ANNONS

Saga Egmont rekryterar Björn Gadd från Bokfabriken – ska lyfta marknadsföringen

Björn Gadd (foto: privat) lämnar svenska Bokfabriken för att jobba på danska Saga Egmont i Köpenhamn. Bakgrundsfoto: iStock.

Björn Gadd har fått nytt jobb som Sales and Marketing Coordinator på Egmont Saga och lämnar därmed Bokfabriken.

Den här artikeln är INTE låst.

Hjälp oss att hålla Boktuggs nyhetsartiklar olåsta utan betalvägg.

KÖP SUPPORTER-PREN fr. 1 kr/dag

– Jag ser fram emot att tillsammans med Saga få ännu fler att uppleva världens häftigaste produkt, boken. Saga arbetar expansivt och internationellt mot en mängd europeiska marknader, och har en ambitiös plan för att nå nya läsare och lyssnare. Den resan vill jag vara med på, säger Björn Gadd och tillägger:

– Att Sagas lista uteslutande består av digitala titlar tilltalar mig också det väldigt mycket. Att böcker finns tillgängliga när och var du vill genom en telefon har varit och kommer fortsätta vara en läsfrämjande revolution.

ANNONS

Bokfabrikens kommunikatör och marknadsförare Björn Gadd kommer från mitten av februari att ansluta till Egmont Sagas svenska team inne i Köpenhamn som Sales and Marketing Coordinator.

– För Saga Sverige är detta ett viktigt steg i vår utveckling. Vi har ju vuxit kraftigt på väldigt kort tid, något som gäller hela Saga, som nu ger ut böcker på mer än 30 språk. Vi har byggt en gedigen katalog och blivit Sveriges största ljudboksförlag, säger Stephanie Andén, redaktionschef på Saga.

Hon menar att de letat efter en stark marknadsförare som kan ta sig an alla nya starka initiativ de har på gång. Någon med ett brett nätverk och en stark erfarenhet av kommersiell litteratur.

– Detta har vi funnit i Björn, och vi ser fram emot att forma vår framtida marknadsstrategi, för den svenska marknaden men även internationellt, tillsammans med Björn. Förutom Björn har vi också rekryterat en liknande position till vår tyska marknad, och till vår engelska marknad som vi drar igång en rejäl satsning på i år.

På senare tid har Saga Sverige genomgått lite av en förändring. Förlaget har stramat åt utgivningen. Förlaget pumpade ut hundratals titlar under en period. Även om utgivningen fortfarande är voluminös, består den numera av en stor andel av översatta rättigheter från stora författarskap, och mycket barnbokbrands (ett nytt stort samarbete med bland annat Disney, Sanrino, Marvel med flera).

– Vi har lyckats med att gå från att vara ett start up-bolag till att vara ett stort globalt förlag med renommé, vilket attraherat såväl nya spännande rekryteringar som stora författare och samarbetspartners som ser oss som en attraktiv partner på den globala bokmarknaden. Saga är ett internationellt förlag, med starka lokala redaktioner. Denna blandning är unik för oss, säger Stephanie.

Hon beskriver hur Saga har mycket spännande saker på gång, och flera roller inom förlaget spänner över flera marknader.

– Vi vet att detta kommer att leda till en ännu starkare position på den globala bokmarknaden, såväl som den svenska.  Jag skulle vilja påstå att inget renodlat förlag i Sverige arbetar som oss. Inte minst syns det på vår kommande struktur där vi strukturerar oss strategiskt i konstellationer och roller som vi vet kommer gynna de författare och samarbetspartners som arbetar tillsammans med oss, säger Stephanie Andén.

Lär dig mer om bokbranschen!


Över 7000 personer prenumererar redan på Boktuggs nyhetsbrev. Två gånger i veckan får du koll på nya trender, nya förlag, spännande författarskap och böcker. Bäst allt - det är helt kostnadsfritt. Missa inte nästa stora grej. Anmäl dig nu!

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till nio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

SPONSRAT INNEHÅLL