Amazon väcker förhoppningar i bokbranschen

Dorotea Bromberg (foto: Hossein Salmanzadeh/TT) är nyfiken på vad Amazons etablering i Sverige kan betyda för den svenska bokmarknaden och Kristoffer Lind(foto: Lars Pehrson/SvD/TT) tror att Amazon i ett första skede kommer att ta försäljningsandelar från den svenska internetbokhandeln.

Skärpt konkurrens för nätbokhandeln och redan hårt trängda fysiska boklådor. Det tros bli följderna av amerikanska Amazons nya svenska sajt.
Samtidigt väcks hopp om att den globala nätjätten ska sprida svenska titlar över världen.

Nyheten om att Amazon bekräftar sitt arbete med en svensk försäljningssajt, väcker både oro och förväntan i den svenska bokbranschen. I ett första skede är det främst internetbokhandeln som kommer att märka av den svenska etableringen, menar bland andra förläggaren Dorotea Bromberg.

– Det är klart att det här blir en mycket svår konkurrens, men vi måste komma ihåg att det är konsumenten som väljer. De har visat på andra marknader att de är enastående när det gäller logistik och konkurrens, de kommer att förändra e-handeln överhuvudtaget, men jag vägrar att vara pessimistisk, säger hon.

I Sverige lanserar dock Amazon sin marknadsplats först när den svenska nätbokhandeln redan är stark. Redan 2012 gick nätbokhandeln om den fysiska bokhandeln i omsättning, påpekar Eva Gedin, vd på Norstedts.

”Man kan oroa sig för att de köper sig marknadsandelar med prispress. Eller genom att köpa Adlibris”, skriver Eva Gedin i ett sms, där hon samtidigt framhåller det positiva i att en global aktör etablerar sig i Sverige: ”De kan distribuera våra svenska titlar till hela världen”.

Ingen oro

Jonas Karlén, vd på nätbokhandeln Adlibris, uttrycker dock ingen oro:

– Oavsett hur den här etableringen – eller vilken annan som helst – ser ut fokuserar vi på det som vi kan påverka. Vi jobbar med attraktiva priser och smidiga, snabba leveranser. Under en lång period har det varit en framgångsrik strategi, säger han.

Dorotea Bromberg hoppas att Amazon ska få den hittills tröga svenska försäljningen av e-böcker att lyfta.

– Det brukar hända överallt där Amazon kommer in, e-boken är deras starkaste kort, säger Dorotea Bromberg.

– E-boken är mycket bredare när det gäller titlar och genrer än ljudboken. Jag månar om att folk läser bredare. Vi måste komma ihåg att bokläsningen har ett slags kris just nu. Den minskar dramatiskt bland unga.

Lär dig mer om bokbranschen!
Över 9000 personer prenumererar redan på Boktuggs nyhetsbrev. 1-2 gånger i veckan får du koll på nya trender, nya förlag, spännande författarskap och böcker. Bäst allt – det är helt kostnadsfritt. Missa inte nästa stora grej. Anmäl dig nu!
Prenumerera kostnadsfritt!

Förläggareföreningens ordförande, Jesper Monthán, även vice vd på Bonnnierförlagen, ser i grunden positivt på etableringen.

– Ju fler professionella aktörer som vill vara verksamma på den svenska marknaden desto bättre, i den meningen är det positivt att världens största e-handlare kommer till Sverige, det är ändå goda nyheter.

Inte heller han tror att Amazon blir lika dominerande i Sverige som i andra länder där man varit pionjärer inom e-handeln.

”Utmanande etablering”

Maria Hamrefors, ordförande för Svenska Bokhandlarföreningen, beskriver etableringen som ”utmanande”, men framhåller att den fysiska bokhandeln, trots sitt utsatta läge, under många år har jobbat för att förstärka sin särart, med personlig service och litteraturevenemang, i förhållande till ”väldigt duktiga svenska e-handlare”.

– Jag tror att det blir andra områden som drabbas mer. Våra medlemmar har lojala kunder och har redan jobbat med sina styrkor som näthandeln inte kan konkurrera med.

Om Amazon dumpar priserna blir det dock problem, framhåller Kristoffer Lind, vd på Lind & Co.

– I USA var det en av strategierna, men just böcker är inte längre lika viktigt för Amazon som det var initialt, det är inte säkert att man kommer att ha en sådan strategi.

– Förlagen är beroende av den fysiska bokhandeln och har ett stort behov av att den existerar. Om bara nätet fanns skulle bredden minska.

Text: Erika Josefsson/TT

Fakta: Amazon

Amazon grundades 1995 av Jeff Bezos och var då en internetbaserad bokhandel. I dag beskrivs bolaget som världens största e-handelsbolag och dess grundare som världens rikaste man.

Bolaget har nu bekräftat att man arbetar med en svensk sajt för detaljhandel. I ett pressmeddelande skriver man att det handlar om ”ett komplett detaljhandelserbjudande”, men går inte in på några detaljer.

I slutet av juli gick fem svenska fackliga ledare ihop i en debattartikel i SvD där man krävde att Amazon, vid en etablering i Sverige, tecknar kollektivavtal och blir en del av den svenska modellen. I flera länder har Amazon kritiserats bland annat för arbetsförhållandena bland annat vid bolagets lager, skriver SvD. Man har också motsatt sig de anställdas fackliga engagemang.

Lär dig mer om bokbranschen!
Över 9000 personer prenumererar redan på Boktuggs nyhetsbrev. 1-2 gånger i veckan får du koll på nya trender, nya förlag, spännande författarskap och böcker. Bäst allt – det är helt kostnadsfritt. Missa inte nästa stora grej. Anmäl dig nu!
Prenumerera kostnadsfritt!
TT

TT

Sveriges mest trovärdiga nyhetsförmedlare är är för många TT (Tidningarnas Telegrambyrå) som sedan 1921 varit en oberoende aktör i Mediesverige med mottot snabbt, korrekt och trovärdigt. Boktugg samarbetar med TT för att få tillgång till fler boknyheter och intervjuer än vi själva hinner med.

tt@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL