ANNONS

zoominarium
Zoom har blivit ett givet verktyg i bokbranschen under pandemin. Bild: iStock.

Zoominarierna är här för att stanna – men vad heter de egentligen?

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

Allt fler inbjudningar till digitala seminarier, ibland rentav kallade för zoominarier. Vårt tips: de blir kvar efter pandemin.

Zoom är den mest populära plattformen för seminarier online, är i alla fall min känsla. Visst kan man köra med Facebook Live också, framför allt ifall man ska interagera med vanliga läsare. Men även för dem ger Zoom en mer distraktionsfri upplevelse än Facebook.


ANNONS


Vi har fått åtskilliga inbjudningar. Benämningarna är många: onlineseminarium, webbinarium, digital föreläsning och zoominarie.

Men det där sista är faktiskt språkligt fel. Eftersom ordet bygger på seminarium så blir det zoominarium. Ordet böjs det seminarietflera seminarier så det är korrekt att säga att man varit på flera zoominarier.


ANNONS


Däremot är vi alla zoominariedeltagare. Så långt det språkliga. Notera dock att vi på engelska kan säga zoominar.

Hur amatörmässig får man vara?

Även om vi nu tillbringat drygt ett år i skuggan av en pandemi är de flesta av oss fortfarande nybörjare på Zoom (och andra plattformar som Teams, Google Meet och en rad andra varianter.

Det ställer krav på arrangören att ha koll på hur man mutar dem som lyssnar och att instruera dem som deltar i en panel hur man bör bete sig. Samtidigt är vi rätt förlåtande. Man ska inte glömma att även fysiska föreläsningar kan bjuda på mikrofoner som slutar fungera, projektorer som strejkar och datorsladdar som inte passar ihop.

Men vi blir bättre och bättre. Och jag är helt övertygad om att zoominarierna lever kvar efter pandemin. Fördelarna överväger. 

Fler virtuella författarbesök

På flera håll har bokhandlare berättat om hur de tack vare pandemin fått tillgång till betydligt fler internationella författare. Inte på plats rent fysiskt, men via videolänk.

Räkna med att få se fler sådana event där en författare pratar på en skärm, men ändå kan ta frågor från publiken trots att den sitter i en bokhandel i Sundsvall och författaren i sitt hus i Los Angeles, Barcelona eller Lund.

Eller kanske att ett förlag som ändå flyger in en författare för att göra intervjuer i Stockholm samtidigt kan arrangera så att hen kan göra flera virtuella författarbesök runtom i Sverige?

Fysiskt + digitalt = bokhandelns vinnarrecept?

Men vill vi verkligen sitta tillsammans och titta på en skärm i bokhandeln när vi kan sitta hemma vid datorn och göra det?

Ja, varför inte? Nyckeln är ändå att det är live och att det går att få en interaktivitet genom att författaren till och med kan höra –  och besvara – frågor från publiken.

Om författaren befinner sig i Sverige kan förlaget ordna signerade exemplar som budas till bokhandeln så att de som förbeställt kan få ett signerat exemplar daterat specifikt för den kvällen.

Hybridevent. Det är inte bara de stora bokmässorna i Göteborg, Frankfurt och Umeå som kan göra sådana. Om vi nu ska stötta den lokala bokhandeln.

Annars kan man göra som Dave Eggers och ge oberoende bokhandlare en exklusiv inbunden utgåva – sex veckor före övriga återförsäljare som Amazon.

Fotnot: Denna text är hämtad ur Boktuggs nyhetsbrev #312 som skickades ut i fredags. Missa inte kommande nyhetsbrev, prenumerera!

❤️ Tack för att du läste ända hit. Hoppas att läsupplevelsen var positiv. Som du märkte slapp du betalvägg. Om du har möjlighet får du jättegärna bli Supporter (1 kr/dag) och stötta Boktugg så kan vi fortsätta skriva om böcker och bokbranschen. Det går även att swisha en tjuga eller mer till 123-483 18 71.
(Om du redan är Supporter – tack!)

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till nio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Lär dig bokbranschen på 5 minuter

Få vårt nyhetsbrev, måndag och fredag. Håll dig uppdaterad om trender och nyheter. Och få lite boktips. Gör som över 8000 andra.

Relaterade nyheter

SPONSRAT INNEHÅLL