Motorik med alla sinnen : grund för barns lärande

Motorik med alla sinnen : grund för barns lärande
Författare
Förlag Gothia Kompetens AB
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor175
Vikt291 gr
Utgiven2023-11-09
SABDode
ISBN 9789177413608

<strong>Tips, &ouml;vningar och inspiration f&ouml;r att st&ouml;dja barns utveckling av grundl&auml;ggande motoriska f&auml;rdigheter.</strong>

Motorik &auml;r f&ouml;r m&aring;nga synonymt med r&ouml;relse, men det &auml;r s&aring; mycket mer. Grundmotoriska f&ouml;rm&aring;gor, integrerade reflexer, sinnenas samspel och &aring;lderstypisk motorisk utveckling &auml;r grunden f&ouml;r barns utveckling och l&auml;rande &ndash; b&aring;de h&auml;r och nu och i framtiden. V&auml;l utvecklad motorik i n&auml;ra samarbete med sinnena gynnar barn p&aring; m&aring;nga s&auml;tt s&aring;v&auml;l fysiskt och kognitivt som psykiskt och socialt.

Men vad g&ouml;r man n&auml;r ett barn beh&ouml;ver st&ouml;d i att utveckla sina motoriska f&auml;rdigheter? F&ouml;rskolan har i uppdrag att fr&auml;mja barns fysiska h&auml;lsa, motoriska utveckling och v&auml;lbefinnande. Detta inneb&auml;r att pedagoger beh&ouml;ver ha kunskap om barns motoriska utveckling och f&ouml;rm&aring;gor f&ouml;r att kunna planera och genomf&ouml;ra l&auml;mpliga aktiviteter.

Boken beskriver l&auml;ttfattligt och tydligt varf&ouml;r motorisk och sensomotorisk utveckling &auml;r s&aring; viktigt och vilka sv&aring;righeter det kan leda till om barn inte har f&ouml;rm&aring;gorna. Den beskriver ocks&aring; hur man kan arbeta med detta p&aring; ett strukturerat och m&aring;linriktat s&auml;tt. F&ouml;rfattarna ger m&aring;nga f&ouml;rslag p&aring; &ouml;vningar och lekar som st&ouml;djer barns utveckling och som kan tj&auml;na som inspiration i undervisningen.

Boken v&auml;nder sig fr&auml;mst till yrkesverksamma inom f&ouml;rskolan men kan ocks&aring; l&auml;sas med stor beh&aring;llning av andra som arbetar med barn, till exempel inom barnh&auml;lsov&aring;rden, samt av f&ouml;r&auml;ldrar och andra som &auml;r intresserade av att fr&auml;mja barns motoriska utveckling.

&Aring;sa Hagdahl &auml;r utbildad sensomotorisk tr&auml;nare som fortbildar, f&ouml;rel&auml;ser och tar emot barn och deras f&ouml;r&auml;ldrar f&ouml;r tr&auml;ningsuppl&auml;gg. Hon har drivit ett flertal skolprojekt inom sensomotorik.

Pernilla Unevik &auml;r f&ouml;rskoll&auml;rare, specialpedagog och utbildad sensomotorisk tr&auml;nare. Hon arbetar som central utvecklingsledare mot f&ouml;rskolor i &Ouml;ster&aring;kers kommun samt fortbildar och f&ouml;rel&auml;ser.

<strong>Uttalande om boken av&nbsp;Hugo Lagercrantz, professor emeritus i barnmedicin:</strong>

&quot;I dag r&ouml;r sig barn oftast f&ouml;r lite, s&auml;rskilt innan de b&ouml;rjar i f&ouml;rskolan. De sitter i barnvagn eller &aring;ker bil i st&auml;llet f&ouml;r att g&aring; sj&auml;lva. Hemma tillbringar de stillasittande allt l&auml;ngre tid framf&ouml;r sk&auml;rmar. D&auml;rf&ouml;r v&auml;lkomnar jag boken Motorik med alla sinnen.

Den &auml;r en utm&auml;rkt v&auml;gledning i hur man kan stimulera barns sinnen och motorik p&aring; ett s&auml;tt som ocks&aring; g&ouml;r det roligt f&ouml;r barnen. Boken inneh&aring;ller ocks&aring; v&auml;rdefull bakgrundsinformation om hj&auml;rnans och motorikens utveckling.

Boken rekommenderas varmt f&ouml;r l&auml;sning av f&ouml;rskoll&auml;rare, speciall&auml;rare, barnpsykologer, barnsk&ouml;tare, barnsjuksk&ouml;terskor och intresserade f&ouml;r&auml;ldrar.&quot;