Kickstartern som överträffade alla förväntningar

Sagospelet Äventyr, Eloso Förlag.

Björn Flintberg summerar den crowdfunding-kampanj han genomförde tidigare i höst för Sagospelet Äventyr. Det är definitivt inte sista gången han väljer att använda Kickstarter för ett bokprojekt.

I augusti skrev vi om författaren och förläggaren Björn Flintberg på Eloso förlag som kört igång en crowdfunding-kampanj via Kickstarter för Sagospelet Äventyr – Välkommen till Masona. Då hade han fått in 130 000 kronor på bara en vecka vilket var långt över målet på 30 000 kronor.

Nu är kampanjen avslutad och med hjälp av 341 personer fick Björn och hans gäng in hela 239 252 kronor. Dags att summera resultatet utöver det rent ekonomiska.

Hur gick Kickstartern om du ska summera?
– Vi är otroligt tacksamma för det enorma stöd vi fick, nästan en kvarts miljon kronor vilket gjorde att vi kunde ge ut sex produkter istället för bara en. Det var oerhört mycket arbete både före, under och efter men det har varit en fantastisk resa.

Vilka erfarenheter fick du med dig från denna Kickstarter?
– Jag har gjort Kickstarterkampanjer förr, men den här var mycket lärorik. Framför allt förarbetet med att samla in och hantera enkäter, information och logistikflöden har varit områden där jag lärt mig mycket. Att Kickstarters egen enkät är ganska dålig, att folk använder ofta gamla mailadresskonton på Kickstarter så det är inte den de läser av sedan vilket gör att många inte får informationen alls. Det var en viktig lärdom som jag inte behövt tänka så mycket på i tidigare kampanjer jag kört, då de antingen varit mindre eller heldigitala.

Vad var bäst/sämst?
– Bäst var det enorma stödet från våra backare som hejat på oss hela tiden och som inte väjt när vi haft frågor utan ställt upp och svarat. Sämst har nog varit att försöka samordna alla produktionsdelar på kort tid så att folk skulle få ut paketen inför julen. Bara 25 procent av alla kampanjer håller tiden för leverans, men vi klarade det.

Vad har ni gjort sedan Kickstartern tog slut?
– Den är inte slut än, om man ska se det som så. Vi håller just nu på med uppföljning av paket som försvunnit hos Postnord och DHL, korrigeringar av några felplock, kompletteringar och annat smått och gott, och sedan handlar det mycket om marknadsföring och arbetet utåt. Vi har haft många butiker som följt upp och Musikhjälpen hörde även av sig och ville göra en intervju med Daniel första natten när man kört igång – det känns kul. Sedan har vi en hel del digitalt extramaterial som vi behöver bygga för att kunna slutleverera i mars till våra backare så än är det inte över.

Hur har det påverkat förlaget?
– Det har gjort att vi vågat gasa och att vi ser att det går att göra Kickstarterkampanjer som faktiskt fungerar. Vi har hela tiden satsat på att ha bra och kvalitativa produktioner och jag tror det lönar sig i längden. Folk får våra saker och ser att det är gediget arbete som ligger bakom.

Planerar ni några nya titlar/produkter och någon ny Kickstarter för 2018?
– Ja, vi har signerat två barnboksförfattare som kommer skriva varsin bok i sagovärlden Masona. Vi släpper även Kickstarter för vårt första brädspel, om jakten på skatter i en isgruva långt uppe i de norra bergen i sagovärlden. Arbete pågår också med en helt ny Monsterbok. Den tidigare var väldigt uppskattad men är helt slutsåld. Utöver det planerar förlaget även två helt andra produktlinjer som kommer se dagens ljus – kanske via Kickstarter.

Förlagets webbshop >>

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL