Dagbok för alla våra läsare (Julkalender 2020) – dag 2

Dagbok för alla våra läsare, kallar vi 2020 års julkalender. Bilder: iStock. Montage: Boktugg.

Likviditetsbrottning, multitasking och sociala medier är vad den 2 december handlade om på Boktuggs redaktion.

Jag vet att multitasking är fel, fel och fel. Man ska inte ha 30 flikar öppna i webbläsaren, och man ska inte hoppa mellan mejlen, Facebook och det man faktiskt håller på att jobba med.

Men när man har nyheter som en del av jobbet är det svårt att låta bli. Vi hittar många bra stories på Facebook, Twitter och framför allt i mejlboxen. Och när det kommer en nyhet vill man vara först, bäst eller båda delar när det gäller att rapportera den.

För vår del mäter vi oss mot Svensk Bokhandel, klart att vi vill vara först med en nyhet. Men även TT och Dagens Nyheter plockar från samma källor som oss. Nästan varje dag hittar man grejer där som vi antingen haft på listan med ”nyheter eller vinklar vi skulle kunna skriva” eller som vi valt bort som ej prioriterade.

Idag var vi först med nyheten att Björn Gadd lämnar Bokfabriken för att gå till danska förlaget Saga Egmont. Där lade jag dessutom några extra minuter på att göra ett bildmontage. Sånt skulle jag önska att vi hade tid till oftare, den visuella delen.

Det finns kort sagt ingen brist på uppslag. Idag rivstartade det med en hel hög pressmeddelanden. Storytel lanserade i Thailand och Nextory i Nederländerna. Man kan förstås diskutera hur viktigt det är för svenska läsare att de här tjänsterna öppnar i ännu ett land, samtidigt som ljudbokstjänster är på väg att bli nästa svenska exportprodukt och redan idag säljer fler digitala böcker utanför Sveriges gränser.

Ännu mer streaming blev det med Bokus Plays nyhet om familjeabonnemang. Det var lite lustigt för jag såg faktiskt att de infört det där abonnemanget igår och tänkte att det kunde vara värt några rader, men hann inte skriva.

Det blev notiser om Instagram-boken No Filter av Sarah Frier som blev Business Book of the Year 2020 (den boken kan jag personligen rekommendera) och Solkatten-stipendiet tilldelas den amerikanska forskaren Anne Morey.

Vi la upp två TT-texter: Dramaten hyllar Nobelpristagaren Louise Glück och Poeten Paul Celan översatt till svenska efter sju års arbete av Anders Olsson. Vi köper alltså texter från TT som komplement till alla våra egna. Samma texter finns därför i många dagstidningar, men just litteraturtexterna är ofta lättare att hitta på Boktugg än kultursidorna hos valfri morgontidning. Ibland väljer vi dock egna versioner av nyheterna, exempelvis som när vi redan någon dag tidigare skrivit om ämnet. Har vi tur citerar de Boktugg när vi är först – och de tycker att det är värdefullt.

Annars började morgonen med lite administrativt arbete med ekonomin. Jag har en liten hatkärlek till bokföring. Det är intressant att studera resultaträkning, men bedövande tråkigt att hantera kvitton. Lyckligtvis har vi en redovisningskonsult som sköter det mesta, men man kommer aldrig ifrån att leta upp kvitton från alla de digitala tjänster vi använder på Boktugg. Eller att prioritera bland leverantörsfakturor när likviditeten är ansträngd och jaga obetalda kundfakturor (inte så vanligt tack och lov).

Boktugg går mot sitt bästa år sedan start. Men det är fortfarande ingen kassako. Den största delen av våra intäkter kommer i år från annonser, men även affiliate (vi kan få provision när du klickar och köper böcker hos nätbokhandlare från våra artiklar eller vår sökmotor för böcker) och prenumerationer bidrar med allt mer. Och välkomna donationer.

Om, jag menar när, vi dubblat omsättningen har vi råd med en reporter till och en säljare på heltid istället för provision. Och så kan jag själv börja plocka ut lön. Det får vara målet för 2021.

Som du märker är det många bollar att hålla i luften. Dessutom har jag mina egna böcker, där familjen Juvelerkvist släpptes igår och jag fick korrekturet på InnebandyPiraterna 6 idag. Ingen av dessa titlar kommer att sälja 50 000 exemplar, de är alltför nischade.

Dessa dagar brottas jag dessutom med dilemmat som alla författare gör – hur mycket vågar man spamma sociala medier med sin nya bok? Och vilken effekt har det egentligen? Trots att mycket fler använder Facebook idag än när jag debuterade för elva år sedan upplever jag att man hade bättre genomslag då än idag.

Vilken konstig eftermiddag det blev. Först kom det ännu fler pressmeddelanden, bland annat om ny förlagschef på HarperCollins och sedan fick jag tips om en ny digital nätbokhandel som ska startas av grundarna till Acast, podcastplattformen. De tror på styckförsäljning. Så under eftermiddagen har jag diskuterat det med en handfull människor i bokbranschen. Plus lite allmän affärsutveckling av Boktugg som det så ofta blir när man får språka med kloka människor.

En svår avvägning vi gör på Boktugg är just vilka nya böcker vi ska skriva om redaktionellt. Det kommer ju hundratals nya titlar (över 1000 unika ISBN) varje månad, och vi kan bara skriva om ett fåtal. Men det tar vi en annan dag.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL