respekterar varandras villkor. Som det är nu är många av oss övertygade om att ni giganter försöker vältra över allt fler kostnader och risker i vårt knä. Fattar ni inte att det inte håller? Vi kommer finnas kvar. Kommer ni?

Om gästbloggaren:
Anders H Blomström är läraren som hoppade av och skrev en riktigt bra bok. En bok han säljer själv med framgång i sitt Horneman Förlag. Nu ställer han sig frågan: Måste man som indieförfattare antingen förvandla sig själv till säljare, eller bli uppraggad av det stora förlaget?

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL