Hur viktiga är de stora bokmässorna?

Bokmässan 2019, lärarscenen och fullsatt mässgolv. Otänkbart år 2020. Men vad händer 2021? Kommer vi att stanna upp och fråga oss om Bokmässan i sin nuvarande form har spelat ut sin roll - eller saknar alla den så mycket att vi återvänder till traditionella mässor 2021 eller 2022 när pandemin är förbi? Foto: Boktugg.

Är bokmässor ”en förutsättning för berättelsens fortlevnad och framtid”? Är 2020 ett tillfälligt avbrott för jättemässorna eller en brytpunkt?

I en debattartikel gick Frida Edman (Bokmässan i Göteborg) och Juergen Hoos (Bokmässan i Frankfurt) gemensamt ut och drog en lans för de fysiska bokmässorna. Budskapet var förstås att årets digitala mässor är en parentes och att nästa år hoppas alla att vi är tillbaka till business as usual.

Lär dig mer om bokbranschen!
Över 9000 personer prenumererar redan på Boktuggs nyhetsbrev. 1-2 gånger i veckan får du koll på nya trender, nya förlag, spännande författarskap och böcker. Bäst allt – det är helt kostnadsfritt. Missa inte nästa stora grej. Anmäl dig nu!
Prenumerera kostnadsfritt!

Det är ingen tvekan om att fysiska möten är något annat än digitala videokonferenser. Men frågan som måste ställas är förstås ifall de båda bokmässorna har vågat utmana sig själva, om de använt årets inställda fysiska mässor som en möjlighet att konkurrera med sig själva.

Den som studerar Bokmässan Play ser snabbt att så inte är fallet. Plattformen är byggd som ett komplement som kan fungera lika bra med en fysisk mässa vid sin sida.

Vad hade hänt om frågeställningen i Göteborg och Frankfurt istället hade varit: hur kan vi konkurrera med de fysiska bokmässorna och erbjuda något som är bättre? Den fråga som en annan arrangör hade ställt.

Innovation internt är svårt. Den svenska dagspressen är ett utmärkt exempel på hur illa det kan gå ifall man inte vågar konkurrera med sig själv. Då kommer istället någon annan och stjäl dina platsannonser, bostadsannonser, bilannonser, privatannonser och alla andra sorters annonser med bättre pris och teknik.

Nu är ju inte den svenska marknaden för bokmässor lika lukrativ som exempelvis marknaden för bostadsannonser. Men frågar du förlagen så behövs en konkurrent som erbjuder bättre priser för utställare.

Förlagen har en kluven inställning till Bokmässan i Göteborg. De älskar minglet och alla möten, med kollegor, författare och läsare. Känslan av att befinna sig i en litterär bubbla där alla pratar böcker dygnet runt i flera dagar. Den känslan går inte att återskapa på Bokmässan Play.

Men samtidigt är det krasst så att i stort sett alla utställare på Bokmässan går back på sin medverkan. Det tas på kontot författarvård, marknadsföring och personalfest. En del förlag väljer att inte ställa ut alls för att de inte får ihop kalkylen.

I artikeln studsar jag på en formulering som är lite over the top (min kursivering):
”Bokmässor runt om i världen påminner oss varje år om vikten av litteratur, läsning och det fria ordet. Bokmässor är en förutsättning för berättelsens fortlevnad och framtid. Utan bokmässor, färre förlag och författare. Med färre författare tappar vi läsare. Utan läsare ingen stark demokrati.”

Jo, Bokmässan i Frankfurt har en extremt lång historia och spelade förmodligen en avgörande roll för flera hundra år sedan när det gällde att sprida litteraturen. Men hur fantastiskt kul och inspirerande de här båda bokmässorna hade varit att besöka i år så påverkar deras existens inte överhuvudtaget hur många förlag och författare vi har.

Däremot håller jag med om att vi behöver många författare och förlag för att locka folk att läsa. Konkurrens leder till mångfald. Men vad dessa förlag och författare verkligen behöver är bokmässor som de kan tjäna pengar på.

2020 blir ett märkligt mellanår. Bokmässan Play är en bra nödlösning. Men nu behöver både Göteborg och Frankfurt fundera över hur de ska utveckla sin verksamhet det närmsta decenniet. Nu när digitaliseringen tar fart på allvar. Därför blir det extra spännande att följa spåret Digital kultur senare idag. Eller det kanske blir till att se i efterhand ikväll?

Fotnot: Den här artikeln är hämtad ur fredagens nyhetsbrev (om du inte redan är prenumerant så anmäl dig nedan, det är gratis) och skrevs alltså efter första dagen av Bokmässan.

Lär dig mer om bokbranschen!
Över 9000 personer prenumererar redan på Boktuggs nyhetsbrev. 1-2 gånger i veckan får du koll på nya trender, nya förlag, spännande författarskap och böcker. Bäst allt – det är helt kostnadsfritt. Missa inte nästa stora grej. Anmäl dig nu!
Prenumerera kostnadsfritt!
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL