Kodnamn M5: arbetet bakom kulisserna med nya Millennium-boken

Den 7 september 2017 släpps nya Millenniumboken av David Lagercrantz som inleder en galen höst. Planeringen hos Norstedts inför lanseringen har pågått länge. Boktugg tar dig med bakom kulisserna.

– Arbetet med M5, som vi kallar den, började egentligen i oktober 2016 då vi tillsatte en projektgrupp och började göra upp tidsplanen. Det har gått två år sedan vi släppte den förra boken och då visste vi inte att det skulle bli en trilogi utan bara att det var en fristående fortsättning på Stieg Larssons succéböcker, säger Kajsa Loord, kommunikationsansvarig på Norstedts och projektledare för M5.

Olle Lidbom och Kajsa Loord är två av dem som jobbat med kommunikationen kring Millenium 5. Foto: Göran Segeholm
Olle Lidbom och Kajsa Loord är två av dem som jobbat med kommunikationen kring Millenium 5. Foto: Göran Segeholm

När vi träffas i Norstedtshuset på Riddarholmen i augusti 2017 är det fortfarande två veckor kvar till släppet av Mannen som sökte sin skugga – Millennium 5 och förberedelserna går in i ett slutskede när mer och mer information släpps till media. Den 4 september publicerar Aftonbladet hela det första kapitlet ur boken som en del av lanseringens slutspurt.

Det är ett helt team som jobbat länge med boken. Projektledaren Kajsa, förläggaren Eva Gedin och hennes medarbetare på redaktionen, Linda Altrov Berg på förlagsagenturen, Hedlund Agency som representerar David Lagercrantz och Moggliden (bolaget som förvaltar rättigheterna efter Stieg Larsson). Plus fler PR-personer och andra på Norstedts som är inblandade i olika moment.

Millennium 5 ges ut i mer än 26 länder samtidigt

Lanseringen av en ny bok i Millenniumserien liknar egentligen inget annat som görs i Sverige. Minst 26 länder släpper boken samtidigt, rättigheter är sålda till ytterligare elva länder och förhandlingar pågår med fler.

– Det som sker den 7 september är bara toppen på ett isberg. Det praktiska arbetet började egentligen i januari. Då tog vi fram de flesta bilderna och videor med David exempelvis, säger Kajsa.

Det var en lärdom från förra gången, förlagen i utlandet har fått betydligt mer förhandsinformation och material. I februari tog Norstedts fram ett grafiskt manér tillsammans med reklambyrån Svenssons Reklam. Det är tänkt att användas i hela världen. Hittills har sex länder (USA, UK, Kanada, Slovakien, Polen och Norge) köpt materialet.

– Förutom en grafisk profil med typsnitt och färger har vi trailers, ställ för bokhandel, påsar, ja allt möjligt material. Inte minst taglines att översätta, säger Kajsa.

En del länder har valt den svenska designen på omslaget medan andra har en helt annan stil. Slovenien, Slovakien och Spanien.
En del länder har valt den svenska designen på omslaget medan andra har en helt annan stil. Slovenien, Slovakien och Spanien.

Samtidigt har det pågått ett arbete med själva boken, David Lagercrantz manus har redigerats och korrekturlästs på svenska och översatts till mängder av språk. Det här kräver en ordentlig planering.

– Det är otroligt viktigt att upprätta och följa en tidsplan när man ska samordna samtidig utgivning med så många länder. Det här är ju ett helt annat arbete än när man ger ut en ”vanlig” bok som man ska sälja bara på egen marknad, säger Eva Gedin, förläggare på Norstedts.

– Redan för M4, Det som inte dödar oss, följde vi en upplagd tidsplan som funkade bra så vi gjorde på samma sätt för M5. Hösten 2016 fick vi in manus från David, i februari 2017 levererade vi ett färdigt korrektur till alla de förlag som planerade samtidig utgivning, för leverans till översättare.

Precis som med fjärde boken har dessa manusfiler omgärdats av säkerhetsrutiner.

– Manus (låst pdf) skickades till de utländska förlagen via en säker mejltjänst, inte via vanliga Norstedts-mejlen. Det krävdes två lösenord för att komma åt manus: ett för att alls komma åt mejlen, ett för att öppna pdf:en. Dessa hade skickats i separata mejl. Med varje förlag har vi skrivit separata sekretessavtal i samband med kontraktsskrivandet, så att det inte ska läcka inhouse någonstans, berättar Linda Altrov Berg på Norstedts Agency.

De utländska förlagen har löpande fått utskick och information från teamet på Norstedts sedan i slutet av hösten 2016 fram till utgivning.

Det amerikanska omslaget. Till slut kunde förlagen i USA och UK enas om den engelska titeln.
Det amerikanska omslaget. Till slut kunde förlagen i USA och UK enas om den engelska titeln.

Titeln Mannen som sökte sin skugga har också översatts, men där har olika länder valt att göra vissa avvikelser. På engelska heter den The Girl Who Takes an Eye for an Eye och marknadsförs som A Lisbeth Salander novel. Men den kunde ha fått en annan titel.

Har det varit några diskussioner kring vad boken ska heta i olika länder?
– Ja, den här gången extra mycket faktiskt. Vi och rättighetsinnehavarna ska ju också godkänna titel. Men det var inte det som var problemet. Problemet var att den engelska och den amerikanske förläggaren inte kom överens! Vi träffades till slut hemma hos Sonny Mehta för att försöka komma till ett beslut. Jag fick medla. Men det blev bra till slut och alla blev nöjda, berättar Eva Gedin.

Förväntningarna är höga hos både förlag och läsare på ett manus alla vet kommer att läsas av miljoner och som dessutom hundratals personer på förlag runt om i världen ska granska?

– Ja, det är en jäkla press faktiskt. Man får undvika att tänka på hur megastort projektet är, och bara jobba med manus och bok som med vilken annan bok som helst, och helt enkelt göra sitt jobb så bra som möjligt, säger Eva Gedin.

Hur många är det som jobbat med det svenska manuset?
– Initialt är det bara David och jag och redaktör som läser och arbetar med texten.

En fråga som Eva Gedin stöter på ofta är vilka förväntningar hon och förlaget har på försäljningen?

– Den frågan får jag alltid. Och jag svarar ärligt varje gång att jag blir alltid lika tagen över hur stort allting blir kring en Millenniumbok, säger Eva Gedin.

Även om Norstedts har en del stora författarskap, just nu är storsäljaren Elena Ferrante, så är proportionerna kring Millenniumserien gigantiska. De tre första böckerna i serien, den ursprungliga Millenniumtrilogin har sålt i över 83 miljoner exemplar. Den fjärde boken har “bara” sålt i sex miljoner exemplar varav drygt en halv miljon i Sverige. Inte i nivå med Stieg Larssons tre böcker, men siffror som nästan ingen svensk författare är i närheten av på en enskild titel.

– Det är enorma siffror. Även sett ur ett internationellt perspektiv är det här en stor titel och få böcker som säljer i de här upplagorna. Dan Browns nya bok Origin senarelades exempelvis till oktober eftersom M5 släpps i september. Det är ovanligt, säger Olle Lidbom, kommunikationschef på Norstedts.

Alla inblandade jobbar med sekretessavtal för att minimera risken att manuset dyker upp på någon piratsajt före utgivningsdagen. Här finns en fördel i att alla förlag som ger ut M5 också tidigare gett ut del 1-4 i serien.

– Det finns en lång erfarenhet nu. Däremot kan man säga att det är en helt annan sekretess på de två senaste böckerna än det var på del 1-3 som inte var en förväntad bästsäljare internationellt.

David Lagercrantz Millennium 5 on tour

Marknadsbudgeten ligger på samma nivå som för fjärde Millenniumboken. Det finns förstås en tydlig fördel i att detta är femte boken i en serie och den andra i Lagercrantz eftersom man vet att det finns ett intresse.

– Vi vet hur återförsäljarna resonerar och de vet vad de kan förvänta sig att sälja eftersom de vet exakt vad förra boken sålde. Vi träffade dem tidigt för att kunna skräddarsy lanseringen med dem, säger Kajsa.

Åsa Steen sköter PR och synkar alla de svenska medieframträdandena. Det är ett omfattande schema för intervjuer även denna gång.

– Alla vill prata med David. Han har redan suttit i massor av intervjuer på Norstedts under hela våren, både för svensk och utländsk media. Efter släppet så åker han iväg utomlands och är i princip borta hela september-oktober, säger Kajsa.

Men den 7 september är David Lagercrantz i Sverige på den svenska lanseringen som ska ske på Operaterassen – där man råkar ha utsikt över Norstedts förlagshus. Att ha författaren på plats är inte heller givet vid en internationell lansering av den här storleken.

– Vi har ju ofta internationella författare som kommer hit och tillbringar en eller två dagar i Sverige. Men det är ovanligt med en svensk författare som är så här stor internationellt, säger Kajsa.

David Lagercrantz kör en turné som börjar i London och vidare till Italien, Spanien, Frankrike, USA (där det blir en dryg vecka) och sedan Bokmässan i Göteborg, Portugal och Tyskland mm. Ett hektiskt schema. För de utländska förlagen är den här lanseringen nästan större än förra boken eftersom de nu har säljsiffror att gå på.

– Vi är väldigt glada över att vi kan ha honom på Bokmässan, det är väldigt stort för oss. Senast han signerade där var det långa köer runt hela montern, minns Olle Lidbom.

David Lagercrantz och Norstedts skulle spela in en video inför släppet av Millenium 5 när de sprang på en grupp turister - som var ute på en Milleniumvandring. Foto: Norstedts
David Lagercrantz och Norstedts skulle spela in en video inför släppet av Millennium 5 när de sprang på en grupp turister – som var ute på en Millenniumvandring. Foto: Norstedts

En kul episod som visar hur stor han är utanför Sverige inträffade när Norstedts spelade in en Millenniumtrailer med David Lagercrantz i Stockholm på de platser där böckerna utspelat sig. Då träffade de plötsligt på en grupp turister som gick en Millenniumvandring och som genast kände igen författaren och blev alldeles till sig.

Alla vill ha David Lagercrantz i sin bokhandel

Även om David Lagercrantz var en etablerad författare och inte direkt okänd efter framgångarna med Zlatanbiografin så var det med M4 som han tog steget till att bli kändis även långt utanför bokbranschen.

Är det någon författare som bokhandlare skulle älska att ha på en signering är det förstås Lagercrantz i samband med Millenniumsläppet.

– Det är många bokhandlare och arrangörer som efterfrågar honom men det är svårt att pussla ihop med schemat. Vi har försökt sprida de få framträdanden han gör över landet. Men David behöver ju också lite ledigt de få tillfällen han är i Sverige i höst, säger Kajsa.

När det gäller utgivningsdatum så ligger det en månad senare än förra boken gjorde. Det datumet 2015 valdes av en speciell anledning.

– Det var på dagen tio år efter att den allra första Millenniumboken kom ut 2005. Den här gången visste vi att vi ville ha utgivningen på hösten men att augusti var lite tight efter semestrar så vi lade den ett par veckor senare, i början av september istället.

Även om det är en internationell lansering och samtidigt släpp i flera länder så väljer vissa länder att anpassa datumet efter när David Lagercrantz kan vara på plats. Exempelvis släpps den i USA först den 12 september medan UK och Tyskland kör den 7 september.

– Det är ju en lyx för oss jämfört med exempelvis Dan Brown och andra engelska författare som har ett globalt releasedatum. Det är inte så många som köper boken på svenska för att hinna läsa den före alla andra, säger Olle Lidbom med ett leende.

Så hur många exemplar trycks då av svenska M5-boken?
– Vi har lärt oss att förhandsbeställningar är en sak och försäljning en annan. Vi har en budgeterad upplaga internt och alla har lagt stora förhandsordrar. Men när det närmar sig och efter släppet så sitter vi och bevakar försäljningen hela tiden och gör prognoser timme för timme, säger Olle Lidbom.

Att trycka till en ny upplaga tar åtta-tio dagar. Boken släpps naturligtvis samtidigt som ljudbok och ebok. Den är tillgänglig direkt i streamingtjänsterna.

– Millennium 4 var den mest sålda boken i alla olika format 2015 den månaden den släpptes. Det är ju lite olika målgrupper som läser inbundet, ebok respektive lyssnar på ljudböcker. Vi kan inte se att det kannibaliserar och det kostar ju fortfarande pengar för konsumenten, säger Olle Lidbom.

Ännu fler omslagsvarianter på Millennium 5.
Ännu fler omslagsvarianter på Millennium 5. Längst till höger omslaget för UK.

Framöver händer det också andra saker kring Millennium som Norstedts hoppas ska ge ytterligare press. Det blir nämligen Hollywoodfilm av Millennium 4, den börjar spelas in i höst/vinter förmodligen och får premiär 2018.

– Det är jättekul. Vi hoppas förstås att det kommer till Sverige och spelar in, men det vet vi inte ännu, säger Kajsa Loord.

Och det är redan klart att det blir en M6:a också som släpps 2019. Kanske kommer Millenniumserien då att passera 100 miljoner sålda exemplar.

– Vi har signade och klara avtal med 35 länder för M5, flera avtal förhandlas fortfarande och kommer att bli klara den närmsta tiden. Bok 6 är också såld till lika många länder, säger Linda Altrov Berg.

Efter alla förberedelser är det nu dags att sätta M5 i läsarnas händer.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL