The New Yorker Festival har sålt över 20 000 digitala biljetter

Den som vill studera ett påkostat digitalt event kan snegla på The New Yorker Festival.

Årets upplaga av The New Yorker Festival (5-11 oktober) har redan sålt fler biljetter än tidigare år – trots eller tack vare det digitala formatet.

Att olika kulturfestivaler tvingas gå från fysiskt till digitalt är inget nytt. Förra året lockade The New Yorker Festival runt 20 000 besökare till ett 50-tal programpunkter under tre dagar. I år hade man redan i torsdags sålt fler digitala biljetter, även om arrangörerna inte vill uppge exakt hur många.

Det är Digiday som rapporterar om erfarenheterna från den digitala transformationen av evenemanget där man i år nöjt sig med 17 programpunkter eftersom de ansåg att alltför många sessioner skapar brus – trots att de sprids ut på sju dagar.

Man tar dock betalt för biljetterna, men det är billigare än förra årets fysiska upplaga. De billigaste biljetterna i år kostar 19 dollar jämfört med 49 till 79 dollar för biljetter till en enda programpunkt 2019. Två av veckans programpunkter var gratis, tack vare sponsorer.

Ungefär hälften av biljettförsäljningen kom från befintliga prenumeranter som fick 40 % rabatt.

Anthony Fauci lockade 5000

Det här låter ju imponerande från en svensk horisont. Men då gäller det att inse att det inte är ett lågbudgetprojekt. Författare som Margaret Atwood, Malcolm Gladwell och Yuval Noah Harari liksom komiker och skådespelare som Steve Martin, Jerry Seinfeld, Chris Rock, Maya Rudolph och Ethan Hawke.

Ett av de samtal som dragit mest publik var läkaren och immunologen Anthony Fauci. Enligt Digiday såldes över 5000 biljetter till den livestreamen i måndags.

Vissa delar av festivalen har dessutom haft hybridinslag för boende i New York som har kunnat beställa biljetter till ”Dining In with The New Yorker Festival”. Biljettköparna fick för 40 dollar en trerätters middag av prisbelönta kockar hemkörd och har därefter kunnat se ett livestreamat samtal mellan dem och tidningens matkritiker Hannah Goldfield. Biljetterna till dessa kvällar är slutsålda.

En stor skillnad jämfört med de tidigare fysiska eventen är att The New Yorker har sålt biljetter till besökare från samtliga 50 delstater i USA – och dessutom från 50 länder.

Ungefär hälften av festivalens intäkter kommer traditionellt från biljetter och hälften från sponsorer.

Fotnot: The New Yorker är en amerikansk tidskrift utgiven av Condé Nast Publications med reportage, kritik, essäer, serier, dikter och fiktion, som ges ut med 47 nummer årligen. Tidningen gavs första gången ut den 17 februari 1925.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL