Succé för crowdfunding av böcker till rollspelsäventyr

Sagospelet Äventyr, Eloso Förlag.

Författaren och förläggaren Björn Flintberg genomför just nu sin tredje crowdfunding som blivit en fullträff. Målet nåddes redan efter några timmar.

– Helt fantastiskt. Vi satte ett blygsamt mål på 30 000 kronor. Jag räknade med 40 000 och hoppades att vi kanske, kanske skulle nå 50 000. Efter en vecka är vi uppe i 130.000 och det bara fortsätter. Så visst är vi nöjda på alla sätt och vis, säger Björn Flintberg.

Crowdfundingen pågår just nu på Kickstarter och projektet heter Sagospelet Äventyr – Välkommen till Masona. Det är inte första gången Björn Flintberg testar crowdfunding som finansieringsmodell.

– Min första crowdfunding var ideell och handlade om att få Glenn Greenwald, journalisten som blev Edward Snowdens språkrör, som gäst på Mediedagarna i Göteborg. De hade tema yttrandefrihet och mediernas roll, och organisationen jag jobbade med ville gärna få dit någon som kunde prata om vikten av att ha en transparens för myndigheter. Snowden själv var svårt att få dit, men Greenwald lyckades vi få tag i, efter en ganska mödosam och tung kampanj som var helt bidragsberoende och där vi egentligen inte hade mycket att erbjuda, säger Björn.

Även denna crowdfunding nådde målet, totalt samlade de in 111 047 kronor.

– Vi satte ihop en konferens i samband med mediedagarna och ordnade med biljetter, t-shirts och föreläsare dit, och så blev det lite av ett paket. Det gick i mål, men bara tack vare ett par oerhört generösa sponsorer och lite bidrag från oss organisatörer också.

Björns andra försök på crowdfunding var för rollspelsboken Historiska Äventyr i Göteborg. Den drog in 20 670 kronor.

– Det var Eloso Förlags första utgivning och det var i samarbete med Göteborgs Stadsmuseum. De ville ha något som kunde aktivera de många ungdomar som passerar genom museet varje år och vi skapade tre berättelser för perioden 1500-1700 där deltagaren fick ta rollen av en ung person i Göteborg för att uppleva en interaktiv saga där de själva var protagonister. Det är ju egentligen det rollspel är – interaktiva berättelser där läsaren förvandlas till deltagare istället för åskådare, säger Björn Flintberg.

Björn Flintberg är entreprenör och författare. Han skrev boken Kraschen som kom ut hösten 2014 och byggde på hans erfarenheter av att genomgå en konkurs som företagare. Sedan dess har han satsat på sitt författarskap och dragit igång ett förlag.

Hans intresse för rollspel ledde till det nya aktuella projektet.

– Sagospelet Äventyr är ett rollspel med fem år på nacken. Jag träffade skaparen Daniel Lehto i samband med Historiska Äventyr där jag skrev texterna och hans sagospel bidrog med regler och system för berättandet. Vi kom så bra överens att jag köpte över honom från hans tidigare förlag då kontraktet ändå skulle gått ut i september och så bestämde vi oss för att storsatsa. Eftersom förlaget är litet och risken skulle bli stor bestämde vi oss för en Kickstarter, säger Björn Flintberg.

En crowdfunding bygger på att engagera framtida kunder att stötta ett projekt ekonomiskt.

– Vi har ett upplägg där man kan antingen förhandsboka själva regelboken, eller boken plus något ur tidigare utgivning. Men för några hundralappar till kan man få en hel box, med regelbok, tärningar, spelfigurer, två världsböcker, tre kartor och en pysselbok för de minsta. Sagospelet Äventyr är ett sagorollspel, riktat mot familjer som har barn i åldern 5-12. Det är ett sätt att berätta sagor men göra det mer levande. Förutom traditionellt rollspel har vi byggt in mycket lek och andra aktiviteter och lutar oss lite mot styrdokument för skola och fritidshem.

Kickstartersidan för Sagospelet Äventyr.
Kickstartersidan för Sagospelet Äventyr.

Den som studerar andra crowdfundingprojekt ser snabbt att det ofta erbjuds valmöjligheter för den som vill stötta.

– Själva kickstartern har flera nivåer, från 200kr för bara regelboken, till 1000 kronor om du vill ha alla produkter i paketet (totalt 6 tryckprodukter plus en massa extra). Då får du dessutom namnge en prins eller prinsessa i kungariket. Vi har jobbat två månader innan med att bygga upp förväntningar, skapa fler följare på Facebook, gjort om hemsidan, börjat med nyhetsbrev och en massa andra för-aktiviteter för att kunna få resultat direkt.

Vad tror du är de främsta fallgroparna för den som satsar på crowdfunding, vilka misstag bör man undvika?

– Det allra vanligaste är nog att man sätter målet för högt. Det finns flera plattformar att söka medel på men Kickstarter är ojämförligt störst och man når därmed fler den vägen. Men där är det också så att om du inte når målet så får du inte en krona, då går alla pengarna tillbaka till backarna. Du måste alltså nå målet, så sök mindre än du behöver, fundera ut vad du tror du kan få. Var realistisk, säger Björn.

– Och akta dig för att inte tänka till kring extramålen, det som kallas ”stretch goals”. Jag vet mer än en bekant som nästan blivit ruinerad med alla extragrejor som skulle ordnas, fixas och produceras på nästan ingen tid alls, med mycket höga kostnader. Och glöm inte att frakt kan bli dyr om du har flera olika belöningar som ska skickas ut vid flera tillfällen.

Vad händer när en crowdfunding når det uppsatta målet? Det är ju lätt att tänka att folk blir mindre engagerade när de ser att det är finansierat. Det är inte helt sant, många vill vara med och stötta något som går bra. Vara en del av framgången. Men som ytterligare incitament sätter man ofta ”stretch goals”.

– Vi satte en del ambitiösa extramål mellan trettio och hundra tusen. Där la vi ribban med att lägga allting i en exklusiv box. Flera av de målen vi hade där på vägen kostade också pengar men det var medvetet för att också motivera folk att hjälpa oss bygga vidare, mot nästa spännande mål. Nu har vi mål mellan 100-200 som handlar mycket om digitalt extramaterial och unika prylar som man bara kan få via Kickstartern och inte kommer finnas i butik alls. Det har handlat om extrasidor, fler kartor, en box med tärningar, nya äventyr, kampanjer på nätet, startmaterial och kom-igång hjälp. Vi vill ju det ska vara lättillgängligt för familjer som inte har prövat på det här tidigare, säger Björn Flintberg.

Och hur ska man tänka kring nivåerna, lägsta respektive högsta?

– När det gäller nivåerna bör man ha en nivå på 100-150 kronor för de som bara vill ha en produkt. Du bör också ha en eller flera alternativ runt 400-600 som är vad folk kan tänka sig betala för rollspel – för vanlig litteratur skulle jag tro att det är något lägre, säg 300-350 kronor. Då måste det ingå något mer än bara en extra produkt eller ett tack i boken för bidraget. Man måste få något för det. Kanske en t-shirt? En mugg? Men allra bäst är sådant som ger erkännande eller inflytande och som inte kräver fysiska varor. Folk kan räkna. En t-shirt kostar inte 200 kronor. Så tänk till, inte utifrån vad du vill ge bort, utan efter vad folk skulle tycka vara spännande, säger Björn.

– Den högsta nivån kan ligga på 1000kr och uppåt. Vi fick tipset att ha en riktigt hög nivå för de riktigt galna. Även om ingen tar den så tycker folk det är spännande att det finns många alternativ. De där 100-150 kronorna känns inte som en stor investering om man tittar på högsta nivån som kanske ligger på 5000 kronor.

Slutligen, adressen till Kickstartern för den som vill veta mer om projektet och inspireras. Eller kanske är intresserad själv och har barn eller bekanta med barn i rätt ålder?
https://www.kickstarter.com/projects/1741580993/sagospelet-aventyr-valkommen-till-masona

Björn Flintbergs tips till andra crowdfundare:

1. Börja i tid. Du måste börja prata om din bok långt innan det är dags.

2. Fundera ut vad du kan hitta på för mål som inte bara innebär boken. Det är ju lätt hänt att man kan betala 150kr för en bok, men folk gillar att ha olika nivåer att välja på. Kan man kanske få omslaget som ett konsttryck? Signerat av omslagsartisten? Eller kan backa på en högre nivå och få förekomma i boken som en statist i berättelsen? Eller bara få sitt namn i boken? Att fundera ut vad de som stödjer dig går igång på är halva nyckeln till framgång. Glöm inte att du kan börja med att erbjuda boken som pocket och sedan i takt med extramål erbjuda bättre papper, inbundet, kanske ett läsband eller uv-lack på framsidan. Att utöka kvalitén är klassiska extramål.

3. Gör en video. Det finns statistik på att de som har video mer än dubblar chansen att lyckas jämfört med de som inte har en video. Ju högre kvalitet du kan få – desto bättre, men det är bättre med att du engagerat pratar för din bok i en trevlig miljö även om du inte har någon annan budget än det lokala biblioteket och en iPhone att filma med.

4. Kommunicera ofta och transparent med dina fans. Ge dem insyn i din skrivprocess, dela med dig av smakprov. De backar upp dig med pengar för att de tror på dig. Ge dem anledning att göra det.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL