Audible lyfter fram att medlemmar kan byta ut vilken ljudbok oavsett anledning. Något som fått flera författare att protestera eftersom de inte får betalt för returnerade böcker - även om kunden lyssnat på hela boken. Skärmdump från amazon.co.uk

Protester mot Audible: Uppmuntrar kunder att returnera lyssnade ljudböcker

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

Audible är i blåsväder för att de uppmanat sina kunder att returnera ljudböcker – även om de lyssnat på hela. Författare och inläsare protesterar nu och menar att det är bedrägeri av Audible.

Om förlagen varit tveksamma till prenumerationstjänsternas ersättningsmodeller så borde de bli än mer skrämda över de metoder som nu avslöjas på Audible. Protesterna växer nu på nätet, en privat Facebookgrupp kallad Fair Deal for Rights Holders & Narrators har redan fått över 1200 medlemmar.


ANNONS


Alliance of Independent Authors rapporterar om problemen som blivit större och har i två steg ändrat status på ACX (som är Amazons produktionsbolag för ljudböcker som anlitas av många indieförfattare och är den väg de flesta ljudböcker når Audible) från ”partner” till ”pending” och nu senast till ”caution”. Flera av deras medlemmar vittnar om att Audible marknadsför sig genom att lyfta fram en av de tre största fördelarna med ett medlemskap: ”Enkla byten. Att byta ut en titel du köpt med en credit är gratis och enkelt.” Det här har fått bland annat författaren Susan May att gå i taket.

Audible jobbar med en creditbaserad abonnemangsmodell. Kunderna får en ny credit varje månad som kan användas för att köpa valfri ljudbok. Ytterligare böcker får de betala fullpris för om de inte väntar till nästa månad när det kommer en ny credit. Outnyttjade credits får sparas och finns kvar – så länge du inte säger upp ditt abonnemang.

Men Audible ger dig returrätt. Om du inte är nöjd med en ljudbok kan du returnera den och få pengarna (eller din credit) tillbaka upp till 365 dagar efter att du köpt den. Även om du lyssnat på hela boken. På nätet kan man läsa att en kund som sätter i system att returnera ljudböcker kontaktas av Audible och i praktiken utreds för missbruk av funktionen.

För författare och förlag är det dock ett problem att en såld bok inte är garanterat såld utan plötsligt kan returneras flera månader senare. Speciellt det faktum att Audible lyfter fram returrätten aktivt gentemot sina kunder. Det blir en förmån som lockar lyssnarna – på förlag och författares bekostnad.

ANNONS

”Om du har returnerat ljudböcker och missbrukat systemet, oavsett om du varit helt ovetande om följderna för författarna eller ej, snälla sluta. Bara sluta. I den fysiska världen är detta som att äta på en restaurang, njuta av maten och sedan en månad senare be att få dina pengar tillbaka bara för att du gillar att äta på restaurangen men inte har råd att betala, eller inte vill betala, eller vill äta på en annan restaurang för att du redan har provat maten men vill att de ska betala genom att ge dig pengarna tillbaka. Vi författare kommer aldrig att veta vem du är, men vi kommer att vara tacksam om du slutar göra det här”, skriver Susan May på sin hemsida.

Hon påpekar vidare att hon inte har något emot att en lyssnare returnerar en påbörjad bok och föreslår att returrätten kan sträcka sig en timme in i ljudboken, eller kanske en femtedel av boken.

”Returnera innan [du lyssnat] tjugo procent är lugnt i min värld. Om det inte alls är roligt vid tjugo procent, kommer du förmodligen inte att gilla resten. Ge upp. Om du lyssnar på hela för att den kanske har ett bra slut och den inte har det, då är det faktiskt ditt ansvar”, skriver Susan May.

Fotnot: När Boktugg granskar Audibles brittiska erbjudande finns returrätten inte med bland de första fördelar som lyfts fram, men i steg 2 dyker den upp (se skärmdumpen ovan).

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

❤️ Tack för att du läste ända hit. Hoppas att läsupplevelsen var bra. Som du märkte slapp du betalvägg. Mycket tack vare läsare som väljer att stödja oss ekonomiskt genom donationer:

(Om du redan är Supporter – tack!)

❤️ Tack för att du läste ända hit. Hoppas att läsupplevelsen var bra. Som du märkte slapp du betalvägg. Mycket tack vare läsare som väljer att stödja oss ekonomiskt genom donationer:

(Om du redan är Supporter – tack!)

Lär dig bokbranschen på 5 minuter

Få vårt nyhetsbrev, måndag och fredag. Håll dig uppdaterad om trender och nyheter. Och få lite boktips. Gör som över 8000 andra.

Utgivningar idag: Ett 50-tal titlar på Bokinfo, exempelvis novellsamlingen Vad vi pratar om när vi pratar om kärlek av Raymond Carver, barnböckerna Mormor till reapris av A.K Sydegård och Nytt liv av Christina Wahldén. Samt den givna favoriten för hästälskande i alla åldrar: Mulle Jubileumsutgåva 1972-2022 av Lena Furberg (läs gärna vår tidigare intervju med Lena Furberg och vad vi tidigare skrivit om Mulle-seriens 50-årsjubileum).

🎂 Födelsedagar: Kerstin Thorvall (1925-2010) var född den 12 augusti. Hon debuterade med tonårsboken Boken till dig (1959) och skrev därefter barn-, ungdoms- och vuxenböcker. Några av de mest uppmärksammade var Det mest förbjudna och När man skjuter arbetare (som belönades med Moa Martinson-priset).

🐘 Den 12 augusti firar man Internationella elefantdagen, Internationella ungdomsdagen och Vinylskivans dag. Vi kan konstatera att ljudböcker på vinylskiva inte är så vanligt idag – även om det var så det började. Den som vill lära mer om elefanter kan exempelvis läsa Elefanten av Jenni Desmond eller Mannen som talade med elefanter : ett liv i frihet på den afrikanska savannen av Lawrence Anthony.



🧟 Trendgenrer. Vilka genrer blir hetast framöver? The Bookseller har frågat brittiska agenter och redaktörer som ser växande nya trender i form av ”stealth-help” (som hjälper folk att förbättra sina liv utan att vara självhjälpsböcker) och ”cli-fi” (= klimatfiktion som dock funnits i över tjugo år, Boktugg skrev om cli-fi för två år sedan och ordet kvalade till och med in på nyordslistan 2020). Även ”gothic fiction” och ”horror” (skräck och ruskiga övernaturliga romaner) verkar gå mot en ny storhetstid, som ett resultat av framgångarna för tv-serier som Stranger Things. Ska man tala genreöverskridande blir det en mix av historiska romaner och fantasy. Vad vore en trendspaning utan att nämna TikTok som möblerar om bokhandlarnas hyllor? Här är genren ”rom coms” (romantiska komedier) en vinnare.

🕴️ Nya ägare. Det digitala utbildningsförlaget Bonnier Education/Clio får ny ägare i form av Egmontägda Lindhardt og Ringhof Uddanelse. Därmed lämnar Bonniers ännu en gång läromedelssektorn.

📚 Ny bokhandel. Det samhällsengagerade och lokala synsättet fortsätter att vara i fokus när Linköpings bokhandel i morgon slår upp dörrarna. Bokcaféet i lokalen ska vara såväl en mötesplats som en samlingsplats för olika kulturella event, såväl litterära som andra.


Uppdateras under dagen …